TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: KONIEC „dráždivej“ politiky na Facebooku a Instagrame? Meta odklepla tvrdú zmenu, vraj nemá na výber
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

KONIEC „dráždivej“ politiky na Facebooku a Instagrame? Meta odklepla tvrdú zmenu, vraj nemá na výber

Meta v Európe končí s politickými reklamami, dôvodom sú nové a prísne pravidlá EÚ. Kritici však vidia množstvo rizík.

28. júla 2025 10:02
Roman Drexler
28. júla 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Meta od októbra 2025 úplne zakáže politické reklamy na Facebooku, Instagrame, Threads a WhatsAppe
  • Dôvodom je nová európska legislatíva (TTPA), ktorá od októbra zavádza prísne a podľa Mety príliš zložité požiadavky na transparentnosť a cielenie politickej reklamy
  • Spoločnosť tvrdí, že nové pravidlá v konečnom dôsledku poškodia Európanov

Americký technologický gigant Meta koncom minulého týždňa oznámil, že od októbra tohto roka zavedie na všetkých svojich platformách v Európskej únii (EÚ) plošný zákaz politickej reklamy. Spoločnosť tento krok označila za ťažké rozhodnutie, ktoré je priamou reakciou na novú a prísnu legislatívu EÚ v oblasti transparentnosti. Na základe poznatkov TASR o tom informuje portál Živé.sk.

Meta volí plošný zákaz

Zákaz sa bude týkať všetkých reklám, ktoré sa zaoberajú politikou, voľbami alebo aktuálnymi sociálnymi témami. Ovplyvní to kľúčové platformy spoločnosti, teda Facebook, Instagram, Threads a WhatsApp.

Meta sa tak pridáva k spoločnosti Alphabet (materská firma Googlu), ktorá k podobnému kroku pristúpila už v novembri minulého roka. Zákaz politických reklám sa má týkať výhradne Európy.

NEWSBYTE
Nový návrh rozdúchava vášne: Ohrozí zásluhovosť a môže stáť Slovensko stovky miliónov ročne

Nový návrh rozdúchava vášne: Ohrozí zásluhovosť a môže stáť Slovensko stovky miliónov ročne

Elektromobily na novom vrchole: Tesla spojila sily so Samsungom, prinášajú prevratné inovácie

Elektromobily na novom vrchole: Tesla spojila sily so Samsungom, prinášajú prevratné inovácie

MIMORIADNE: Brusel schválil RADIKÁLNE zdraženie. Ceny cigariet na Slovensku prekonajú 7 €

MIMORIADNE: Brusel schválil RADIKÁLNE zdraženie. Ceny cigariet na Slovensku prekonajú 7 €

Nový návrh rozdúchava vášne: Ohrozí zásluhovosť a môže stáť Slovensko stovky miliónov ročne
Nový návrh rozdúchava vášne: Ohrozí zásluhovosť a môže stáť Slovensko stovky miliónov ročne
Elektromobily na novom vrchole: Tesla spojila sily so Samsungom, prinášajú prevratné inovácie
Elektromobily na novom vrchole: Tesla spojila sily so Samsungom, prinášajú prevratné inovácie
MIMORIADNE: Brusel schválil RADIKÁLNE zdraženie. Ceny cigariet na Slovensku prekonajú 7 €
MIMORIADNE: Brusel schválil RADIKÁLNE zdraženie. Ceny cigariet na Slovensku prekonajú 7 €
Facebook, Meta
Facebook (ilustr. obr.) | Zdroj: Depositphotos

Zložité a neisté prostredie

Dôvodom tohto radikálneho kroku je nové nariadenie EÚ o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA). Táto legislatíva, ktorej hlavné ustanovenia začnú platiť od 10. októbra 2025, má za cieľ bojovať proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb.

Od technologických firiem vyžaduje, aby zreteľne označovali politickú reklamu, zverejňovali, kto si ju objednal, koľko za ňu zaplatil a na aké skupiny voličov je cielená. Za porušenie týchto pravidiel hrozia firmám pokuty až do výšky šiestich percent z ich celosvetového ročného obratu.

Meta tvrdí, že tieto nové povinnosti vytvárajú pre platformy aj pre samotných zadávateľov reklám príliš zložité a právne neisté prostredie, ktorému sa radšej úplne vyhne.

Obavy o verejnú diskusiu

Spoločnosť zároveň varuje, že toto nariadenie v konečnom dôsledku poškodí samotných Európanov. Vo svojom vyhlásení uviedla, že personalizované reklamy sú kľúčovým nástrojom pre širokú škálu inzerentov, vrátane tých, ktorí vedú kampane na informovanie voličov o dôležitých spoločenských otázkach.

Nové pravidlá podľa Mety výrazne podkopávajú schopnosť ponúkať takéto služby, čo podľa nej obmedzí nielen dosah inzerentov, ale aj prístup voličov ku komplexným informáciám, ktoré formujú verejnú diskusiu.

Neprehliadnite

EÚ natvrdo: Facebook aj na Slovensku musí ZRUŠIŤ jednu funkciu (čo končí)
WhatsApp
Používatelia zúria: WhatsApp sa zmení na nepoznanie, aplikáciu zaplnia reklamy
mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela
KONIEC súkromia: Poslanci schválili zákon o sledovaní súkromných šifrovaných správ

Bude na internete menej hejtu?

Z pohľadu bežného používateľa má zákaz politických reklám na Facebooku a Instagrame (a WhatsAppe) viacero dôležitých prínosov, ktoré pocíti pri každodennom „scrollovaní“.

