Európska komisia pracuje na návrhu legislatívy, ktorá by mohla zásadne zmeniť pravidlá pre nákup služobných vozidiel. Podľa predbežných informácií by od roku 2030 mali mať firmy a prenajímatelia áut povinnosť nakupovať výlučne elektrické vozidlá, píše server Autoviny.
Navrhovaná regulácia by sa dotkla významnej časti automobilového trhu. Odhaduje sa, že firemné flotily a vozidlá určené na prenájom predstavujú približne 60 percent všetkých novoregistrovaných automobilov v Európskej únii. Pre individuálnych spotrebiteľov by možnosť kúpy vozidiel so spaľovacím motorom zostala zachovaná až do roku 2035.
Finálna podoba návrhu by mala byť zverejnená v druhej polovici budúceho roka. Dokument následne čaká štandardný legislatívny proces, ktorý zahŕňa schvaľovanie v Európskom parlamente a v Rade EÚ.
Automobilový sektor ostáva skeptický
Predbežné informácie o pripravovanej regulácii vyvolali negatívne reakcie v odborných kruhoch. Predstavitelia automobilového priemyslu a niektorí europoslanci vyjadrujú obavy z dôsledkov takéhoto kroku.

Markus Ferber, nemecký europoslanec za CSU, vyzval predsedníčku Európskej komisie na prehodnotenie tohto zámeru. Argumentuje, že ide o neprimeraný zásah do fungovania trhu, ktorý môže negatívne ovplyvniť mobilitu občanov a konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu.
Rezervovaný postoj zaujímajú aj spoločnosti podnikajúce v oblasti prenájmu vozidiel. Nico Gabriel z vedenia spoločnosti Sixt poukázal na nedostatočnú pripravenosť infraštruktúry pre masové nasadenie elektrických vozidiel. Podľa jeho vyjadrenia chýbajúca sieť nabíjacích staníc komplikuje využívanie elektromobilov najmä v turisticky exponovaných lokalitách.
Bude to drahé
Odborníci z dopravného sektora upozorňujú, že samotné regulačné opatrenia nebudú dostatočné bez podporných krokov. Kľúčovou podmienkou úspešnej transformácie je masívne rozšírenie nabíjacej infraštruktúry po celej Európskej únii.

Podnikateľské subjekty vyjadrujú obavy z možného nárastu prevádzkových nákladov. Prechod na elektrické vozidlá si vyžiada nielen investície do samotných automobilov, ale aj do podpornej infraštruktúry a školení personálu. Tieto dodatočné náklady sa môžu premietnuť do koncových cien služieb.
V súčasnosti nie sú k dispozícii informácie o prípadných kompenzačných mechanizmoch alebo prechodných obdobiach pre dotknuté subjekty. Absencia takýchto opatrení by mohla spôsobiť vážne problémy firmám, ktoré prevádzkujú rozsiahle vozové parky.
EÚ neupúšta od klimatickej neutrality
Navrhovaná regulácia predstavuje súčasť komplexnej stratégie Európskej únie na dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Dopravný sektor patrí medzi významných producentov emisií skleníkových plynov, preto je jeho transformácia považovaná za prioritu.
Pre slovenské firmy využívajúce služobné vozidlá môže mať pripravovaná legislatíva významné dôsledky. Mnoho spoločností stále preferuje dieselové motory kvôli ich ekonomickej výhodnosti pri vysokých ročných nájazoch. Prípadná zmena pravidiel by si vyžiadala zásadnú revíziu firemných stratégií v oblasti mobility.
Automobilový priemysel a súvisiace odvetvia budú v nasledujúcich mesiacoch pozorne sledovať vývoj legislatívneho procesu. Konečná podoba regulácie a jej časový harmonogram budú kľúčové pre plánovanie investícií a adaptáciu obchodných modelov na nové podmienky.