Brusel prichádza s návrhom nových pravidiel, ktoré by mohli výrazne skomplikovať predaj starších automobilov. Legislatívny návrh si kladie za cieľ zabrániť vývozu technicky nevyhovujúcich vozidiel a podporiť princípy cirkulárnej ekonomiky v automobilovom priemysle.
Podľa pripravovaných predpisov budú musieť predajcovia pri každej transakcii mimo blízkeho okruhu príbuzných preukázať technický stav vozidla. Výnimka má platiť iba pre prevody medzi rodinnými príslušníkmi a blízkymi osobami bez využitia verejných inzertných kanálov.

Nové povinnosti pri predaji
Predajcovia budú mať dve možnosti, ako splniť požadované podmienky. Prvou alternatívou je predloženie aktuálneho osvedčenia o technickej kontrole vozidla. Druhou možnosťou bude vypracovanie odborného posudku nezávislým znalcom, ktorého cena sa pohybuje v rozmedzí niekoľkých stoviek eur.
Tieto dokumenty budú nevyhnutné pri akomkoľvek prevode vlastníctva prostredníctvom internetových platforiem, autobazárov či pri exporte vozidla za hranice. Bez príslušného dokladu nebude možné uskutočniť prepis vozidla ani jeho vývoz do zahraničia.
Súčasťou navrhovaných zmien je aj sprísňovanie intervalov technických prehliadok. Pre vozidlá staršie ako desať rokov sa uvažuje o zavedení povinných každoročných kontrol namiesto súčasných dvojročných intervalov.

Digitalizácia evidencie vozidiel
Paralelne s týmito opatreniami EÚ plánuje zaviesť systém digitálnych pasov vozidiel. Tento elektronický dokument bude obsahovať kompletnú históriu údržby, opráv a detailné informácie o materiálovom zložení automobilu.
Digitálny pas má uľahčiť proces recyklácie a opätovného využitia komponentov, najmä vzácnych kovov a kritických surovín používaných v moderných vozidlách. Systém má zabezpečiť sledovateľnosť celého životného cyklu automobilu od výroby až po jeho ekologickú likvidáciu.
Expertom sa to nepáči
Nemecký automobilový klub ADAC spolu s poisťovacími spoločnosťami vyjadrili vážne výhrady voči navrhovaným zmenám. Kritizujú najmä zasahovanie do vlastníckych práv občanov a vytvorenie umelej kategorizácie vozidiel na prevádzkuschopné a určené na likvidáciu.
Odborníci poukazujú na neprimeranú finančnú záťaž pri predaji lacnejších vozidiel, kde náklady na znalecký posudok môžu predstavovať významnú časť hodnoty automobilu. Existujú tiež obavy z nárastu administratívnej záťaže a možných pokusov o obchádzanie predpisov prostredníctvom fingovaných osobných transakcií.
Ekonomickí analytici upozorňujú, že nová regulácia môže nepriamo podporovať trend prechodu na novšie vozidlá s alternatívnymi pohonmi. Zvýšené náklady spojené s držbou a predajom starších automobilov by mohli motivovať spotrebiteľov k rýchlejšej obmene vozového parku.
Európska komisia argumentuje potrebou ochrany životného prostredia a elimináciou nelegálneho exportu technicky nevyhovujúcich vozidiel do rozvojových krajín. Kritici však spochybňujú skutočnú efektivitu navrhovaných opatrení a varujú pred neželanými vedľajšími účinkami na trh s ojazdenými vozidlami.