TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ dostala, čo chcela: Automobilky sa menia na nepoznanie, prispôsobiť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ dostala, čo chcela: Automobilky sa menia na nepoznanie, prispôsobiť sa musia aj Slováci (čo sa deje)

Emisné ciele EÚ sú na dosah, automobilky čaká prudký rast predaja elektromobilov. Súbežne ale varujú pred katastrofou.

9. septembra 2025 12:16
Roman Drexler
9. septembra 2025
Zdieľať
5 min
Mimoriadne, automobilky, EÚ
Zdroj: DALL-E/ChatGPT/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • S výnimkou Mercedes-Benz sú všetci veľkí výrobcovia áut na dobrej ceste splniť emisné ciele EÚ na roky 2025 až 2027
  • Dôvodom je očakávaný nárast podielu elektromobilov na trhu EÚ, ktorý má do roku 2027 presiahnuť 30 %
  • Napriek prognóze automobilky tvrdia, že dlhodobé ciele do roku 2035 sú nedosiahnuteľné a o téme budú rokovať s Európskou komisiou

Podľa novej štúdie mimovládnej organizácie Transport & Environment (T&E) smeruje väčšina veľkých európskych automobiliek k úspešnému splneniu emisných cieľov stanovených Európskou úniou (EÚ) na obdobie rokov 2025 až 2027. Jedinou výnimkou má byť spoločnosť Mercedes-Benz. Dôvodom pozitívneho výhľadu je očakávaný dynamický rast v predaji elektrických vozidiel. Na základe informácií TASR to píšu Aktuality.sk. 

Obrat v prognózach 

Tento výhľad predstavuje výrazný obrat oproti predchádzajúcej prognóze z prvého polroka 2025. Vtedy T&E predpokladala, že ciele splnia iba Volvo a BMW, zatiaľ čo koncerny ako Stellantis, Renault a Volkswagen zaostávali.  

Organizácia uvádza, že situáciu zmenil rastúci dopyt po elektromobiloch, ktorý bol stimulovaný zavedením cenovo dostupnejších modelov, klesajúcimi cenami batérií a rýchlym rozširovaním nabíjacej infraštruktúry. 

Rastúci podiel elektromobilov 

Štúdia T&E predpovedá, že podiel čisto batériových elektrických vozidiel na automobilovom trhu EÚ vzrastie zo súčasných 18 % na viac ako 30 % do roku 2027. Organizácia so sídlom v Bruseli to považuje za dôkaz, že regulačné emisné ciele fungujú.  

Súčasne však vydala varovanie pred akýmkoľvek zmierňovaním budúcich cieľov pre roky 2030 a 2035. Takýto krok by podľa nej zmaril doterajšie investície do rozvoja elektromobility a umožnil Číne, aby si upevnila svoju vedúcu pozíciu na trhu. 

EÚ, Európa, elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Automobilky stále oponujú 

Postoj automobilových koncernov je však v kontraste s optimistickou prognózou. Minulý týždeň vyhlásili, že budúce emisné ciele, vrátane úplného zníženia emisií o 100 % do roku 2035, už nepovažujú za dosiahnuteľné.  

O budúcnosti celého odvetvia budú zástupcovia automobilového priemyslu diskutovať už tento piatok, 12. septembra, na stretnutí s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou. 

EÚ dekarbonizuje ako o život 

Kroky EÚ v dekarbonizácii osobnej dopravy idú ďaleko za samotný zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035. Tento zákaz je len vrcholom komplexnej stratégie, ktorá stojí na viacerých pilieroch. Kľúčovým medzistupňom je sprísnený emisný cieľ na rok 2030, ktorý núti automobilky už teraz masívne investovať do elektromobility, aby sa vyhli vysokým pokutám.  

Neprehliadnite

Autobus, MHD, dopravná chudoba
Seniori už nemajú veľa času. Doklad na cestovanie zadarmo si musia vybaviť ešte tento rok
mimoriadne, EÚ
EÚ spúšťa masívne vyšetrovanie: Konanie jednej firmy môže navždy zmeniť podobu internetu
Android, iOS
Apple a Google si podali ruky. Odklepli niečo, čo všetkým uľahčí život

Súbežne s tým EÚ zaviedla nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR), ktoré členským štátom prikazuje budovať hustú sieť vysokorýchlostných nabíjacích staníc pozdĺž hlavných dopravných koridorov, a to v pravidelných intervaloch do 60 kilometrov. EÚ sa tiež zameriava na celý životný cyklus batérií prostredníctvom novej regulácie o batériách, ktorá stanovuje prísne pravidlá pre ich udržateľnú výrobu, recykláciu a transparentnosť dodávateľského reťazca.  

