TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: KONIEC „dráždivej“ politiky na Facebooku a Instagrame? Meta odklepla tvrdú zmenu, vraj nemá na výber
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

KONIEC „dráždivej“ politiky na Facebooku a Instagrame? Meta odklepla tvrdú zmenu, vraj nemá na výber

Meta v Európe končí s politickými reklamami, dôvodom sú nové a prísne pravidlá EÚ. Kritici však vidia množstvo rizík.

28. júla 2025 10:02
Roman Drexler
28. júla 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Meta od októbra 2025 úplne zakáže politické reklamy na Facebooku, Instagrame, Threads a WhatsAppe
  • Dôvodom je nová európska legislatíva (TTPA), ktorá od októbra zavádza prísne a podľa Mety príliš zložité požiadavky na transparentnosť a cielenie politickej reklamy
  • Spoločnosť tvrdí, že nové pravidlá v konečnom dôsledku poškodia Európanov

Americký technologický gigant Meta koncom minulého týždňa oznámil, že od októbra tohto roka zavedie na všetkých svojich platformách v Európskej únii (EÚ) plošný zákaz politickej reklamy. Spoločnosť tento krok označila za ťažké rozhodnutie, ktoré je priamou reakciou na novú a prísnu legislatívu EÚ v oblasti transparentnosti. Na základe poznatkov TASR o tom informuje portál Živé.sk.

Meta volí plošný zákaz

Zákaz sa bude týkať všetkých reklám, ktoré sa zaoberajú politikou, voľbami alebo aktuálnymi sociálnymi témami. Ovplyvní to kľúčové platformy spoločnosti, teda Facebook, Instagram, Threads a WhatsApp.

Meta sa tak pridáva k spoločnosti Alphabet (materská firma Googlu), ktorá k podobnému kroku pristúpila už v novembri minulého roka. Zákaz politických reklám sa má týkať výhradne Európy.

Facebook, Meta
Facebook (ilustr. obr.) | Zdroj: Depositphotos

Zložité a neisté prostredie

Dôvodom tohto radikálneho kroku je nové nariadenie EÚ o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA). Táto legislatíva, ktorej hlavné ustanovenia začnú platiť od 10. októbra 2025, má za cieľ bojovať proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb.

Od technologických firiem vyžaduje, aby zreteľne označovali politickú reklamu, zverejňovali, kto si ju objednal, koľko za ňu zaplatil a na aké skupiny voličov je cielená. Za porušenie týchto pravidiel hrozia firmám pokuty až do výšky šiestich percent z ich celosvetového ročného obratu.

Meta tvrdí, že tieto nové povinnosti vytvárajú pre platformy aj pre samotných zadávateľov reklám príliš zložité a právne neisté prostredie, ktorému sa radšej úplne vyhne.

Obavy o verejnú diskusiu

Spoločnosť zároveň varuje, že toto nariadenie v konečnom dôsledku poškodí samotných Európanov. Vo svojom vyhlásení uviedla, že personalizované reklamy sú kľúčovým nástrojom pre širokú škálu inzerentov, vrátane tých, ktorí vedú kampane na informovanie voličov o dôležitých spoločenských otázkach.

Nové pravidlá podľa Mety výrazne podkopávajú schopnosť ponúkať takéto služby, čo podľa nej obmedzí nielen dosah inzerentov, ale aj prístup voličov ku komplexným informáciám, ktoré formujú verejnú diskusiu.

Neprehliadnite

ropa, USA, Ukrajina, dohoda
MIMORIADNE: EÚ už nebude počúvať Slovensko. Ruskú ropu ZAKÁŽU aj bez nás
Trump, clo, USA
MIMORIADNE: Trump si myslí, že sa ich nikto dostatočne nebojí. Ministerstvo obrany zmenil na Ministerstvo vojny
Pozor, WhatsApp
OKAMŽITE si aktualizujete WhatsApp: Spustili MEGA útok, v ohrození sú aj Slováci

Bude na internete menej hejtu?

Z pohľadu bežného používateľa má zákaz politických reklám na Facebooku a Instagrame (a WhatsAppe) viacero dôležitých prínosov, ktoré pocíti pri každodennom „scrollovaní“.

Znamená to hlavne čistejší, pokojnejší a menej manipulatívny zážitok. Výsledkom by malo byť menej príspevkov vo feede a príbehoch, ktorých cieľom je používateľa cielene oklamať, vyvolať v ňom hnev alebo ho zmanipulovať v citlivých politických alebo spoločenských témach.

Politickí marketéri už nebudú môcť zaplatiť za to, aby boli používateľom doručené presne cielené a často veľmi emotívne či zavádzajúce správy na základe ich veku, bydliska alebo záujmov.

Robert Fico na kontroverznej nášteve Ruska
Robert Fico na kontroverznej nášteve Ruska | Zdroj: Robert Fico (Facebook)

Zážitok z používania sociálnych sietí, najmä v období pred voľbami, by tak mal byť o niečo pokojnejší a menej konfliktný. Keďže veľká časť politických reklám je zámerne navrhnutá tak, aby vyvolávala strach a hnev a rozdeľovala spoločnosť, ich odstránením sa zníži celkové napätie.

