Nemecká automobilka Opel sa pridáva k ďalším výrobcom, ktorí prehodnocujú svoje ambiciózne plány na rýchly prechod k elektromobilite. Spoločnosť, ktorá patrí pod koncern Stellantis, oficiálne oznámila, že ustúpila od svojho pôvodného plánu stať sa v Európe čisto elektrickou značkou už od roku 2028. Namiesto toho bude pokračovať v takzvanej multienergetickej stratégii a naďalej ponúkať aj vozidlá so spaľovacími motormi, píše Startitup.sk.
Klesaujúce zisky a pomalší dopyt
Automobilka vo svojom vyhlásení zdôraznila, že nechce svoju stratégiu umelo obmedzovať rokom 2028, ak si strana dopytu želá niečo iné. Toto rozhodnutie prichádza v čase, keď Opel, podobne ako iní výrobcovia, čelí viacerým komplikáciám.
V posledných rokoch firme klesali zisky a zároveň sa zastavila výstavba kľúčového batériového závodu v Kaiserslauterne, ktorý mal byť pilierom jej elektrifikačných plánov. Zrušenie pevného termínu je tak reakciou na pomalší a menej jednoznačný vývoj na trhu s elektromobilmi, ako sa pôvodne očakávalo.
Flexibilná ponuka a praktické rozhodnutie
Napriek tomuto ústupu Opel tvrdí, že elektromobilita zostáva dôležitou súčasťou jeho stratégie a nechce brzdiť rozvoj v tejto oblasti. V najbližších rokoch však chce zostať otvorený viacerým možnostiam a ponúkať zákazníkom na výber nielen rôzne typy elektrických áut, ale aj hybridy a tradičné spaľovacie motory.

Rozhodnutie Oplu tak odráža širší trend v automobilovom priemysle, kde viaceré značky prehodnocujú svoje pôvodne veľmi ambiciózne ciele. Dôvodom je fakt, že záujem zákazníkov v mnohých krajinách zatiaľ nedosiahol úroveň, ktorú výrobcovia predpokladali. Opel tak týmto krokom vysiela signál, že jeho prioritou je prispôsobiť sa reálnemu dopytu na trhu, a nie nútiť zákazníkov do jedného riešenia v pevne stanovenom termíne.
Dobrá správa pre motoristov?
Pre motoristov a zákazníkov rozhodnutie automobilky znamená, že budú mať pri kúpe nového auta dlhšie na výber zo širšej palety pohonov. Ak niekto nie je z akéhokoľvek dôvodu pripravený na prechod na čisto elektrické auto – či už kvôli cene, nedostupnosti nabíjania alebo obavám z dojazdu – bude si môcť aj po roku 2028 kúpiť nový Opel s klasickým benzínovým, naftovým alebo hybridným motorom.
Tento krok zároveň naznačuje širší trend, kde aj ostatní výrobcovia začínajú realistickejšie vnímať pomalší dopyt po elektromobiloch. Pre motoristov to znamená, že prechod na elektromobilitu bude pravdepodobne pozvoľnejší a viac riadený reálnym záujmom zákazníkov, a nie len striktnými termínmi automobiliek. V konečnom dôsledku to zvyšuje konkurenciu a dáva zákazníkovi väčšiu slobodu voľby na dlhšie obdobie.
Zákaz ale stále platí
Treba však zdôrazniť, že zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 na území EÚ je však stále v pláne. Je veľmi dôležité rozlíšiť dve veci: rozhodnutie jednej automobilky a záväznú legislatívu Európskej únie.
Rozhodnutie Oplu je zmenou jeho internej firemnej stratégie. Opel si pôvodne sám stanovil ambicióznejší cieľ (2028), ako vyžaduje EÚ, no teraz sa len vrátil k tomu, že bude spaľovacie motory predávať tak dlho, ako mu to legislatíva dovolí.
Legislatíva Európskej únie, ktorá stanovuje koniec predaja nových osobných áut so spaľovacími motormi, je stále v platnosti a jej termín je stanovený na 1. január 2035. Rozhodnutie Oplu na tomto zákone nič nemení. To znamená, že aj Opel, rovnako ako všetci ostatní výrobcovia, bude môcť po 31. decembri 2034 v krajinách EÚ predávať už len nové autá s nulovými emisiami, teda primárne elektromobily.
Opel nie je jediný
To, že aj ďalšie automobilky okrem Oplu prehodnocujú a odkladajú svoje pôvodne veľmi ambiciózne plány na prechod k elektromobilite, nie je náhoda. Je to dôsledok tvrdého stretu s ekonomickou, technologickou a spoločenskou realitou. Pôvodný optimizmus a politický tlak narazili na niekoľko zásadných prekážok, ktoré nútia výrobcov k pragmatickejšiemu a opatrnejšiemu prístupu.
Počiatočný boom elektromobility bol do veľkej miery poháňaný štedrými štátnymi dotáciami. Keď však mnohé krajiny, vrátane kľúčového nemeckého trhu, tieto dotácie zrušili alebo výrazne obmedzili, predaje sa spomalili. Pre bežného spotrebiteľa sú elektromobily stále výrazne drahšie ako porovnateľné autá so spaľovacím motorom, a v čase zlej ekonomickej situácie a vysokej inflácie si takúto drahú investíciu jednoducho nemôžu alebo nechcú dovoliť.

Ďalším kľúčovým faktorom je nedostatočná a nerovnomerne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. Hoci sa situácia pomaly zlepšuje, pre milióny ľudí žijúcich na sídliskách v bytových domoch zostáva domáce nabíjanie stále neriešiteľným problémom. Verejná nabíjacia sieť je nespoľahlivá, riedka a často aj drahá. Obavy z obmedzeného dojazdu a komplikovaného nabíjania na dlhších cestách sú pre mnohých zákazníkov stále hlavnou prekážkou.
Za zmienku tiež stojí obrovská finančná a technologická náročnosť transformácie a extrémne silná konkurencia z Číny. Prechod na elektromobilitu si vyžaduje investície v hodnote stoviek miliárd eur do vývoja a výstavby nových tovární. Tieto náklady sa premietajú do vysokých cien áut. Zároveň európske automobilky čelia masívnemu tlaku čínskych výrobcov, ktorí sú vďaka štátnej podpore a kontrole nad celým dodávateľským reťazcom batérií schopní vyrábať technologicky vyspelé elektromobily za oveľa nižšie ceny.
V neposlednom rade si automobilky, ako upozorňuje aj šéf BMW, uvedomujú obrovské geopolitické riziko, ktoré pramení z extrémnej závislosti Európy od čínskych dodávok batérií a surovín.