Od 15. júla 2025 vstúpila do platnosti novela zákona o odpadoch, ktorá prináša generálny pardon na vyradenie motorových vozidiel, ktoré už fyzicky neexistujú, no stále sú evidované v registri vozidiel. Nový zákon umožní znížiť finančné zaťaženie verejnosti, odstrániť administratívne komplikácie a zároveň zefektívniť systém evidencie vozidiel na Slovensku.
Zníženie poplatku zo 500 eur na 50 eur
Až do 14. januára 2026 budú vlastníci neexistujúcich automobilov platiť za ich vyradenie z evidencie vozidiel symbolických 50 eur miesto doterajších 500 eur. Táto významná zmena vyplýva z úsilia upraviť nespravodlivé sankcie, ktoré zasahovali najmä starších občanov.
Pôvodný poplatok vo výške 500 eur bol často označovaný za príliš vysoký a mnohí naň nemali dostatočné finančné prostriedky. Vzniknuté situácie často viedli k dlhotrvajúcim problémom, pretože mnohí jednotlivci vozidlá vlastne už ani nemali. Zákonodarca reaguje pragmatickým riešením a ponúka dotknutým občanom jedinečnú príležitosť odhlásiť neexistujúce autá efektívne a bez veľkých nákladov.
Zákonná iniciatíva zároveň odľahčí verejné inštitúcie, ktoré sa pri riešení takýchto prípadov stretávali s rozsiahlymi byrokratickými procesmi. Znižuje sa tak nielen počet registrácií nenámestných vozidiel, ale aj množstvo administratívy spojenej s ich vyradením. Evidenčný systém štátu sa tým stane prehľadnejším a overenejším, čím sa znížia budúce riziká spojené s nesprávnymi údajmi.

Zelený prvok vo výbave vozidiel od roku 2026
V roku 2026 čaká slovenských vodičov technologická novinka v podobe zavedenia predných brzdových svetiel so zelenou farbou. Zmena, ktorá má potenciál zvýšiť bezpečnosť na cestách, sa stáva súčasťou návrhu novely zákona o cestnej premávke, plánovanej na účinnosť od 1. júla 2026.
Táto nová vychytávka bude dobrovoľnou súčasťou výbavy osobných a nákladných vozidiel. Svetlo, ktoré sa inštaluje v prednej časti vozidla, sa má aktivovať synchronizovane so zadnými brzdovými svetlami. Technické normy, ktoré budú tieto svetlá spĺňať, pripraví Ministerstvo dopravy prostredníctvom podrobného právneho predpisu.
Testovacie skúsenosti na slovenských cestách ukázali, že nové svetlo môže podporiť lepšiu viditeľnosť pri brzdení v hustej premávke. Hoci zavedenie tohto prvku nebude povinné, jeho prítomnosť by mohla byť považovaná za bezpečnostný štandard budúcnosti. Pre vodičov, výrobcov, ako aj STK stanice bude počas implementácie tejto novinky zabezpečený adekvátny čas na prípravu a adaptáciu.
Významné dopady pre štát aj spoločnosť
Novela o vyradení neexistujúcich vozidiel prináša tak občanom, ako aj štátnym inštitúciám praktické benefity. Zefektívnenie evidencie a odstránenie nespravodlivo vysokých pokút pomôže najmä starším občanom, no zároveň prináša benefit aj v podobe nižšieho zaťaženia úradov a jednoduchej administrácie.
Pripravovaná legislatíva o predných brzdových svetlách navyše zohľadňuje moderné bezpečnostné riešenia na cestách a rozvíja možnosti inovácií vo výbave vozidiel. Obidva kroky smerujú k progresívnejšiemu prístupu a ukazujú pripravenosť Slovenska adaptovať sa na nové trendy a výzvy v oblasti automobilizmu.