Koncern Stellantis vydal mimoriadne upozornenie pre všetkých majiteľov vozidiel Citroën C3 druhej generácie a prvej generácie DS3 vyrobených v rokoch 2009 až 2019. Na základe závažného technického problému s airbagmi značky Takata vyžaduje spoločnosť okamžité zastavenie prevádzky vozidiel a ich neodkladnú návštevu v autorizovanom servise, kde technici bezplatne vymenia potenciálne smrteľné komponenty.
Táto výnimočná výzva prichádza po tragickej nehode vo Francúzsku, ktorá bola spôsobená práve chybným nafukovačom airbagu.
Tragická nehoda odhalila závažný bezpečnostný nedostatok
Bezprostrednou príčinou výzvy koncernu Stellantis na zákaz jazdy bolo nedávne nešťastie v južnej časti Francúzska. Na tamojšej diaľnici vo vozidle Citroën C3 prišiel o život 37-ročný vodič, zatiaľ čo jeho spolujazdec skončil s vážnymi zraneniami.
Vyšetrovanie nehody preukázalo, že k smrteľným následkom neviedol samotný náraz, ale explózia airbagu Takata, ktorý pri nehode vystrelil s príliš veľkou silou, spôsobil nekontrolovanú fragmentáciu jeho kovových dielcov a následne ich smrteľný rozstrek po vozidle.
V dôsledku hĺbkového vyšetrovania prípadu a následného pokynu francúzskeho ministra dopravy Philippa Tabarota vydal generálny riaditeľ značky Citroën Xavier Chardon okamžitý zákaz jazdy, známy pod označením Stop-Drive, čo znamená, že uvedených vozidiel sa nesmie používať až do vykonania servisnej kontroly a nevyhnutnej opravy v autorizovanom servise.
Vyše 440-tisíc vozidiel vo vážnom riziku, ohrození sú aj slovenskí motoristi
Celkovo sa toto mimoriadne opatrenie dotkne viac ako 440 000 automobilov značiek Citroën a DS v celej Európe vrátane Slovenska. Postihnuté vozidlá pritom boli už pred viac ako rokom zaradené do rozsiahlej celoeurópskej zvolávacej kampane, ktorá bola sprvu nasmerovaná hlavne na juhoeurópske krajiny, následne sa však postupne rozšírila aj na sever Európy. Automobily s problematickými airbagmi Takata boli identifikované podľa veku vozidiel, spôsobu ich používania a klimatických podmienok, ktoré mohli urýchliť degradáciu súčiastok.
Identifikácia rizikových výrobkov prebehla na základe technických údajov a správ od regulačných orgánov, ktoré poukázali na vážne bezpečnostné riziká súvisiace s nekontrolovateľným a príliš prudkým aktivovaním airbagov. Ako sa ukázalo, bezpečnostné riziko spôsobuje nevhodný typ plynu použitý spoločnosťou Takata, ktorý pri aktivácii airbagu nezvykle silne exploduje. V dôsledku tejto nadmernej iniciácie môžu kovové časti byť rozmetané v kabíne, čím spôsobujú život ohrozujúce zranenia vodičov i spolujazdcov.
Ako zistiť, či je vaše vozidlo súčasťou akcie?
Majitelia vozidiel Citroën C3 a DS3 vyrobených v rokoch 2009 až 2019 by nemali situáciu zľahčovať a mali by urýchlene overiť, či sa uvedené bezpečnostné opatrenie vzťahuje priamo aj na ich vozidlo.
Spoločnosť Stellantis spustila online nástroj, ktorý umožňuje používateľom rýchlo a jednoducho zistiť, či ich vozidlo patrí medzi tie s potenciálne nebezpečnými airbagmi Takata. Stačí len zadať príslušné VIN číslo vozidla na špeciálnej stránke, ktorá poskytne jasnú a jednoznačnú informáciu.
Všetky autorizované servisy Citroën a DS vykonajú servisné výmeny problémových airbagov bezplatne, pričom výrobca apeluje na rýchlosť a dôslednosť kontroly. V prípade, že sa vozidlo nachádza v skupine problémových automobilov, Stellantis vyzýva majiteľov, aby naďalej s automobilom nejazdili a okamžite svoju situáciu riešili návštevou autorizovaného servisu.