Predaj elektromobilov vo Veľkej Británii sa po apríli 2025 ocitol v prudkom útlme. Kým ešte v marci výrobcovia oslavovali rekordné výsledky a rastúci podiel na trhu, dnes musí celý segment čeliť realite, v ktorej noví majitelia zaplatia za ekologické auto aj o tisíce libier viac než pred niekoľkými mesiacmi. Najvýraznejším vinníkom je prísnejšia daňová politika, ktorá zasiahla kupujúcich práve v čase, keď sa mal prechod na bezemisnú dopravu zrýchľovať.
Poplatky menia motiváciu zákazníkov
Zavedenie tzv. príplatku za drahé vozidlá, Expensive Car Supplement, prinieslo pre autá nad 40-tisíc libier povinnosť zaplatiť 425 libier ročne počas piatich rokov. Keď sa k tomu pripočíta aj základná ročná daň za vozidlo vo výške 195 libier, majiteľ elektromobilu sa môže pripraviť na dodatočný výdavok okolo 3 100 libier počas šiestich rokov prevádzky. Hranica 40-tisíc libier sa pritom ukázala ako obzvlášť problematická, pretože priemerná cena nového elektromobilu sa dnes pohybuje približne na úrovni 50-tisíc libier, teda výrazne nad stanoveným limitom.
Výrobcovia sa snažili nepriaznivý efekt tlmiť, a to znižovaním cien modelov tesne pod kritickú hranicu. Takéto zľavy však nedokázali kompenzovať celkový pocit, že elektromobil sa pre bežného vodiča stal drahšou a menej dostupnou voľbou ako predtým. Pre porovnanie, porovnateľné vozidlá so spaľovacím motorom stoja približne o 10-tisíc libier menej.
Trhový podiel klesá, ciele sú v ohrození
Podľa aktuálnych čísel sa v apríli 2025 podiel predaja elektromobilov prepadu na 20,4 percenta. To je ďaleko od vládneho cieľa 28 percent, ktorý je súčasťou tzv. ZEV mandátu. Ak sa trend nezmení, bude pre automobilky veľmi náročné dosiahnuť do roku 2030 stav, keď 80 percent všetkých predaných áut nebude produkovať žiadne emisie.
Situáciu ešte viac skresľuje fakt, že súkromní kupujúci tvoria len okolo 10,7 percenta predajov, zatiaľ čo firemní zákazníci stále využívajú daňové zvýhodnenia na služobné vozidlá. Tieto rozdiely v podmienkach znižujú spotrebiteľskú motiváciu a odďaľujú širší prechod na elektrickú mobilitu.
Výrobcovia tlačia na zmenu
Kritika daňovej politiky zaznieva z viacerých strán. Koncern Stellantis aj Ford už upozornili, že súčasný systém môže spomaliť najdôležitejší transformačný moment automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Ford označil pravidlá za neudržateľné a varuje, že oneskorenie v prechode na bezemisné technológie by mohlo podkopať konkurencieschopnosť celého sektora v Európe.
Ministerka pre dopravu po cestách Lilian Greenwood medzitým naznačila, že vláda zvažuje úpravu hranice 40-tisíc libier špeciálne pre bezemisné modely. Ak by sa tento krok podarilo presadiť už v najbližších fiškálnych opatreniach, znamenalo by to pre mnohých zákazníkov citeľné odľahčenie a mohlo by to obnoviť klesajúci dopyt.
Prichádzajú lacnejšie modely
Nádej na zlepšenie vidia odborníci aj v pripravenej ofenzíve cenovo dostupnejších elektrických vozidiel. Renault, Volkswagen a značky patriace do skupiny Stellantis pracujú na modeloch, ktorých predajná cena by mala byť bližšie k úrovni tradičných spaľovacích áut. Ak by sa tieto vozidlá stihli predstaviť súčasne s úpravami v daňovej legislatíve, mohlo by ísť o kombináciu faktorov, ktorá opäť naštartuje rastúci trend podielu elektromobilov.
Veľká Británia sa tak ocitla v bode, keď ďalšie rozhodnutia vlády a rýchlosť reakcie trhu určia tempo celej transformácie dopravy. Ak sa podarí odstrániť finančné bariéry a ponúknuť širší výber atraktívnych modelov, krajina môže ešte stále splniť svoje ambiciózne ciele. Ak však príde zásah príliš neskoro, súčasný prepad sa môže stať novým štandardom a elektrická revolúcia získa nechcenú brzdu.