Ceny pohonných hmôt, ktoré sú v súčasnosti na najnižšej úrovni od roku 2022, by mohli v blízkej budúcnosti ešte výraznejšie klesnúť. Dôvodom je očakávaný prebytok ropy na svetových trhoch, ktorý je spôsobený zvyšovaním ťažby a zároveň klesajúcim dopytom. Tento vývoj by sa mal podľa analytikov premietnuť aj do cien na slovenských čerpacích staniciach, píšu Tvnoviny.sk.
Prebytok ropy a klesajúci dopyt
Podľa oslovených analytikov je len otázkou času, kedy ceny ropy na burze ďalej klesnú, keďže na trhu je jej veľký prebytok. Osem ropných veľmocí združených v karteli OPEC+ totiž plánuje od septembra už druhýkrát v tomto roku zvýšiť svoju ťažbu. Analytik Portu.sk, Marek Malina, vysvetlil, že na zvyšovanie ťažby tlačia aj Spojené štáty a ak by krajiny OPEC+ nekonali, mohli by ich z trhu vytlačiť iní producenti.
Na druhej strane, dopyt po rope je stále nízky. Analytik XTB Matej Bajzík uviedol, že mnohé krajiny majú vytvorené dostatočné ropné zásoby a nemajú potrebu ich neustále dopĺňať, čo spôsobuje nízky dopyt.

Ceny pohonných hmôt na Slovensku
Tento prebytok ropy by sa mal prejaviť aj na slovenských čerpacích staniciach. Analytik Matej Bajzík predpovedá, že cena benzínu by sa mohla dostať na úroveň 1,40 až 1,45 eura za liter. V prípade nafty si vie predstaviť pokles na 1,30 až 1,40 eura za liter.
Marek Malina však upozorňuje, že pokles cien palív nebude kopírovať pokles cien ropy v pomere jedna k jednej. V konečnej cene na čerpacej stanici sú totiž zarátané aj marže predajcov a dane, ktoré sa nemenia.
K poklesu cien by mal prispieť aj blížiaci sa koniec letnej motoristickej sezóny. Po lete v Európe tradične klesá spotreba, a teda aj ceny pohonných hmôt, a tento trend zvyčajne trvá až do zimy.
Prečo dopyt po rope klesá?
Jedným z hlavných dôvodov tejto pre motoristov priaznivej zmeny je obecné spomaľovanie globálnej ekonomiky. Cena ropy je veľmi citlivým barometrom zdravia svetového hospodárstva. Keď sa ekonomike darí a rastie, priemyselné podniky vyrábajú na plné obrátky, kamióny a lode prepravujú viac tovaru a ľudia viac cestujú. To všetko zvyšuje spotrebu palív, a teda aj dopyt po rope.
V súčasnosti však čelíme opačnému trendu. Kľúčové ekonomiky, najmä v Európe (vrátane Nemecka), ale aj v Číne, vykazujú známky spomalenia. Firmy menej vyrábajú, znižuje sa medzinárodný obchod a aj spotrebitelia sú opatrnejší. Tento útlm ekonomickej aktivity priamo vedie k nižšej spotrebe energií a k poklesu dopytu po rope.
Druhým faktorom, ktorý spomenul aj analytik, je vysoká úroveň globálnych zásob ropy. V predchádzajúcich mesiacoch bola produkcia ropy vyššia ako jej spotreba, čo viedlo k tomu, že sa svetové zásobníky postupne naplnili. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) globálne zásoby ropy v júni vzrástli piaty mesiac po sebe a dosiahli najvyššiu úroveň za takmer štyri roky. Keď majú krajiny a veľké firmy svoje strategické a komerčné zásoby plné, ich okamžitá potreba nakupovať ďalšiu ropu na trhu klesá, čo ďalej znižuje dopyt.

Za zmienku tiež stojí štrukturálny posun smerom k efektívnosti a alternatívnym zdrojom energie. S rastúcim počtom elektromobilov na cestách sa trvalo a nezvratne znižuje dopyt po benzíne a nafte. Zároveň platí, že aj moderné spaľovacie autá, lietadlá a priemyselné stroje sú čoraz úspornejšie, a teda na rovnaký výkon spotrebujú menej paliva. Tento trend postupne, ale neustále ukrajuje z celkovej globálnej spotreby ropy.
Dokážu sa nižšie ceny udržať?
Existuje reálna šanca, že sa nižšie ceny pohonných hmôt udržia dlhšie, minimálne v horizonte najbližších niekoľkých mesiacov, teda počas jesene a pravdepodobne aj zimy. Súčasná situácia na globálnom ropnom trhu je pre vodičov mimoriadne priaznivá, pretože sa stretli viaceré faktory, ktoré spoločne tlačia ceny nadol. Z dlhodobého hľadiska je však vývoj menej istý.
Ropný kartel OPEC+ zvyšuje svoju ťažbu, zatiaľ čo globálny dopyt je slabý. Kým tento prebytok ponuky nad dopytom pretrvá, ceny ropy by sa mali držať na nízkej úrovni alebo dokonca ďalej klesať, čo sa s oneskorením prejaví aj na cenách benzínu a nafty na Slovensku.
Tento trend navyše umocňujú ďalšie dva faktory. Prvým je koniec letnej motoristickej sezóny, ktorý so sebou tradične prináša pokles dopytu po palivách v Európe a Severnej Amerike, čo vytvára ďalší tlak na znižovanie cien. Druhým je spomaľovanie globálnej ekonomiky. Ako bolo spomenuté – keď sa ekonomikám v kľúčových regiónoch ako Európa a Čína nedarí, klesá priemyselná výroba a medzinárodný obchod, a teda aj celková spotreba energií a palív.