Popri tom sa finalizuje aj nová emisná norma Euro 7, ktorá sprísni pravidlá nielen pre emisie z výfukov áut predávaných do roku 2035, ale po prvýkrát aj pre častice z bŕzd a pneumatík, čo sa týka aj elektromobilov. Celý proces bude navyše v roku 2026 podliehať revízii, kedy Komisia posúdi dosiahnutý pokrok. 

Spaľovací motor, nafta, benzín, gumové komponenty, čierna smrť motora, motory
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Tento prechod však nie je bezproblémový a opísaný vývoj má svoje pozitívne aj negatívne dopady. Pozitívom je jednoznačný dôkaz, že regulačný tlak EÚ funguje. Skutočnosť, že väčšina výrobcov je na ceste k splneniu cieľov na roky 2025-2027, ukazuje, že priemysel je schopný reagovať a zrýchliť prechod na elektromobilitu, ak je k tomu donútený.  

To vedie k rýchlejšiemu rozširovaniu ponuky elektrických modelov, väčšej konkurencii, a teda aj k potenciálnemu znižovaniu cien pre spotrebiteľov. Tento trend zároveň dáva istotu investorom do nabíjacej infraštruktúry a výroby batérií, čo urýchľuje celý proces dekarbonizácie. 

Na druhej strane, negatívom je hlboký rozpor a neistota, ktorú tento vývoj odhaľuje. Zatiaľ čo automobilky v krátkodobom horizonte plnia ciele, ich verejné vyhlásenia o nedosiahnuteľnosti cieľa pre rok 2035 vytvárajú politický tlak a neistotu ohľadom dlhodobého smerovania. Toto napätie, ktoré vyvrcholí na stretnutí s predsedníčkou Komisie, predstavuje riziko.

Ak by lobing priemyslu viedol k oslabeniu budúcich cieľov, mohlo by to spomaliť investície, podkopať dôveru v zelenú transformáciu a v konečnom dôsledku poskytnúť konkurenčnú výhodu Číne, ktorá má v elektromobilite jasnú a agresívnu stratégiu. Rýchla transformácia zároveň prináša legitímne obavy zo straty pracovných miest v tradičnom automobilovom priemysle a otázky sociálnej dostupnosti elektromobilov pre bežných ľudí, ktoré priemysel využíva ako argument proti prísnym reguláciám. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Zelená šípka Vodiči, POZOR: Slovensko zmenilo pravidlá pre červenú na semafore. Hrozí pokuta až 300 €!
Ďalší článok Diaľničná známka v roku 2026: Vyzerá to tak, že vodičov čaká prekvapenie

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
7. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Toto štát pri konsolidácii zabudol spomenúť. Od roku 2028 na nás čaká tvrdá realita
7. decembra 2025
EÚ
EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie
7. decembra 2025

Najnovšie články

  • Experti zverejnili zoznam mimoriadne nebezpečných webových prehliadačov. Týmto by ste sa mali vyhnúť
  • Prezradia vám, koľko zarábajú vaši kolegovia. Rozdiel vám doplatia. Štát odklepol nečakaný zákon (+ dátum)
  • Mechanik prezradil, akú vetu by ste v autoservise nikdy nemali hovoriť. Inak zaplatíte zbytočne viac
  • Seniori už nemajú veľa času. Doklad na cestovanie zadarmo si musia vybaviť ešte tento rok
  • Štátny program láka Slovákov na 250 000 €. Mnohí sa zapojili, ministerstvo podporu odmieta

Bude sa vám páčiť

Tesla Model Y (facelift)

Tesla úplne prepadla v rebríčku spoľahlivosti. Toto sú podľa odborníkov spoľahlivé autá

9. decembra 2025
Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky, policajné autá

Nenaleťte triku polície. Takto vás môže nachytať a vy zaplatíte zbytočne vyššiu pokutu

9. decembra 2025
POZOR, automobilka, auto

Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete

8. decembra 2025
aktuálne, Slovensko

Tajný problém Slovenska. Viac ako tretina Slovákov trpí dopravnou chudobou. Riešenie zatiaľ neexistuje

8. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?