Na Slovensku postupne pribúdajú nabíjačky pre elektromobily a aktuálne ich máme takmer 3-tisíc. Napriek tomu sa zdá, že Slováci vozidlám s elektrickým pohonom zatiaľ neprišli na chuť. Štatistiky ukazujú, že na našich cestách naďalej prevládajú autá s klasickým pohonom. Či už ide o vozidlá s benzínovým alebo naftovým motorom.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) hovorí, že inštalovaný výkon verejných staníc dosiahol celkovo 162 megawattov. Ako uvádza portál Teraz.sk, ku koncu prvého polroka aktuálneho roka bolo na Slovensku dostupných 2818 verejných nabíjacích bodov. Tieto body umožňujú vodičom nabíjať elektromobily celkovo na 1117 lokalitách.
Nabíjačky na Slovensku pribúdajú
Asociácia podotkla, že dostupnosť verejného nabíjania na Slovensku patrí k jednej z najlepších v rámci Európy. Treba však podotknúť, že po slovenských cestách jazdí pomerne málo elektromobilov. Ak by sa ich počet niekoľkonásobne zvýšil, zrejme by tento počet nestačil.
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský pre TASR povedal, že Slovensko už vyriešilo dilemu, či majú byť najskôr dostupné nabíjačky alebo elektromobily na cestách.
Doplnil, že verejné nabíjacie body, ktoré sú aktuálne nainštalované na Slovensku, by bez problémov obslúžili štvor až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na našich cestách.
Výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov
Riaditeľ SEVA si myslí, že pre motoristov bude impulzom na kúpu elektrického vozidla vybudovanie ultrarýchlych nabíjacích parkov. Tie majú vzniknúť popri diaľniciach, čo motoristom pomôže, ak sa chystajú na dlhšie cesty. Nestane sa tak, že v polovici cesty im zrazu elektromobil vypovie služby v dôsledku nedostatku energie. Nabíjačky majú byť široko dostupné, aby nič nebránilo hladkému prechodu na elektromobilitu.
Projekt zahŕňa výstavbu 35 nabíjacích parkov s celkovo 251 nabíjacími bodmi. Z nich bude 32 bodov špeciálne určených pre nákladnú dopravu. Vodiči na ich prevádzku nebudú čakať príliš dlho, pretože uvedenie do prevádzky sa očakáva už v polovici budúceho roka.
Problémová výstavba nabíjačiek
Križanský upozornil, že výsledky tendra, v ktorom sa operátori uchádzali o koncesie na prevádzku nabíjačiek v rámci koridorov TEN-T, sa dozvieme v najbližších týždňoch. Podľa neho je výstavba verejných nabíjacích staníc technologickou aj organizačnou výzvou pre každého prevádzkovateľa.
Myslí si, že štát by dokázal proces zjednodušiť a zrýchliť, avšak zatiaľ sa to nedeje. Križanský pre TASR vysvetlil, že SEVA dlhodobo upozorňuje na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Tvrdí, že proces povoľovania je príliš zdĺhavý a komplikovaný. Problémom je tiež to, že usmernenia od jednotlivých rezortov sú často protichodné.
Premárnené šance krajiny
Riaditeľ SEVA si myslí, že hlavnou stagnáciou v oblasti elektromobily je nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Tiež je to častá nedôvera voči elektromobilite alebo nezáujem o túto oblasť. Elektromobilita sa podľa neho vyvíja rýchlejšie, než sú schopné reagovať mnohé ministerstvá. A práve toto negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca.
„Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility,“ objasnil Križanský. Vzhľadom na to, že výstavba nabíjačiek pre elektrické vozidlá podlieha viacerým rezortom, proces nie je úplne ideálny.