Automobilový priemysel na Slovensku zažíva ďalšiu významnú stratu. Významný dodávateľ antén Calearo z Talianska zastavil výrobu vo svojej fabrike v Šamoríne, čím ukončil svoju vyše dvadsaťročnú históriu na slovenskom trhu.
Táto pobočka doteraz dodávala anténne systémy významným automobilovým značkám ako Fiat, Audi či exkluzívnemu segmentu Maserati a Ferrari. Podnik neustál kombináciu globálnej krízy v autopriemysle, pandémie covidu a rastúcich prevádzkových nákladov, čím po sebe zanechal výrazné finančné záväzky a neistotu pre bývalých zamestnancov.
Pandémia a finančné problémy doviedli podnik do kolapsu
Calearo vstúpilo do slovenskej ekonomiky pred viac ako dvoma dekádami a Slovensko predstavovalo prvú destináciu v rámci jeho zahraničnej expanzie. Za toto obdobie si závod v Šamoríne prešiel rôznymi fázami, vrátane výrazných výziev počas hospodárskej krízy v roku 2009. Vtedy musela spoločnosť pristúpiť k prepúšťaniu asi sedemdesiatich zamestnancov, no po čase sa dokázala stabilizovať a obnoviť rast.
Skutočne kritickým obdobím bola však pandémia koronavírusu. Počas obdobia od roku 2020 sa síce ročné tržby spoločnosti stabilizovali nad úrovňou dvadsiatich miliónov eur, napriek tomu však firma každý z týchto rokov uzatvorila so stratou. Kumulované straty od začiatku pandémie až po súčasnosť presiahli sumu troch miliónov eur. Navyše situáciu komplikovali rastúce mzdové náklady v dôsledku požiadaviek zamestnancov, vyššie prevádzkové náklady a celková nestabilita ekonomiky. Tieto faktory nakoniec prispeli k definitívnemu uzavretiu fabriky vo februári tohto roka.

Opakované pokusy revitalizovať závod počas jesenných mesiacov minulého roka neuspeli. Majetok slovenského závodu preto prešiel do konkurzného procesu.
Vysoké dlhy spoločnosti, najväčším veriteľom je talianska matka
Po zatvorení slovenského závodu zostali za spoločnosťou Calearo výrazné dlhy, celkovo predstavujúce viac ako 14 miliónov eur. Najvýznamnejší je záväzok približne vo výške dvanásť miliónov eur voči materskej firme Calearo Antenne, a to pre nehradené faktúry za dodaný výrobný materiál.
Medzi ďalšími veriteľmi sa nachádza aj banka UniCredit a viaceré slovenské štátne subjekty, ktoré registrujú nevyplatené pohľadávky rôzneho charakteru. Podľa odborných odhadov má majetok, ktorý zostal po fabrike na Slovensku, hodnotu približne 4,1 milióna eur. Teoreticky by táto čiastka mohla pomôcť aspoň čiastočne uspokojiť pohľadávky veriteľov.
Vážna situácia postihla nielen slovenský podnik, ale aj jeho talianske materské zastrešenie. Materská firma Calearo Antenne z Talianska sa totiž nedávno sama ocitla na dražbe, pričom v nej prišlo ku zmene vlastníctva. Noví investori sa rozhodli ďalej rozvíjať len pôvodný taliansky závod spoločnosti, ostatné zahraničné pobočky a prevádzky už zostali mimo ich strategických plánov.
Ekonomické prostredie pod silným tlakom
Koniec fabriky v Šamoríne je smutným potvrdením, ako rýchlo dokážu externé faktory narušiť aj dlhodobo úspešné podnikanie. Napriek svojej dlhoročnej prítomnosti a špičkovému portfóliu automobilových klientov sa Calearo na Slovensku nedokázalo vyrovnať s dopadmi komplexnej krízy v automobilovom odvetví.
Táto udalosť poukazuje tiež na zraniteľnosť subdodávateľských firiem automobilového priemyslu voči zmenám globálneho ekonomického cyklu. Uzavretie prevádzky má navyše negatívny lokálny vplyv, keďže prináša nezamestnanosť do regiónu a narúša stabilitu dodávateľských reťazcov. Rýchle zotavenie alebo náhrada takýchto podnikov nie je jednoduchá – mnohé závody s podobným profilom čelia v súčasnosti podobným problémom.
Pád firmy Calearo v Šamoríne je preto jasným varovaním aj pre ostatných hráčov na trhu. Ukazuje, aké náročné je zvládnuť turbulentné obdobia a prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam nielen lokálneho, ale aj globálneho ekonomického prostredia.