Tradičné pravidlá trhu s ojazdenými vozidlami, kde dobre udržiavané staršie auto môže byť stále výhodnou kúpou, prestávajú pri elektrických autách platiť. Podľa automobilových expertov starnú elektromobily morálne a technologicky neporovnateľne rýchlejšie ako tie so spaľovacím motorom. To môže v blízkej budúcnosti viesť k tomu, že staršie ojazdené elektromobily budú prakticky nepredajné, píše server AutoŽivě.cz.
Elektromobily starnú oveľa rýchlejšie
Hlavný problém spočíva v tom, že hodnota ojazdeného elektromobilu je oveľa viac viazaná na technologický pokrok v oblasti batérií a softvéru, než na jeho mechanický stav. Model, ktorý dnes patrí k špičke v dojazde a rýchlosti nabíjania, môže byť o päť rokov beznádejne zastaraný.
Ako príklad možno použiť model BMW i3. Hoci ide o inak zaujímavé auto, jeho prvá generácia je dnes s mizivým dojazdom a pomalým nabíjaním v podstate nepoužiteľná na nič iné, než na krátke mestské trasy. Naopak, desaťročná prémiová limuzína so spaľovacím motorom, ako je BMW radu 5 z rovnakého obdobia, je pri dobrej údržbe stále plnohodnotným a moderným autom.

Nórsko ako laboratórium budúcnosti
Tento trend je už dnes viditeľný na najrozvinutejšom trhu s elektromobilmi v Európe – v Nórsku. Tam v roku 2024 dosiahol podiel novoregistrovaných elektromobilov takmer 92 %.
Výsledkom je, že trh s ojazdenými vozidlami je už teraz zaplavený staršími generáciami elektromobilov, ktoré sú technologicky prekonané a ťažko si hľadajú kupcov. To, čo sa deje v Nórsku dnes, môžeme podľa analytikov očakávať v najbližších rokoch aj u nás.
Nové pravidlá pre trh s ojazdenými autami
Hodnota ojazdeného elektromobilu tak nebude závisieť od počtu najazdených kilometrov alebo servisnej histórie, ale predovšetkým od stavu batérie (jej kapacity a degradácie), softvérovej podpory od výrobcu a celkovej „aktuálnosti“ technológií.
Pre majiteľov to znamená, že hodnota ich vozidla môže klesnúť podstatne rýchlejšie, ako očakávali. Automobilky si tento problém uvedomujú a už dnes testujú nové modely, ako je napríklad prenájom batérií alebo platené softvérové vylepšenia, ktoré by mohli tento problém v budúcnosti zmierniť.
Čo sa s tým dá spraviť?
Tento negatívny trend, teda extrémne rýchle morálne a technologické starnutie elektromobilov, sa pravdepodobne nedá úplne zvrátiť, ale dá sa výrazne spomaliť a manažovať. Samotné automobilky si toto riziko uvedomujú, pretože nepredajné a bezcenné ojazdené vozidlá by v konečnom dôsledku poškodili aj predaj nových áut a imidž značky. Preto už dnes pracujú na niekoľkých stratégiách, ako tento problém zmierniť.
Jednou z najdiskutovanejších možností je oddelenie vlastníctva auta od vlastníctva batérie. V takomto modeli by si zákazník kúpil len „karosériu“ a batériu by si od automobilky dlhodobo prenajímal za mesačný poplatok. To by malo niekoľko výhod: znížila by sa počiatočná cena nového auta a majiteľ ojazdeného vozidla by mal možnosť si po rokoch batériu vymeniť za novú, modernejšiu, alebo by ju vymenil až nový majiteľ. Tým by sa odstránil hlavný problém starnutia.

Ďalšou cestou sú platené softvérové aktualizácie (over-the-air updates). Automobilky môžu aj starším modelom na diaľku vylepšovať funkcie, zvyšovať efektivitu a dokonca aj mierne navyšovať výkon či dojazd, čím udržiavajú ich softvérovú a morálnu hodnotu na vyššej úrovni po dlhší čas. Tento prístup, ktorý poznáme zo sveta smartfónov, sa v automobilovom priemysle stáva novým štandardom.
Chcete ojazdený elektromobil?
Pre človeka, ktorý dnes zvažuje kúpu ojazdeného elektromobilu, je kľúčové zmeniť spôsob, akým auto hodnotí, a zamerať sa na úplne iné parametre ako pri spaľovacích autách. Najdôležitejšie je sústrediť sa na stav batérie, nie na počet najazdených kilometrov.
Prvým a absolútne nevyhnutným krokom je dôkladná diagnostika batérie v autorizovanom servise. Musíte zistiť jej reálny stav, takzvané „zdravie batérie“ (State of Health – SOH), ktoré sa udáva v percentách. Tento údaj vám povie, aká je jej aktuálna kapacita v porovnaní s novou a ako veľmi zdegradovala. Ak má batéria nízke SOH, jej reálny dojazd bude podstatne nižší ako ten, ktorý uvádza výrobca, a jej výmena môže stáť tisíce až desaťtisíce eur, čo z kúpy robí extrémne nevýhodný obchod.
Druhým dôležitým krokom je overenie si softvérovej podpory a hardvérových limitov. Zistite si, či daný model ešte stále dostáva aktualizácie od výrobcu a či jeho hardvér (napríklad rýchlosť nabíjania) nie je beznádejne zastaraný. Rýchlosť nabíjania je rovnako dôležitá ako dojazd – staršie elektromobily sa môžu na rýchlonabíjačkách nabíjať aj niekoľko hodín, čo je dnes už neprijateľné.
V neposlednom rade je kľúčové počítať s rýchlejším poklesom hodnoty. Pri kúpe ojazdeného elektromobilu musíte akceptovať, že o dva či tri roky môže byť jeho hodnota podstatne nižšia, pretože na trh prídu nové modely s dvojnásobným dojazdom a polovičným časom nabíjania. Práve preto sú ceny niektorých starších ojazdených elektromobilov na trhu už dnes také nízke – trh si túto rýchlu morálnu zastaranosť už premieta do cien.