Japonská automobilka Toyota je medzi vodičmi synonymom spoľahlivosti. Okrem toho je to aj veľký inovátor, ktorý sa nevzdáva a neustále prichádza s novými nápadmi. A to aj napriek tomu, že mnohé krajiny tlačia na prechod na elektrické autá. Toyota má ale vlastnú hlavu, a preto vyvíja motor, ktorý nie je elektrický.
Japonský gigant spolu s čínskou spoločnosťou GAC vyvíja spaľovací motor na amoniak. Ide o kontroverzné palivo, ale automobilka tvrdí, že môže znížiť emisie až o 90 percent. Okrem tohto prínosu však vyvoláva niekoľko vážnych obáv.
Toyota vyvíja motor na amoniak
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, Toyota sa nesústredí len na vývoj elektromobilov, ale ide aj vlastnou cestou. Už preinvestovala okolo 6 miliárd dolárov do vývoja technológie spaľovania amoniaku, pričom na pomoc si zavolala čínsku skupinu Guangzhou Automobile Group (GAC).
Ako sme naznačili v úvode, hlavnou výhodou motora na amoniak je zníženie emisií CO2 a to až o 90 percent oproti klasickým autám s benzínovom motorom. Veľkou výhodou je tiež to, že by sa dala využiť existujúca infraštruktúra a automobily by sa konštrukčne nemuseli zásadne meniť. Pri elektromobiloch je výzvou práve infraštruktúra, ktorá v mnohých krajinách nie je dostatočne rozvinutá.
Zatiaľ ide len o prototyp
V roku 2023 Toyota a GAC predstavili funkčný prototyp motora na amoniak. Vtedajší prezident Toyoty Koji Sato povedal, že motor na amoniak bude znamenať koniec automobilov na elektrický pohon. Išlo o odvážne slová a ako môžeme vidieť, ani po dvoch rokoch sa tento inovatívny produkt nestal realitou a nenájdeme ho v žiadnom aute od Toyoty.
Práce na motore na amoniak však naďalej pokračujú, čo tvrdia neoficiálne informácie. Prototyp motora má objem dva litre a výkon 163 koní. Nie je to veľa, ale na pohon bežných áut postačia aj takéto parametre. Treba podotknúť, že výkon je bez použitia turba alebo iných kompresorov.
Riziká motora na amoniak
Hoci je Toyota inovatívna, nestretla sa s úplne pozitívnym prijatím. Mnohí vyjadrili voči motoru na amoniak odpor. Skeptici neveria, že tento motor má budúcnosť vo svete autmobilov. Jedným z dôvodom je aj fakt, že výroba amoniaku v tekutej forme je energeticky náročná. Pri spaľovaní amoniaku navyše vzniká vysoké množstvo oxidov dusíka (NOx), ktoré sú škodlivé.
Samotný amoniak je vysoko toxická a žieravá látka, čo dáva ďalší mínusový bod takémuto riešeniu. Vlastnosti amoniaku by v praxi mohli znamenať finančne nákladnú a problematickú údržbu motorov. Ako podotýka portál Auto Trendy, vedci už predtým dokázali, že amoniak z umelých hnojív spôsobuje kyslé dažde a ochorenia dýchacích ciest.
Budúcnosť automobilov?
Vedci, ktorí vyvíjajú amoniakový motor pre Toyotu zrejme vedia, čo všetko tento proces obnáša. Ak sa vývoja aj napriek tomu nevzdali, vidia v tomto type motora naďalej potenciál. Ak napokon Toyota v spolupráci s GAC začne vyrábať aurá na amoniak, môžu sa stať alternatívou k čisto elektrickým vozidlám. Uplatniť by sa mohli najmä v krajinách s nedostatočne vyvinutou infraštruktúrou na nabíjanie elektromobilov.