Európska komisia zvažuje novú stratégiu, ako výrazne urýchliť prechod na elektromobilitu. Keďže nemôže prikázať jednotlivcom, aby si povinne kupovali elektromobily, zamerala sa na firemný sektor. Podľa dostupných informácií plánuje od roku 2030 zaviesť zákaz nákupu nových vozidiel so spaľovacím motorom pre všetky autopôžičovne a pravdepodobne aj pre firemné vozové parky, informuje fDrive.cz.
Elektromobily ako nevyhnutnosť
Ak návrh prejde, od roku 2030 by si žiadna autopôžičovňa ani firma v Európskej únii nemohla do svojej flotily zaobstarať nové benzínové či naftové auto. Všetky novonakúpené vozidlá by museli byť výhradne elektrické, a to bez akejkoľvek výnimky.
EÚ sa pri tomto pláne spolieha na rýchly technologický pokrok, najmä zo strany čínskych výrobcov, ktorí na trh prinášajú čoraz dokonalejšie a cenovo dostupnejšie elektromobily. Očakáva sa, že do piatich rokov bude ponuka taká široká a atraktívna, že prechod na elektrický pohon bude pre firmy prirodzenejší.
Ako to ovplyvní trh?
Tento krok by mal masívny dopad na celý automobilový trh. Podľa prvých odhadov by sa takéto nariadenie dotklo približne 60 % všetkých predajov nových automobilov v EÚ. Hoci dnes už takmer každá automobilka ponúka aspoň jeden elektrický model, nie všetci výrobcovia by boli z takéhoto nariadenia nadšení.
Tlak na elektrifikáciu je však podľa Bruselu neúprosný a toto opatrenie by jednoznačne zvýhodnilo tie automobilky, ktoré vsadili všetko na elektrickú budúcnosť. Pre ostatných by to znamenalo nutnosť urýchliť svoje transformačné plány.
Návrh padne už čoskoro
Európska komisia podľa dostupných informácií plánuje zverejniť návrh tohto nového nariadenia už koncom leta 2025. Následne ho predloží na schválenie Európskemu parlamentu. Až potom bude definitívne jasné, či tento ambiciózny plán na povinnú elektrifikáciu firemných vozových parkov nakoniec prejde.

Európa a adopcia elektromobilov
Podľa čísel od globálnej výskumnej firmy Rho Motion sa v prvej polovici roka 2025 na celom svete predalo 9,1 milióna elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 28 %. Viac ako polovica všetkých elektromobilov predaných v tomto roku bola kúpená v Číne. Tamojší trh dosiahol za prvých šesť mesiacov roka 2025 5,5 milióna predaných kusov, čo je 32 % medziročný nárast. Približne polovica všetkých nových áut predaných v Číne je dnes už elektrických.
V Európe sa v prvej polovici roka predali 2 milióny elektromobilov, čo predstavuje nárast o 26 %. Predaj čisto batériových vozidiel (BEV) stúpol o 26 %, a to aj vďaka príchodu cenovo dostupných modelov ako Renault 4 a 5.
Plug-in hybridy (PHEV) zaostali len tesne s 27 % rastom, pričom čínske automobilky ich využívajú ako spôsob, ako obísť nové clá EÚ na dovoz batériových elektromobilov. V rámci Európy vedie Španielsko s nárastom predaja o 85 %, zatiaľ čo Spojené kráľovstvo a Nemecko zaznamenali solídny rast 32 %, respektíve 40 %. Naopak, Francúzsko po znížení dotácií kleslo o 13 %.
A čo hybridy?
Hoci sú dnes stále populárne, legislatíva v Bruseli si všíma, že ich reálne emisie sú často oveľa vyššie ako tie udávané na papieri. Od roku 2025 sa preto začínajú sprísňovať pravidlá pre výpočet ich emisií CO2, čo môže viesť k tomu, že sa z nich do roku 2030 stane len okrajový jav na trhu.
Plug-in hybridy sú pre automobilky v súčasnosti atraktívne, pretože vďaka nízkym papierovým emisiám CO2, ktoré sú takmer vždy pod hranicou 50 gramov na kilometer, im pomáhajú plniť prísne flotilové limity. Ich popularitu u zákazníkov, najmä v Nemecku, podporuje aj daňová legislatíva, ktorá napríklad znižuje na polovicu daňový základ pre služobné autá využívané na súkromné účely.
Práve táto výhoda sa však zavedením emisnej normy Euro 6e a následne Euro 6e FCM výrazne zníži. Dôvodom je zmena takzvaného „Utility Factoru“ (UF), ktorý určuje, ako sa emisie počítajú.