Európska komisia ohlásila rozsiahle zmeny pravidiel pravidelných technických kontrol motorových vozidiel v celej Európskej únii. Návrh opatrení, ktorý ešte musí prejsť schvaľovacím procesom v Európskom parlamente a Rade EÚ, počíta najmä so sprísnením intervalov povinných kontrol pre staršie autá a novými pravidlami pre elektromobily.
Oznámené kroky reagujú na rastúce štatistiky nehodovosti, v ktorých staršie vozidlá zohrávajú významnú úlohu, a na snahu redukovať negatívny dopad automobilovej dopravy na životné prostredie.
Častejšie kontroly výrazne ovplyvnia slovenský trh
Kľúčovým bodom nového balíka opatrení je skrátenie intervalu medzi pravidelnými kontrolami pre vozidlá vo veku nad desať rokov. Tieto staršie autá budú podliehať každoročnej technickej kontrole, namiesto súčasného dvojročného cyklu. Opatrenie sa týka významnej časti súčasného vozového parku v EÚ, a Slovensko nie je výnimkou. Mnohé populárne modely slovenských vodičov, ako napríklad Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid alebo Superb III, majú bežne už viac ako desať rokov.
Hlavnou motiváciou pre tieto zmeny je snaha eliminovať počet dopravných nehôd spôsobených technickými poruchami starších áut. Podľa dostupných údajov sú práve tieto vozidlá najčastejšími pôvodcami vážnych nehod v dôsledku nevyhovujúceho technického stavu. Odborníci však pripomínajú, že nové opatrenia prinesú motoristom zvýšené náklady a nutnosť častejšie absolvovať administratívne formalít na staniciach technickej kontroly.
Komisia zároveň zdôraznila predpokladaný pozitívny dosah sprísnených podmienok na zníženie emisií škodlivín, predovšetkým oxidov uhlíka. Odhaduje, že do roku 2050 by tieto nové pravidlá mohli zachrániť až 7-tisíc ľudských životov a predísť približne 65-tisícom vážnych cestných úrazov v celej Európskej únii.

Elektromobily prídu o svoje doterajšie úľavy
Zmena pravidiel technických kontrol zároveň ukončí doterajšie zvýhodnenie elektromobilov. Doteraz mali tieto vozidlá buď miernejšie parametre kontrol, alebo úplnú výnimku z niektorých ich častí. Komisia však upozorňuje, že súčasné pravidlá pochádzajú ešte z roku 2014 a už neodrážajú pokrok technológií v automobilovom priemysle. Pre elektromobily tak odteraz budú platiť rovnaké pravidlá ako pre konvenčné spaľovacie vozidlá, navyše budú pod drobnohľadom kontrolóri špecializujúcich sa na batérie a pokročilé asistenčné systémy.
Hlavnou novinkou pri elektrických vozidlách budú kontroly zamerané na stav a bezpečnosť batériových článkov. Dôvodom je rastúce riziko vzniku vážnych závad s potenciálne veľmi nebezpečnými následkami vrátane požiarov. Komisia uvádza, že nové testy môžu potenciálne znížiť počet incidentov ohrozujúcich posádku elektromobilov a zasahujúce záchranné zložky.
Digitalizácia prinesie transparentnosť
Navrhovaný súbor zmien má za cieľ zaviesť aj celý rad digitálnych inovácií, ktoré by zjednodušili administratívnu stránku kontroly vozidiel. Európska komisia chce zaviesť plne elektronické osvedčenia o registrácii motorových vozidiel, čím by papierové doklady postupne úplne nahradila digitálna dokumentácia.
Súčasťou digitálnej transformácie je tiež zámer zefektívniť cezhraničnú výmenu údajov medzi členskými štátmi. Takéto digitálne zosieťovanie umožní napríklad rýchlejšie overovanie technického stavu vozidla počas kontroly či pri administratívnych úkonoch súvisiacich s registráciou automobilov dovezených zo zahraničia. Očakáva sa, že tento krok výrazne spružní celý systém a uľahčí bežným motoristom aj úradom viaceré bežné procesy pri používaní automobilov.
Európska komisia neuviedla presný termín zavedenia navrhovaných zmien. Ich platnosť bude závisieť od priebehu schvaľovania legislatívnych návrhov v Európskom parlamente a následnej dohody medzi členskými štátmi v rámci Rady EÚ. Motoristi v celej Európe by však mali počítať so zvýšením nákladov na prevádzku najmä starších vozidiel, ako aj elektromobilov, ktorých údržba si z dôvodu nových predpisov vyžiada zvláštnu pozornosť. Z ekologického aj bezpečnostného hľadiska však Komisia odhaduje významný pozitívny efekt predstavených opatrení.