Pri cestovaní lietadlom očakávame nielen maximálny komfort, ale aj spoľahlivosť a dobrú starostlivosť v prípade problémov. Nie všetci prepravcovia však tieto štandardy spĺňajú rovnako. Organizácia Flightright, ktorá sa zaoberá vymáhaním nárokov cestujúcich, zverejnila svoj rebríček Flightright Index 2025, ktorý hodnotí najhoršie letecké spoločnosti v Európe, všimol si portál Auto Trendy.
Rebríček spoľahlivosti a spokojnosti zákazníkov
Rebríček hodnotil 20 najväčších a najznámejších európskych leteckých spoločností za obdobie od 1. januára 2025 do 30. júna 2025.
Do úvahy sa brala nielen spoľahlivosť, teda frekvencia meškaní a počet zrušených letov, ale aj spôsob, akým spoločnosti pristupujú k vyrovnaniu a odškodneniam, kvalita služieb, poskytovanie informácií a celková spokojnosť zákazníkov.
Ktoré letecké spoločnosti dopadli najhoršie?
Rebríček zahŕňa nízkonákladové aj prémiové letecké spoločnosti, pričom výsledky môžu byť pre niektorých cestujúcich prekvapivé. Na úplnom dne rebríčka, teda ako najhoršie hodnotená spoločnosť, skončil fínsky národný dopravca Finnair so skóre 2,48.
Tesne za ním sa umiestnili nízkonákladové spoločnosti Vueling (2,52), Ryanair (2,58) a easyJet (2,68). Čo sa týka tých „väčších“ mien, máme tu napríklad KLM, British Airways, Wizz Air či Condor – všetky so zhodným skóre 2,72. Za nimi nasledujú aerolinky Swiss a Turkish Airlines.
Ako rebríček vznikol?
Za rebríčkom stojí organizácia Flightright, ktorá sa špecializuje na vymáhanie odškodnení pre cestujúcich v prípade problémov s letmi, ako sú meškania, zrušenia či odmietnutie nástupu na palubu. Od roku 2010 takto vymohla viac ako 450 miliónov eur.
Firma vysvetľuje, že rebríček vznikol na základe analýzy spokojnosti tisícok jej vlastných klientov a toho, ako rýchlo a spoľahlivo jednotlivé letecké spoločnosti riešia problémy svojich cestujúcich.

Doplácajú nízkonákladovky na priaznivé ceny?
Je ale nutné poznamenať, že nízke hodnotenie nízkonákladových leteckých spoločností v rebríčkoch, ako je Flightright Index, zvyčajne nesúvisí s bezpečnosťou lietania, ale priamo s ich obchodným modelom. Ten je postavený na minimalizácii nákladov, čo sa často prejavuje práve v oblastiach, ktoré tento rebríček hodnotil – teda v spoľahlivosti, spôsobe vyrovnania a celkovej spokojnosti zákazníkov.
Nízkonákladové spoločnosti fungujú na princípe maximálnej efektivity a rýchleho obratu lietadiel na letiskách. Ich letový plán je veľmi tesný a často nemajú k dispozícii záložné lietadlá alebo posádky. To znamená, že ak nastane technický problém, zlé počasie alebo meškanie jedného letu, spustí sa reťazová reakcia, ktorá ovplyvní mnoho ďalších letov.
V takýchto krízových situáciách majú menej možností, ako cestujúcich rýchlo presunúť na iný spoj, čo vedie k dlhým meškaniam a častým zrušeniam letov. To sa priamo odráža na nízkom hodnotení v kategórii spoľahlivosti.
Organizácie ako Flightright existujú práve preto, že mnohé letecké spoločnosti, a nízkonákladové obzvlášť, sa snažia komplikovať proces vyplácania odškodného, na ktoré majú cestujúci podľa európskej legislatívy nárok. Často majú zložité reklamačné formuláre, pomalú komunikáciu alebo sa snažia odškodné nevyplatiť. Keďže rebríček zostavuje práve organizácia, ktorá tieto nároky vymáha, jej dáta presne ukazujú, ktoré aerolinky sú v tomto smere najproblémovejšie.
Obchodný model „low-cost“ je založený na tom, že v cene letenky je skutočne len preprava z bodu A do bodu B. Všetko ostatné – väčšia príručná batožina, podaná batožina, výber sedadla, občerstvenie na palube – je za príplatok. Hoci je to legitímny model, u mnohých cestujúcich to vyvoláva pocit nízkej kvality služieb a nízkej celkovej spokojnosti, čo sa tiež premieta do hodnotenia.
V skratke, nízkonákladové spoločnosti môžu mať nízke hodnotenie, pretože ich zameranie na čo najnižšiu cenu sa prejavuje v menšej flexibilite a horšej zákazníckej podpore, keď nastanú problémy, a práve to rebríčky ako Flightright Index merajú.
Letecká spoločnosť | Skóre |
Finnair | 2,48 |
Vueling | 2,52 |
Ryanair | 2,58 |
easyJet | 2,68 |
KLM | 2,72 |
British Airways | 2,72 |
Wizz Air | 2,72 |
Condor | 2,72 |
Swiss International Air Lines AG | 2,76 |
Turkish Airlines | 2,80 |
SAS | 2,85 |
Wideroe’s Flyveselskap | 3,14 |
Air France | 3,15 |
Lufthansa | 3,18 |
Austrian | 3,19 |
TUIfly | 3,23 |
TAP Portugal | 3,24 |
Iberia | 3,25 |
Eurowings | 3,32 |
Discover Airlines | 3,33 |