Tradičný systém zdaňovania motoristov prostredníctvom spotrebnej dane z benzínu a nafty sa blíži ku koncu. S rastúcim počtom elektromobilov a hybridov na cestách prichádzajú štáty o kľúčový zdroj príjmov na údržbu ciest. Vo svete sa preto čoraz viac presadzuje revolučná myšlienka – zrušenie dane z palív a na jej miesto dosadiť poplatok za každý najazdený kilometer, ktorý by platili všetci vodiči, píše server Auto Trendy.
Dôvod na zmenu je jednoduchý. Spotrebná daň z palív bola dlhé roky spravodlivým systémom, kde platilo, že čím viac niekto jazdí, tým viac paliva spotrebuje a tým viac zaplatí na daniach. Tento model sa však s príchodom elektromobility rozpadá. Elektromobily túto daň neplatia vôbec a plug-in hybridy len minimálne. Vzniká tak nespravodlivá situácia, kde údržbu ciest financujú takmer výhradne majitelia áut so spaľovacími motormi.
Novozélandský minister dopravy Chris Bishop k tomu uviedol, že vzťah medzi spotrebou benzínu a používaním ciest sa rýchlo rozpadá a starý systém už jednoducho nefunguje.
Island ako priekopník, Nový Zéland sa pridáva
Prvou krajinou, ktorá pristúpila k radikálnemu kroku, bol Island. Ten už úplne zrušil spotrebnú daň na palivá a nahradil ju poplatkom za každý odjazdený kilometer. Teraz sa k nemu pridáva aj Nový Zéland. Tam doteraz platil poplatok za používanie ciest (RUC) len pre dieselové autá, elektromobily a plug-in hybridy.

To však viedlo k absurdnej situácii, kedy boli majitelia plug-in hybridov zdanení dvakrát – platili poplatok za kilometre a zároveň aj spotrebnú daň v cene benzínu. Nový Zéland preto plánuje zaviesť jednotný poplatok pre všetky typy vozidiel.
Je nová daň spravodlivá?
Zavedenie jednotného poplatku za kilometer pre všetkých sa na prvý pohľad javí ako spravodlivé riešenie, no má to jeden háčik. Podľa aktuálnych návrhov na Novom Zélande by sa poplatok vypočítaval rovnako pre všetky autá do 3,5 tony.
To by znamenalo, že majiteľ ľahkého mestského minivozidla by platil za kilometer úplne rovnakú sumu ako vodič ťažkého a robustného SUV, hoci ťažšie vozidlo opotrebúva cesty podstatne viac. Otázka, či je takýto systém skutočne spravodlivý, tak zostáva otvorená.
Príde poplatok aj do Európy?
Myšlienka nahradiť spotrebnú daň z palív systémom poplatkov podľa najazdených kilometrov sa veľmi intenzívne rieši aj v Európe a mnohí experti ju považujú za nevyhnutný krok do budúcnosti. V súčasnosti však neexistuje žiadny konkrétny a záväzný plán na plošné zavedenie takéhoto systému v celej EÚ pre osobné autá v blízkom časovom horizonte. Namiesto toho prebiehajú v rôznych krajinách diskusie, analýzy a pilotné projekty.
Dôvody, prečo sa o tom v Európe tak vážne uvažuje, sú úplne rovnaké ako na Novom Zélande či Islande. Po prvé, príjmy zo spotrebných daní z palív klesajú s rastúcim počtom elektromobilov, čo vytvára obrovskú dieru v rozpočtoch určených na údržbu a výstavbu ciest. Po druhé, súčasný systém je vnímaný ako nespravodlivý, pretože majitelia áut so spaľovacími motormi v podstate dotujú cesty aj pre elektromobily. A po tretie, ide o snahu o ekologickejšiu reguláciu dopravy, kde by sa poplatok mohol odvíjať aj od emisií konkrétneho vozidla.

Najďalej v úvahách sú v rámci EÚ krajiny ako Holandsko a Belgicko, ktoré už niekoľko rokov aktívne pripravujú a analyzujú zavedenie takéhoto systému. Diskusie prebiehajú aj vo Spojenom kráľovstve (ktoré už nie je v EÚ, ale trend je rovnaký) a v Nemecku, kde je táto téma obzvlášť citlivá kvôli ich rozsiahlej bezplatnej diaľničnej sieti. Aj samotná Európska komisia vo svojich strategických dokumentoch o budúcnosti dopravy spomína princíp „používateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“ ako základný kameň budúceho financovania infraštruktúry, čo zavedeniu takéhoto mýta nahráva.
Prechod na takýto systém je však v Európe oveľa komplikovanejší ako na izolovaných ostrovoch ako Island alebo Nový Zéland. Hlavnými prekážkami sú obrovská administratívna a technická zložitosť (ako systém zaviesť a kontrolovať v 27 prepojených krajinách), otázky ochrany osobných údajov (sledovanie pohybu miliónov áut) a predovšetkým obrovský politický odpor zo strany verejnosti, ktorá by takýto krok vnímala ako nové a priame zdanenie.