Znamená to hlavne čistejší, pokojnejší a menej manipulatívny zážitok. Výsledkom by malo byť menej príspevkov vo feede a príbehoch, ktorých cieľom je používateľa cielene oklamať, vyvolať v ňom hnev alebo ho zmanipulovať v citlivých politických alebo spoločenských témach.

Politickí marketéri už nebudú môcť zaplatiť za to, aby boli používateľom doručené presne cielené a často veľmi emotívne či zavádzajúce správy na základe ich veku, bydliska alebo záujmov.

Robert Fico na kontroverznej nášteve Ruska
Robert Fico na kontroverznej nášteve Ruska | Zdroj: Robert Fico (Facebook)

Zážitok z používania sociálnych sietí, najmä v období pred voľbami, by tak mal byť o niečo pokojnejší a menej konfliktný. Keďže veľká časť politických reklám je zámerne navrhnutá tak, aby vyvolávala strach a hnev a rozdeľovala spoločnosť, ich odstránením sa zníži celkové napätie.

Hoci to neznamená, že nenávistné komentáre alebo kontroverzné príspevky od politikov a iných používateľov úplne zmiznú, zmizne ich platená a umelo posilňovaná forma, ktorá bola často najagresívnejšia a mala najväčší dosah. Politický obsah, ktorý sa k používateľom dostane, tak bude s väčšou pravdepodobnosťou odrazom reálneho záujmu ich priateľov a komunít, ktorých sú súčasťou, a nie výsledkom toho, že si niekto zaplatil, aby sa im zobrazili.

Sú tu aj riziká

Tento krok so sebou prináša niekoľko vážnych rizík a nezamýšľaných dôsledkov. Hoci je zámer – obmedziť dezinformácie a zahraničný vplyv – legitímny, plošný zákaz politickej reklamy môže byť liečbou, ktorá má nebezpečné vedľajšie účinky pre zdravie demokratickej diskusie.

Najväčším rizikom je posilnenie zavedených politikov a veľkých strán na úkor nových a menších vyzývateľov. Politická reklama je často jediným nástrojom, ako sa môžu nové tváre, menšie strany alebo občianske iniciatívy predstaviť širokej verejnosti a konkurovať známym politikom, ktorí majú obrovský prirodzený (organický) dosah a neustály prístup do médií.

Bez možnosti zaplatiť si za zviditeľnenie svojho programu sa pre nich stane takmer nemožné preraziť. Tento krok tak môže paradoxne viesť k zabetónovaniu politickej scény a k zníženiu politickej súťaže.

Druhým vážnym rizikom je nárast skrytej a netransparentnej reklamy. Keď sa zatvoria oficiálne dvere pre transparentne označenú politickú reklamu, peniaze si nájdu inú, oveľa menej kontrolovateľnú cestu. Môžeme očakávať nárast skrytých kampaní prostredníctvom influencerov, ktorí nebudú priznávať, že sú za svoje politické názory platení, alebo vznik zdanlivo nezávislých „občianskych“ stránok a skupín, ktoré budú v skutočnosti financované politickými stranami alebo záujmovými skupinami.

V konečnom dôsledku mnohí kritici vnímajú tento krok nie ako zodpovedné riešenie, ale skôr ako alibistické zbavenie sa zodpovednosti zo strany Mety. Namiesto toho, aby investovala do náročného, ale potrebného budovania transparentného a férového systému pre politickú reklamu, ako to od nej žiadala legislatíva EÚ, zvolila si najjednoduchšiu cestu, teda plošný zákaz, ktorý však môže demokratickej diskusii vážne uškodiť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Aktuálna správa POZOR: Českí hygienici vydali dôležité varovanie. Týka sa aj Slovákov!
Ďalší článok Elektromobily, cena Čerpačky takto nediskriminujú: O POLOVICU drahšie nabíjanie, stačí ak nesplníte jednu vec

Najčítanejšie

reťazec Pepco
Obľúbený reťazec Pepco je v problémoch. Hrozí masové zatváranie predajní (čo sa deje)
26. júla 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy
26. júla 2025
Internet, kábel
Štát spustil NOVÝ nástroj na kontrolu internetu: Operátori majú problém, ľudia získajú dôkaz o nízkej rýchlosti
27. júla 2025
útok, hacker, aktuálne, hackeri, podvodníci
Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu
26. júla 2025

Najnovšie články

  • Štát má zmeniť kontroverznú dávku. Znamená to POHROMU pre veľkú časť Slovákov
  • Prichádza nová éra elektromobilov: Tesla spája sily so Samsungom, sľubujú nevídané možnosti
  • MIMORIADNE: EÚ odklepla TVRDÉ zmeny. Slovákov čaká 50 % NAVÝŠENIE cien (+ nové ceny)
  • 0,03 € za každý prejdený kilometer: Vodičom uložia nový poplatok, takto bude fungovať
  • AKTUÁLNE: Potvrdili NOVÉ ceny elektriny pre Slovákov. Zmena príde od septembra (čo sa deje)

Bude sa vám páčiť

Aktuálna správa

AKTUÁLNE: Prichádza zlom vo volebnom práve. Vláda chce zaviesť dolnú vekovú hranicu od 16 rokov

17. júla 2025
Facebook, Meta

AKTUÁLNE: Facebook zasiahne aj na Slovensku. Výrazne MENÍ fungovanie (čo je nové)

17. júla 2025
chatovanie, mobil

Chystá sa konkurencia pre WhatsApp. Stojí za ňou zakladateľ známej sociálnej siete

9. júla 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ schvaľuje TVRDÝ zákon: Bude si čítať, o čom si píšete, správy odovzdáte povinne (+ dátum platnosti)

6. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?