Vodiči na Slovensku môžu v nasledujúcom týždni očakávať stabilné ceny pohonných látok. Podľa analytika finančných trhov XTB Mateja Bajzíka by sa ceny benzínu aj nafty nemali významne meniť a akýkoľvek pohyb by mal byť v rozmedzí maximálne jedného centa za liter, píše denník Teraz.sk.
Analytik vo svojom komentári uviedol, že pre budúci týždeň nepredpokladá zmenu súčasného sentimentu na trhu. Očakáva preto len miernu technickú osciláciu cien, ktorá by sa mala pohybovať na úrovni od 0,5 do 1 centa za liter. Tento stabilný, mierne klesajúci trend cien je podľa neho naďalej pozitívnym faktorom pre dovolenkárov aj pre dopravcov.
Ropný trh čaká na nový impulz
Dôvodom tejto cenovej stability je situácia na globálnom trhu s ropou. Z technického pohľadu sa ropa naďalej obchoduje pod dôležitou psychologickou hranicou 70 dolárov za barel. Od deeskalácie konfliktu na Blízkom východe sa trh podľa Bajzíka nachádza v bočnom trende a čaká na nové správy, ktoré by mu udali smer.
Dáta síce ukazujú silný dopyt po rope a pohonných látkach, čo je typické pre letnú sezónu, no napriek tomu ceny skôr klesajú alebo stagnujú. Analytik to vysvetľuje tým, že zásoby ropy sa v posledných týždňoch držia relatívne stabilne, hoci sezónne trendy by naznačovali ich výraznejší pokles.
Na trhu aktuálne chýbajú kľúčové správy, ktoré by cenami pohli. Jedinou zaujímavejšou informáciou v tomto týždni bola správa Amerického ropného inštitútu (API) o stave zásob v USA. Tá ukázala mierny pokles zásob ropy a benzínu, no zároveň nárast zásob destilátov, čo v konečnom dôsledku nepredstavovalo dostatočný impulz na zmenu cien.
Ceny benzínu a nafty na 2 eurách za liter?
Hoci je aktuálna situácia na slovenských čerpacích staniciach relatívne priaznivá, tento stav istotne nevydrží večne. Existuje viacero vyhliadok, mnoho pozitívnych aj negatívnych. No žiaľ, zdá sa, že tie negatívnejšie prevládajú. Vyplývajú totiž priamo z nariadení učinených Európskou úniou.

Bezprecedentný nárast cien palív môže Slovensko zasiahnuť už o dva roky. A dôvod? Kým v súčasnosti sú ceny benzínu a nafty ovplyvňované hlavne vývojom na svetových trhoch, od roku 2027 sa do popredia dostane úplne nový faktor, a síce systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II.
Ide o podstatnú súčasť klimatickej politiky Európskej únie, pričom podľa aktualizovaného zoznamu pravidiel sa už nebude týkať len priemyslu, ale aj bežných občanov. Cieľom tohto systému je do rovnice zahrnúť aj emisie, ktoré vznikajú pri spaľovaní fosílnych palív v doprave či domácnostiach.
Základom systému ETS II je povinnosť nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2, ktorú spôsobia produkty ako benzín či nafta. A žiaľ, firmy, ktoré dodávajú tieto produkty na trh, budú musieť tieto dodatočné náklady premietnuť do koncových cien.
Pri očakávanej cene povolenky 200 eur za tonu CO2 by tak mohlo dôjsť k zdraženiu pohonných látok až o 60 centov na liter. Ak by sa súčasná priemerná cena 95-oktánového benzínu pohybovala okolo 1,50 eura, mohla by po zavedení ETS II narásť na 2,10 eura.
Podľa odborníkov z európskych výskumných centier, ako je napríklad nemecké Centrum pre európsky výskum vedené Achimom Wambachom, je takýto vývoj pravdepodobný a realistický. V období do roku 2030 sa navyše predpokladá, že cena emisnej povolenky bude kolísať medzi 100 až 300 eurami za tonu CO2, čo znamená, že v konečnom dôsledku môžu byť cenové výkyvy ešte výraznejšie.
Prudký skok
Napríklad v Nemecku už dnes funguje systém, v rámci ktorého sa CO2 spoplatňuje sumou 55 eur za tonu, pričom tamojší spotrebitelia si na túto mieru zaťaženia postupne zvykli. Nemecký autoklub ADAC pritom vypočítal, že v dôsledku ETS II vzrastú ceny palív o ďalších 35 až 38 centov na liter.
Naopak Slovensko na takýto systém ešte nenabehlo, a preto našich motoristov čaká oveľa prudší cenový skok. Už pri cene 70 eur za tonu CO2 by mohli pohonné látky na Slovensku zdražieť o približne 18 centov na liter, a to je len konzervatívny odhad.
Inak povedané – slovenskí motoristi budú v roku 2027 postavení pred fakt, že bez akýchkoľvek predchádzajúcich krokov alebo prechodného obdobia sa im výrazne zvýšia náklady na mobilitu aj vykurovanie.