Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová využila počas roku 2024 súkromné lietadlo na oficiálne pracovné cesty spolu 16-krát. Vyplýva to z údajov zverejnených Európskou komisiou (EK) v reakcii na otázku Martina Schirdewana, spolupredsedu frakcie Ľavica v Európskom parlamente. Informáciu ako prvý priniesol spravodajský portál Euractiv.com.
Využitie súkromných letov Európska komisia zdôvodňuje efektivitou a bezpečnosťou
Napriek opakovanej kritike zo strany Martina Schirdewana, ktorý dlhodobo poukazuje na rozpor medzi faktickým konaním predsedníčky EK a jej verejnými záväzkami v súvislosti s udržateľnosťou a Európskou zelenou dohodou, komisia tvrdí, že použitie súkromnej leteckej dopravy je striktne obmedzené. Komisia svoje rozhodnutia o použití súkromných letov obhajuje predovšetkým logistickými dôvodmi, časovými limitáciami a možnými bezpečnostnými rizikami.
Zástupca Európskej komisie zároveň zdôraznil, že predsedníčka pravidelne reprezentuje Európsku úniu v strategických orgánoch ako Európska rada, skupina G7 či G20. Okrem toho býva prizvaná na významné medzinárodné stretnutia, napríklad každoročné zasadnutie Valného zhromaždenia OSN, čo si podľa komisie neraz vyžaduje osobitnú formu prepravy. Členovia tlačového oddelenia EK tiež uviedli, že väčšinou predsedníčka cestuje komerčnými letmi alebo verejnou dopravou a súkromné lietadlo volí iba v nevyhnutných situáciách.
Sprievodné tímy a náklady na cesty vzbudili pozornosť verejnosti
Ďalším predmetom kritiky sa stala veľkosť delegácií, ktoré von der Leyenovú sprevádzajú na zahraničných pracovných cestách. Podľa zverejnených dokumentov sa počet členov sprievodného tímu pohyboval v rozmedzí od troch až do 39 osôb. Medzi najväčšie delegácie patrila tá septembrová, ktorá navštívila poľské mesto Vroclav, výrazne poškodené záplavami, a ďalej pokračovala na návštevu Ukrajiny. Tejto cesty sa spolu zúčastnilo 40 ľudí, pričom každý člen delegácie znamenal náklady približne 2 981 eur.
Pozornosť médií a kritiku zo strany Európskeho parlamentu však vyvolal aj májový let predsedníčky EK, ktorý absolvovala spoločne s predsedom Európskej rady Antóniom Costom a šéfkou Európskeho parlamentu Robertou Metsolovou. Ústavní predstavitelia využili na trase zo Štrasburgu do Luxemburgu prepravu lietadlom, hoci rovnakú vzdialenosť by podľa dostupných údajov mohli zvládnuť autom približne za tri hodiny.
Komisia však aj v tomto prípade zdôraznila, že rozhodnutia o spôsobe prepravy zohľadňujú okrem praktických kritérií aj bezpečnostné požiadavky, časové možnosti a logistické aspekty.