Náhle výpadok elektronického systému eZdravie dnes prekvapil lekárov, lekárnikov, pacientov a snáď aj samotný štát. Digitálna platforma, ktorá má denne uľahčovať prácu desaťtisícom zdravotníckych pracovníkov, sa ocitla mimo prevádzky bez akejkoľvek predchádzajúcej výstrahy. Pre mnohých používateľov to znamená zdržania pri predpisovaní liekov, vydávaní receptov a tiež pri zdieľaní zdravotnej dokumentácie.
Národné centrum zdravotníckych informácií priznalo, že k výpadku došlo neplánovane a bez možnosti vopred pripraviť alternatívne riešenie. Odborní zamestnanci sa podľa vyjadrení snažia nepretržite hľadať chybu a vyriešiť ju v čo najkratšom čase. Hoci konkrétny dôvod problému zatiaľ nezverejnili, inštitúcia prisľúbila, že akonáhle zistia, v čom je problém, zverejnia podrobnosti.
Dnes len ručne
Výpadok sa dotýka každodenných úkonov v ambulanciách a lekárňach, pričom pacienti prichádzajúci po lieky alebo potvrdenia musia čakať dlhšie než obvykle. Elektronické recepty dočasne nefungujú, čo núti mnohých lekárov prechádzať na klasické vypisovanie ručne.
NCZI všetkým dotknutým používateľom adresovalo verejné ospravedlnenie a ubezpečenie, že riešenie je ich najvyššou prioritou. Hovorkyňa inštitúcie zároveň zdôraznila, že pracovníci monitorujú stav systému každú hodinu a informácie budú publikované okamžite po obnovení prevádzky.
Tento incident opäť otvára diskusiu o stabilite štátnych digitálnych projektov. Zatiaľ čo v súkromnej sfére sú výpadky častokrát rýchlo riešené náhradnými technológiami, služby ako eZdravie sú pre obyvateľov nevyhnutnosťou a pri odstávke nemajú jednoduchý záložný variant. Očakáva sa, že štátne úrady v najbližších dňoch vysvetlia nielen príčinu incidentu, ale aj konkrétne kroky, ktorými by sa podobným krízam do budúcnosti predišlo.