Po tom, čo si majiteľka zakúpila nový elektromobil Neta Aya s avizovaným dojazdom viac ako 400 kilometrov, dnes jej batéria stačí sotva na každodenný presun do práce. Vozidlo, ktoré pani He z čínskeho mesta Huzhou v provincii Zhejiang nadobudla v máji 2023 za približne 10-tisíc eur, začalo strácať kapacitu svojej batérie už po niečo vyše jeden a pol roku používania. Dnes zvládne prejsť na jedno nabitie iba necelých 40 kilometrov.
Dojazd dramaticky poklesol kvôli chladnejšiemu počasiu
Problém s dojazdom sa stal evidentným až s príchodom zimných mesiacov, keď teploty výrazne poklesli a kapacita batérie začala rapídne klesať. Majiteľka vozidla prvýkrát zaznamenala zníženie maximálneho dojazdu auta približne na úroveň 60 kilometrov, no stav sa postupne ďalej zhoršoval, až kým nedosiahol kritických 40 kilometrov na jedno úplné nabitie.
Vozidlo tým stratilo akúkoľvek praktickú použiteľnosť pre jej každodenné dochádzanie do zamestnania, ktoré sa nachádza vo vzdialenosti približne 21 kilometrov od jej bydliska, čo znamená celkovú cestu tam a späť dlhú 42 kilometrov.
Majiteľka sa rozhodla riešiť situáciu najprv prostredníctvom predajne, kde vozidlo kúpila. Tá však medzitým ukončila svoju činnosť a už neexistovala. Na pomoc sa teda obrátila na autorizovaný servis značky Neta v neďalekom meste Anji. Po diagnostike odborníci zistili, že batéria elektrického vozidla je vážne poškodená a vyžaduje bezodkladnú výmenu. Zároveň však museli zákazníčke oznámiť zlú správu: náhradné batérie momentálne nie sú dostupné a servis nedokáže vykonať požadovanú opravu.

Finančné problémy automobilky komplikujú situáciu zákazníkov
Keďže čakanie na novú batériu sa nezaobišlo bez komplikácií, pani He sa rozhodla obrátiť aj priamo na centrálu zákazníckych služieb automobilky Neta. Tam jej však iba potvrdili to, čo už vedela zo servisu – batérie do spomínaného modelu sa aktuálne na sklade nenachádzajú a nikto nevie povedať, kedy budú opäť k dispozícii.
Zástupcovia značky preto našli dočasné riešenie v podobe náhradného dopravného prostriedku („daibuche“ v čínštine), ktorý však zatiaľ úplne nevyjasnil situáciu a majiteľke neposkytol odpovedajúce pohodlie ani funkčnosť pôvodného vozidla. Výrobca ani servis bližšie nešpecifikovali typ náhradného riešenia, no bežne môže ísť o malý elektrický skúter alebo jednoduché mestské vozidlo.
Za nedostupnosťou náhradných dielov sa pritom podľa pozorovateľov môžu skrývať hlbšie problémy automobilky, ktorá patrí pod čínsku spoločnosť Hozon Auto a v poslednej dobe čelí závažným ekonomickým ťažkostiam. Už niekoľko posledných mesiacov pretrvávajú neoverené informácie o hroziacom bankrote celej značky. Generálny manažér a zakladateľ spoločnosti Fang Yunzhou nedávno prevzal riadenie firmy do vlastných rúk, čo je považované za pokus zachrániť podnik pred insolvenciou.

Model Neta Aya mal byť „výhodným“ mestským elektromobilom
Elektromobil Neta Aya predstavila značka vo februári 2023 ako prerobenú verziu skoršie uvedeného modelu Neta V. Vozidlo sa radí medzi kompaktné mestské elektromobily, ktoré pri rozmeroch 4070 × 1690 × 1540 mm a rázvore náprav 2420 mm poskytujú jednoduchú ovládateľnosť v hustej mestskej premávke.
V ponuke automobilky boli od začiatku dve varianty – prvá s maximálnym dojazdom na úrovni 318 kilometrov a druhá s papierovým dosahom až 401 kilometrov pri plne nabitej batérii, pričom výkon motorov týchto variantov bol 40, resp. 70 kilowattov. Zákazníčka He vlastnila lepšie vybavenú verziu, schopnú podľa výrobcu prekonať hranicu 400 kilometrov na jedno nabitie.
Tento prípad je varovaním pred možnými budúcimi problémami malých výrobcov elektromobilov, ktorých finančná situácia nie je stabilná a ktorých zákaznícky servis môže veľmi rýchlo naraziť na limity v dostupnosti dôležitých náhradných dielov. V konečnom dôsledku sa tak môže pre bežného spotrebiteľa pôvodná výhodná kúpa stať nočnou morou, keď vozidlo za niekoľko tisíc eur zostane prakticky nepoužiteľné a oprava bude nemožná.