Národná banka Slovenska (NBS) vydala nové metodické usmernenie, ktoré má skoncovať s kontroverznou praxou takzvaných predplatených investičných poplatkov. Tento krok je reakciou na podnety od občanov, ktorí po niekoľkých rokoch sporenia zistili, že zo svojich vkladov nedostali takmer nič, pretože všetky ich peniaze putovali na pokrytie vysokých poplatkov.
Rieši to nové usmernenie
Regulátor začal problém riešiť po tom, ako sa naň v roku 2024 začali obracať klienti, ktorí po dvoch či troch rokoch pravidelného investovania zistili, že ich zostatok na účte je takmer nulový.
Dôvodom bol systém, pri ktorom bol na začiatku zúčtovaný vysoký poplatok, často vo výške niekoľkých percent z cieľovej sumy vypočítanej na desiatky rokov dopredu. Klient tak prvé roky v podstate len splácal tento poplatok a jeho peniaze sa vôbec nezhodnocovali.
Ako uvádza NBS v príklade, pri investícii 100 eur mesačne a 3-percentnom poplatku z cieľovej sumy 12 000 eur (na 10 rokov) musí klient pri optimistickom 8-percentnom ročnom zhodnotení čakať až dva roky a osem mesiacov, kým len zarobí na zaplatený poplatok.
NBS tiež podotkla, že táto praktika sa v rámci Európy využíva takmer výlučne len na Slovensku a v Česku.
Princíp investovania od prvého eura
Najväčším prínosom nového usmernenia je zavedenie princípu, že klient sa musí podieľať na investovaní už od momentu prvej platby. NBS zdôrazňuje, že nechce regulovať výšku poplatkov, ale trvá na troch základných princípoch – investovanie od prvého eura, úplná transparentnosť a možnosť voľby medzi dvoma modelmi poplatkov.

Vydaniu usmernenia predchádzala takmer ročná a podľa NBS veľmi náročná konzultácia s trhom, v ktorej narážali na tvrdý odpor najmä zo strany sprostredkovateľov.
Dva nové modely poplatkov
Finanční sprostredkovatelia budú mať po novom na výber z dvoch možností, ako si účtovať poplatky:
- Jednorazové investičné poradenstvo: Agent si za úvodné poradenstvo a nastavenie investície vypýta jasne definovaný jednorazový poplatok.
- Priebežná starostlivosť: Agent sa s klientom dohodne na priebežnej starostlivosti počas celého obdobia investovania. V takom prípade však platí kľúčová podmienka – ak klient zmluvu ukončí predčasne, sprostredkovateľ mu musí vrátiť pomernú (alikvotnú) časť poplatku za obdobie, v ktorom mu už služba nebola poskytnutá.
NBS očakáva, že väčšina sprostredkovateľov si zvolí prvú, transparentnejšiu možnosť jednorazového poplatku, aby sa vyhli komplikáciám s vracaním peňazí. To podľa regulátora povedie k férovejšiemu trhu, kde si klienti budú môcť jednoducho porovnať cenu za sprostredkovanie u rôznych agentov.
Čo to vlastne znamená?
Pre bežných ľudí, ktorí si chcú sporiť alebo investovať prostredníctvom finančných sprostredkovateľov, prináša toto nové usmernenie od Národnej banky Slovenska množstvo zásadných a veľmi pozitívnych prínosov. Jeho hlavným cieľom je zvýšiť ochranu klienta, zabezpečiť férovosť a odstrániť nekalé praktiky, ktoré v minulosti poškodili mnohých sporiteľov.
Tým najdôležitejším prínosom je, že sa peniaze ľudí začnú zhodnocovať prakticky okamžite, už od prvej platby. Končí sa tak nespravodlivá prax, pri ktorej prvé dva či tri roky pravidelného investovania pohltil len obrovský vstupný poplatok a reálne zhodnocovanie úspor sa začalo až po jeho úplnom splatení.
Po novom bude musieť časť z každej platby, ktorú klient pošle, putovať priamo do investície a začať pracovať v jeho prospech.

S tým úzko súvisí aj oveľa väčšia transparentnosť a zrozumiteľnosť poplatkov. Nové pravidlá nútia sprostredkovateľov, aby jasne oddelili poplatok za svoje poradenstvo od samotnej investície. Pre klienta to znamená, že bude presne vedieť, koľko eur platí za úvodné nastavenie investičného plánu.
To umožní ľuďom jednoducho si porovnať ponuky od rôznych sprostredkovateľov a vybrať si nielen na základe sľubovaného výnosu, ale aj na základe reálnej ceny za poskytnuté služby. Tento krok podporuje zdravú konkurenciu na trhu, z ktorej bude v konečnom dôsledku profitovať práve klient.
V skratke – pre bežných ľudí to znamená väčšiu ochranu, istotu a férovosť pri investovaní. Ich peniaze sa budú zhodnocovať od začiatku, budú presne vedieť, za čo a koľko platia, a budú lepšie chránení, ak budú musieť svoje investičné plány zmeniť.