Kúpa ojazdeného auta so sebou prináša niekoľko rizík. Napríklad to, že predávajúci manipuloval s odometrom a stočil kilometre. Menší nájazd kilometrov potom umelo zvýši cenu staršieho vozidla. Toto však nie je jediný problém a predávajúci sa často uchýlia aj k ďalším klamlivým praktikám. Jednou z nich je zatajenie faktu, že auto bolo súčasťou dopravnej nehody. Najnovšie dáta dokonca hovoria, že zatajenie havárie je najčastejším podvodom pri predaji ojazdených áut.
Zatajenie havárie ako výnosný podvod
Ako uvádza portál tlačovej agentúry SITA, niektoré vozidlá mali evidovaných viac škodových udalostí a existujú značky, pri ktorých sa takéto zatajenie stáva často. Na aké autá by si vodiči, respektíve kupujúci, mali dávať pozor?
Dáta hovoria, že viac ako polovica ojazdených vozidiel, ktoré si dali Slováci preveriť, bolo v minulosti poškodených. A práve zatajenie havárie sa ukazuje ako podvod, vďaka ktorému si kupujúci pripíše na svoje bankové konto vyššiu sumu peňazí.
Autá s viacerými škodovými udalosťami
Podľa odborníkov nie je zriedkavé, že jedno vozidlo má za sebou viac škodových udalostí. Zatajenie havárie alebo viacerých havárií dáva predávajúcim možnosť pýtať si za auto viac. Kupujúci však skončí s vozidlom, ktoré je iné, než očakával. Podľa Martina Pajera, riaditeľa spoločnosti Cebia, ktorá overuje históriu ojazdených vozidiel, zo všetkých preverených áut bolo v uplynulom mesiaci 55 percent po havárii. To znamená, že škodovú udalosť malo viac ako každé druhé vozidlo.
Nelichotivému rebríčku vedia Kia, značka, ktorá je medzi Slovákmi obľúbená. Zverejnené údaje hovoria, že klienti v júni tohto roka najčastejšie odhalili poškodenie vozidla v minulosti pri týchto značkách:
- Kia (64,80 %)
- Mercedes-Benz (64,15 %)
- BMW (63,33 %)
- Citroën (62,96 %)
- Honda (60,34 %)
- Hyundai (59,06 %)
- Audi (56,83 %)
- Škoda (56,63 %)
- Suzuki (56,00 %)
- Toyota (55,78 %)
Preverte vozidlo každej značky
Pajer pre portál SITA doplnil, že na vysoký podiel nehôd má vplyv aj to, ktoré značky si kupujúci najčastejšie dajú preveriť. Spravidla sa viac preverujú luxusné a prémiové vozidlá. V prípade nevýhodného nákupu je totižto pri takýchto autách finančná strata väčšia. Pajer tiež podotkol, že havarovaných vozidiel sa majitelia chcú zbaviť rýchlejšie než tých, ktoré sú v bezchybnom stave.
Spoločnosť Cebia ale odporúča, aby si vodiči dali preveriť akékoľvek vozidlo. Podceňovať históriu auta sa totižto nevypláca. Spoliehať sa len na údaje štatistík nie je ideálnym riešením.
Kto si chce auto preveriť, môže tak urobiť online a dozvie sa nielen o škodách, ale aj počet najazdených kilometrov, roku výroby, registráciách, pôvode vozidla a podobne. Dokonca zistí aj to, či bolo toto vozidlo využívané napríklad ako taxík. Prípadne zistí informácie o leasingovom financovaní alebo odcudzení. Cebia dopĺňa, že často sú k dispozícii aj fotografie poškodení na vozidle. Ide o cenné informácie, ktoré sa hodia kupujúcim, ale tiež polícii alebo súdnym znalcom.