Hoci mnohí veria opaku, globálny trh s elektrickými vozidlami (EV) naďalej napreduje. Podľa nových čísel od globálnej výskumnej firmy Rho Motion sa v prvej polovici roka 2025 na celom svete predalo 9,1 milióna elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 28 %. Nie všetky regióny však zrýchľujú rovnakým tempom a najmä Severná Amerika začína výrazne zaostávať. Téme sa venuje portál Electrek.
Najväčší ťahúni: Čína a Európa
Viac ako polovica všetkých elektromobilov predaných v tomto roku bola kúpená v Číne. Tamojší trh dosiahol za prvých šesť mesiacov roka 2025 5,5 milióna predaných kusov, čo je 32 % medziročný nárast. Približne polovica všetkých nových áut predaných v Číne je dnes už elektrických.
Aj keď sa dotácie v niektorých čínskych mestách skončili, Rho Motion očakáva, že dynamika sa v priebehu roka opäť zvýši po uvoľnení ďalších finančných prostriedkov.
V Európe sa v prvej polovici roka predali 2 milióny elektromobilov, čo predstavuje nárast o 26 %. Predaj čisto batériových vozidiel (BEV) stúpol o 26 %, a to aj vďaka príchodu cenovo dostupných modelov ako Renault 4 a 5.
Plug-in hybridy (PHEV) zaostali len tesne s 27 % rastom, pričom čínske automobilky ich využívajú ako spôsob, ako obísť nové clá EÚ na dovoz batériových elektromobilov. V rámci Európy vedie Španielsko s nárastom predaja o 85 %, zatiaľ čo Spojené kráľovstvo a Nemecko zaznamenali solídny rast 32 %, respektíve 40 %. Naopak, Francúzsko po znížení dotácií kleslo o 13 %.

A čo USA?
Situácia v Severnej Amerike nevyzerá tak optimisticky. Predaj elektromobilov v USA, Kanade a Mexiku stúpol v tomto roku zatiaľ len o 3 %. Jediným svetlým bodom je Mexiko s 20 % nárastom. USA vzrástli len o 6 %, zatiaľ čo Kanada sa prepadla o výrazných 23 %.
A žiaľ, situácia na tomto trhu by sa mohla ešte viac zhoršiť. Prezident Trump podpísal 4. júla zákon, ktorý ruší všetky daňové úľavy na elektromobily z balíka Inflation Reduction Act. Tieto spotrebiteľské kredity sa oficiálne skončia 30. septembra.
Pritom viac ako polovica elektromobilov predaných v USA v tomto roku sa na tieto kredity kvalifikovala. Rho Motion predpovedá v treťom štvrťroku nákupnú horúčku pred zmiznutím dotácií a následný pokles predaja. Podľa dátového manažéra Rho Motion, Charlesa Lestera, by USA mohli mať po týchto škrtoch problém dosiahnuť v roku 2025 akýkoľvek celkový rast na trhu s elektromobilmi.
Neistá budúcnosť plug-in hybridov
Na chvíľku sa ešte vrátime k hybridom, konkrétne k ich neistému postaveniu na európskom trhu. Hoci sú dnes stále populárne, legislatíva v Bruseli si všíma, že ich reálne emisie sú často oveľa vyššie ako tie udávané na papieri. Od roku 2025 sa preto začínajú sprísňovať pravidlá pre výpočet ich emisií CO2, čo môže viesť k tomu, že sa z nich do roku 2030 stane len okrajový jav na trhu.
Plug-in hybridy sú pre automobilky v súčasnosti atraktívne, pretože vďaka nízkym papierovým emisiám CO2, ktoré sú takmer vždy pod hranicou 50 gramov na kilometer, im pomáhajú plniť prísne flotilové limity. Ich popularitu u zákazníkov, najmä v Nemecku, podporuje aj daňová legislatíva, ktorá napríklad znižuje na polovicu daňový základ pre služobné autá využívané na súkromné účely.
Práve táto výhoda sa však zavedením emisnej normy Euro 6e a následne Euro 6e FCM výrazne zníži. Dôvodom je zmena takzvaného „Utility Factoru“ (UF), ktorý určuje, ako sa emisie počítajú.
Prvé sprísnenie pravidiel EÚ zaviedla od 1. januára 2025 pre nové typy schválených PHEV a od 1. januára 2026 ich zavedie pre všetky novoregistrované vozidlá. Aby si plug-in hybrid zachoval rovnaké papierové emisie CO2 ako dnes, musel by sa jeho elektrický dojazd zvýšiť približne 2,5- až 3-krát. Podrobnejšie si o tejto téme môžete prečítať v samostatnom článku.
Elektromobily ako (takmer) jediný smer
Diskusia o výhodách a nevýhodách elektromobilov v porovnaní s autami na spaľovací motor je stále veľmi živá a rozdeľuje spoločnosť. Obe technológie majú svoje silné aj slabé stránky, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie zákazníkov.
Najčastejšie spomínaným prínosom elektromobilov sú výrazne nižšie prevádzkové náklady. „Palivo“ v podobe elektriny je pri domácom nabíjaní podstatne lacnejšie ako benzín či nafta. Elektromobily sú tiež oveľa jednoduchšie na údržbu. Nemajú výfuk, spojku, olej, sviečky ani množstvo filtrov, čo znamená menej starostí a nižšie servisné náklady počas životnosti vozidla.

Ďalšou veľkou výhodou je samotný jazdný zážitok. Elektromotory poskytujú okamžitý krútiaci moment, čo sa prejavuje v pôsobivej akcelerácii a dynamickej jazde, najmä v meste. Jazda je zároveň takmer úplne tichá a plynulá, bez vibrácií motora. V neposlednom rade je kľúčovým argumentom ekologický aspekt, keďže elektromobily počas jazdy neprodukujú žiadne lokálne emisie, čím prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v mestách.
Na druhej strane však existuje viacero dôvodov, prečo je mnoho ľudí, nielen na Slovensku, voči elektromobilom skeptických. Tým najväčším je stále vysoká obstarávacia cena. Porovnateľný elektromobil je vo väčšine prípadov výrazne drahší ako auto so spaľovacím motorom, a to najmä v kategórii menších a dostupnejších vozidiel.
Druhým často skloňovaným problémom je dojazd a nabíjanie. Hoci sa dojazd moderných elektromobilov neustále zvyšuje, stále nedosahuje úroveň plnej nádrže benzínu. V zimných mesiacoch sa navyše dojazd vplyvom nízkych teplôt a potreby kúrenia citeľne znižuje. Samotné nabíjanie trvá neporovnateľne dlhšie ako tankovanie a dostupnosť verejných nabíjacích staníc, najmä na sídliskách a vo vidieckych oblastiach, je stále nedostatočná.
V neposlednom rade sú tu aj obavy zo životnosti a ceny batérie. Hoci výrobcovia poskytujú dlhé záruky, prípadná výmena batérie po záručnej dobe je extrémne nákladná a môže prevýšiť hodnotu staršieho vozidla. Práve kombinácia týchto faktorov – vysokej ceny, obmedzeného dojazdu a starostí s nabíjaním – je dôvodom, prečo mnohí Slováci stále uprednostňujú autá so spaľovacím motorom.