Na pražskej Nerudovej ulici sa už nesmie jazdiť na elektrických kolobežkách a jazdcov, ktorí to skúšajú obísť, čakajú pokuty od mestských policajtov. Môže ísť o sumy od 500 do 2000 českých korún, čo je približne 20 až 80 eur. Tento krok mnohým pripomína situáciu spred ôsmich rokov, keď z centra metropoly zmizli segwaye, pretože sa stali pre peších obrovskou záťažou.
Samotný zákaz je zatiaľ iba skúškou. Týka sa 800 metrov dlhej Nerudovej ulice, ktorá patrí medzi najnavštevovanejšie úseky v historickej časti. Práve tam dochádzalo k častým stretom chodcov s rýchlo idúcimi kolobežkármi. Výnimku dostalo len zásobovanie a osoby, ktoré majú špeciálne povolenie od mesta. Ak sa opatrenie osvedčí, magistrát plánuje postupne zahrnúť aj ďalšie ulice, kde je premávka turistov hustá alebo terén prudko klesá.

Geofencing ich zastaví
Zdieľané kolobežky, ktoré prevádzkujú služby ako Bolt či Lime, zákaz jednoducho neobídu. Funguje tu systém tzv. geofencingu, čo je technológia, ktorá vymedzuje presné zóny pre jazdu.
Ak používateľ skúsi vojsť na Nerudovu, motor sa automaticky vypne a kolobežku je možné iba tlačiť. Navyše sa tam nesmie nechať odstavená. Aplikácia to postihuje účtovaním zmluvnej pokuty, takže pre jazdcov je dvojnásobne nevýhodné riskovať.
Scenár známy z minulosti
Praha tak znovu rieši starý problém. V roku 2016 museli zostať segwaye mimo centrálnych štvrtí ako Staré Mesto, Malá Strana a Hradčany. Tieto vozidlá pôsobili nebezpečne v úzkych uliciach plných peších, pričom spor sa nadobro vyriešil ich plošným zákazom. Teraz sa podobná debata otvára pri kolobežkách. Aj keď ich fanúšikovia tvrdia, že patria k udržateľnej doprave, riziká v preplnených lokalitách sú podľa mesta väčšie než prínosy.
Policajti majú pritom jednoduchý postup. Ak vodič zaplatí pokutu priamo na mieste, vyjde ho to v dolnej hranici sumy. Ak by odmietol zaplatiť, konanie pokračuje správnou cestou a výsledná suma bude porovnateľná, takže odpor sa v praxi neoplatí.
Čo môže prísť ďalej
Budúcnosť elektrických kolobežiek v centre Prahy zostáva otvorená. Mesto dalo prevádzkovateľom aj verejnosti dva roky na to, aby sa ukázalo, či dokáže vzniknuté napätie riešiť reguláciou a prísnymi pravidlami. Ak sa do 1. novembra 2025 nepríde s iným riešením, magistrát je pripravený rozšíriť zákaz aj na ďalšie historické ulice a námestia.