Hoci to neznamená, že nenávistné komentáre alebo kontroverzné príspevky od politikov a iných používateľov úplne zmiznú, zmizne ich platená a umelo posilňovaná forma, ktorá bola často najagresívnejšia a mala najväčší dosah. Politický obsah, ktorý sa k používateľom dostane, tak bude s väčšou pravdepodobnosťou odrazom reálneho záujmu ich priateľov a komunít, ktorých sú súčasťou, a nie výsledkom toho, že si niekto zaplatil, aby sa im zobrazili.

Sú tu aj riziká

Tento krok so sebou prináša niekoľko vážnych rizík a nezamýšľaných dôsledkov. Hoci je zámer – obmedziť dezinformácie a zahraničný vplyv – legitímny, plošný zákaz politickej reklamy môže byť liečbou, ktorá má nebezpečné vedľajšie účinky pre zdravie demokratickej diskusie.

Najväčším rizikom je posilnenie zavedených politikov a veľkých strán na úkor nových a menších vyzývateľov. Politická reklama je často jediným nástrojom, ako sa môžu nové tváre, menšie strany alebo občianske iniciatívy predstaviť širokej verejnosti a konkurovať známym politikom, ktorí majú obrovský prirodzený (organický) dosah a neustály prístup do médií.

Bez možnosti zaplatiť si za zviditeľnenie svojho programu sa pre nich stane takmer nemožné preraziť. Tento krok tak môže paradoxne viesť k zabetónovaniu politickej scény a k zníženiu politickej súťaže.

Druhým vážnym rizikom je nárast skrytej a netransparentnej reklamy. Keď sa zatvoria oficiálne dvere pre transparentne označenú politickú reklamu, peniaze si nájdu inú, oveľa menej kontrolovateľnú cestu. Môžeme očakávať nárast skrytých kampaní prostredníctvom influencerov, ktorí nebudú priznávať, že sú za svoje politické názory platení, alebo vznik zdanlivo nezávislých „občianskych“ stránok a skupín, ktoré budú v skutočnosti financované politickými stranami alebo záujmovými skupinami.

V konečnom dôsledku mnohí kritici vnímajú tento krok nie ako zodpovedné riešenie, ale skôr ako alibistické zbavenie sa zodpovednosti zo strany Mety. Namiesto toho, aby investovala do náročného, ale potrebného budovania transparentného a férového systému pre politickú reklamu, ako to od nej žiadala legislatíva EÚ, zvolila si najjednoduchšiu cestu, teda plošný zákaz, ktorý však môže demokratickej diskusii vážne uškodiť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Aktuálna správa POZOR: Českí hygienici vydali dôležité varovanie. Týka sa aj Slovákov!
Ďalší článok Elektromobily, cena Čerpačky takto nediskriminujú: O POLOVICU drahšie nabíjanie, stačí ak nesplníte jednu vec

Najčítanejšie

Diaľničná známka v roku 2026: Vyzerá to tak, že vodičov čaká prekvapenie
9. septembra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vlajka
PRÁVE SA STALO: Vláda SCHVÁLILA novú konsolidáciu. Zrušili sviatky a zaviedli vyššie dane (čo sa mení)
10. septembra 2025
Zelená šípka
Vodiči, POZOR: Slovensko zmenilo pravidlá pre červenú na semafore. Hrozí pokuta až 300 €!
9. septembra 2025
Mimoriadne, Slovensko
EÚ len krúti hlavou: ZÚFALÁ situácia na Slovensku pokračuje, takto zlé to ešte nebolo (čo sa stalo)
9. septembra 2025

Najnovšie články

  • Lacný reťazec, v ktorom Slováci nechávajú milióny eur ročne, chce zatvárať prevádzky
  • AKTUÁLNE: Potvrdili drsný útok na slovenskú automobilku. Ukradli interné dáta, zamestnanci sú stále doma
  • Ikonická značka, ktorú Slováci milujú, to má nahnuté. Hrozí, že skončí v konkurze (čo sa deje)
  • iPhone 17 má skrytú bezpečnostnú funkciu. Apple ju počas podujatia vôbec nespomenul
  • Apple sklamal na plnej čiare. Po predstavení nových produktov firme klesli akcie

Bude sa vám páčiť

WhatsApp

Cez WhatsApp si zavoláte aj bez signálu. Prichádza inovácia, aká nemá obdoby (čo treba vedieť)

28. augusta 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta

MIMORIADNE: Slovensko chystá novú daň, v hre sú stovky miliónov eur. ZDRAŽIEŤ môže nový segment

26. augusta 2025
mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela

Na Slovákov cielia hromadné útoky. Naletieť im je strašidelne jednoduché

24. augusta 2025
Pozor, WhatsApp

Slovákom začali ponúkať prácu cez WhatsApp: O čo ide a dá sa naozaj zarobiť?

22. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?