V nemeckom Berlíne vzniká nový systém semaforov, ktorý je určené pre cyklistov. Vodičov z iných krajín môžu takéto semafory zaskočiť. Ako píše nemecký portál Golem, systém Veloflow, ktorý Berlín postupne zavádza, je navrhnutý tak, aby uľahčil jazdu cyklistom. Dlhšiu trasu pred križovatkou so semaformi systém indikuje, či cyklisti budú môcť križovatkou prejsť alebo nie.
Hlavné miesto Nemecka má veľa lokalít, v ktorých o svoje miesto na cestách medzi sebou súperia motoristi, cyklisti aj chodci. Aj preto Berlín plánuje zaviesť nový systém semaforov, ktorý ponúkne cyklistom lepšiu kontrolu.
Nový systém semaforov v Berlíne
Senátny odbor pre mobilitu, dopravu, ochrnu klímy a životné prostredie uvádza, že systém Veloflow ukazuje cyklistom približne 200 metrov vopred, či sa dostanú na semafor na červenú alebo zelenú. Aktuálne ide o pilotný projekt a mesto ho bude testovať na 23 semaforoch v Berlíne. Mesto očakáva náklady vo výške zhruba 3-tisíc eur na jeden takýto semafor.
Celkové náklady ale budú vyššie, pretože Berlín k nim musí pripočítať aj náklady na inštaláciu systémov. Ako píše portál Golem, 85 percent financií dostane mesto od vlády, respektíve od Federálneho ministerstva dopravy.

Veloflow ako výhoda pre cyklistov
Nový systém semaforov Veloflow pozostáva z displeja a cestnej jednotky (RSU). Táto jendotka je nainštalovaná na existujúcom semafore a zhromažďuje rôzne potrebné údaje. Napríklad fázy semaforu, prípadne meškania chodcov. Údaje následne odosiela do zobrazovacieho modlu cez Wi-Fi pripojenie.
Displej cyklisti ale aj iní účastníci cestnej premávky uvidia 200 metrov pred semaforom. Cyklista sa vďaka nemu dozvie, či nadchádzajúci semafor bude prejazdný alebo nie. Systém ráta so základnou rýchlosťou cyklistov, ktorá je 20 km/h. Ak pôjde cyklista výrazne rýchlejšie alebo výrazne pomalšie, nový systém semaforov mu veľmi nepomôže.
Ako doplnil portál Golem, veľkou nevýhodou systému je, že na príslušnom mieste sa rýchlosť nemeria. No a cyklisti jazdia rôznymi rýchlosťami, čo znižuje efektívnosť celého systému. Rýchlosť závisí nielen od ich výkonnosti, ale tiež od toho, v akej lokalite sa aktuálne pohybujú.
Spomaliť alebo zrýchliť?
Berlín verí, že úsek dlhý 200 metrov poskytne cyklistom dostatok času, aby sa rozhodli, či je nutné spomaliť alebo zrýchliť. Mesto si od projektu zároveň sľubuje, že tento systém zníži prudké brzdenia cyklistov či iných účastníkov cestnej premávky tesne pred semaforom, pretože na ňom naskočila červená. Kompetentní zároveň hovoria, že tento systém zabráni rýchlemu predchádzaniu cez cestu, keď už svieti červená.
Ako dopĺňa portál, systém Veloflow môžu mestá nainštalovať iba na moderných semaforoch, ktoré ponúkajú možnosť prenosu údajov do RSU. Pilotná fáza projektu sa zaháji v septembri tohto roka. Ak bude projekt úspešný, je zrejmé, že Nemecko ho rozšíri aj do ďalších lokalít.