TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, POZOR: Nový ekodiesel je tikajúca KATASTROFA, odborníci bijú na poplach
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, POZOR: Nový ekodiesel je tikajúca KATASTROFA, odborníci bijú na poplach

Stellantis zavádza ekologické HVO palivo pre celý vozidlový park, no riziko netransparentnosti dodávateľov môže ohroziť reálny environmentálny prínos.

29. júna 2025 11:22
Lukáš Zachar
29. júna 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Automobilový gigant Stellantis sprístupňuje nové ekologické palivo HVO pre celý svoj vozidlový park osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Tento krok znamená zásadný impulz pre širšie využívanie alternatívnych palív v bežnej doprave, s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov bez ovplyvnenia výkonových parametrov motorov.

HVO ako plnohodnotná náhrada klasickej nafty

Palivo typu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je vyrábané syntetizáciou obnoviteľných surovín, ku ktorým patria napríklad použité kuchynské oleje, živočíšne tuky a biologický potravinársky odpad. Na rozdiel od bežnej fosílnej nafty, HVO palivo neobsahuje síru ani veľké množstvo aromatických uhľovodíkov. Toto zabezpečuje jeho čistejšie spaľovanie v motoroch a redukciu škodlivých látok, akými sú oxidy dusíka (NOx) či mikroskopické pevné častice (PM).

Podľa Stellantisu môžu teraz majitelia všetkých nových osobných aj ľahkých úžitkových vozidiel značiek koncernu, ako sú Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep, Alfa Romeo či Vauxhall, pokojne tankovať HVO bez obáv o technickú spoľahlivosť a výkon motorov. Navyše sa zdôrazňuje možnosť využitia HVO aj pri starších modeloch, predovšetkým tých, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 5 či Euro 6 a sú označené symbolom XTL na veku palivovej nádrže.

Niektoré motory bez označenia XTL sú taktiež kompatibilné, napríklad obľúbené agregáty rady MultiJet — konkrétne 1.3, 1.6, 2.0, 2.2 MultiJet, úplne nový 2.2 MultiJet 4.0, 3.0 V6 MultiJet, alebo tradičný 2.3 MultiJet vo vozidle Fiat Ducato (verzia motora F1A).

Tankovanie, nafta, benzín
Zdroj: Depositphotos

Stellantis verí, že tento krok pomôže výrazne znížiť uhlíkovú stopu ich vozového parku, čo je veľmi dôležité aj vzhľadom na Európsku zelenú dohodu a klimatické ciele EÚ. HVO totiž pri horení uvoľňuje len také množstvo CO2, aké rastliny počas svojho životného cyklu prirodzene absorbovali z atmosféry.

Netransparentnosť dodávateľských reťazcov

Napriek všeobecným pozitívam tohto riešenia však analytici upozorňujú aj na vážne nedostatky spojené s transparentnosťou dodávok vstupných surovín potrebných na výrobu HVO. Podľa dostupných analýz sa väčšina základných surovín dováža na európsky trh z ázijských krajín, kde chýbajú prísnejšie kontroly pôvodu surovín.

Konkrétne Malajzia exportuje až trojnásobne väčšie množstvo použitého kuchynského oleja, než je v skutočnosti dostupné ako odpadový produkt z reštauračného a spotrebiteľského sektoru. Tento fakt vyvoláva na trhu značné podozrenie, že časť produkcie HVO tvorí olej pochádzajúci z plodín pestovaných priamo pre energetické účely — a teda nie zo skutočného odpadového materiálu.

Dôsledkom tohto stavu by bolo, že ekologické prínosy obdobných palív môžu byť výrazne znížené. Pestovanie energetických plodín totiž vyžaduje využívanie poľnohospodárskej plochy a ďalších zdrojov, ktoré by mohli byť namiesto toho efektívne využité na potravinársku produkciu. Tento stav predstavuje environmentálne a etické problémy, pričom môže znamenať aj hrozbu zvýšeného tlaku na prírodné zdroje.

Neprehliadnite

Nekvalitné palivá, benzín, nafta, pokuta
Čerpacie stanice opäť prepíšu ceny benzínu aj nafty. Toto čakajte pri tankovaní
Diesel, nafta, tankovanie
KONIEC dieselov: Tento rozsudok môže otriasť celou Európou, milióny vodičov sa začali báť o svoje autá
tachometer, stáčanie najazdených kilometrov, slovenský motorista
Rada od odborníka: TOTO je rýchlosť, pri ktorej auto spotrebuje NAJMENEJ paliva

Pozor na riziko využívania palmového oleja

Ďalší ekologický problém spojený práve so surovinovou základňou sa týka využívania kontroverzného palmového oleja, ktorý je spájaný s ničením cenných dažďových pralesov v trópoch. Palmový olej, ktorý sa do Európy prepašováva práve vo forme údajného odpadu, by potom mohol výrazne obmedziť alebo priamo eliminovať akýkoľvek ekologický benefit HVO.

Práve preto ekologické organizácie žiadajú prísnejšie normy, transparentné certifikované systémy kontroly pôvodu a dôsledné overovanie vstupných surovín, aby sa zachoval pôvodný zámer alternatívnych palív — teda skutočne udržateľná a emisne menej zaťažujúca mobilita.

Stellantis týmto rozhodnutím otvára nové možnosti na slovenskom a európskom trhu. Úspešnosť a skutočný environmentálny prínos však budú v konečnom dôsledku závisieť od toho, akým spôsobom sa podarí zabezpečiť transparentnosť dodávateľských reťazcov a zamedziť podvodnému pôvodu vstupných surovín. Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa alternatívna nafta HVO stane obľúbeným ekologickým palivom budúcnosti, alebo sa napokon zaradí len medzi marketingové trendy bez reálneho prínosu k naplneniu klimatických cieľov EÚ.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok USA, peniaze, dolár Pomsta Američanom: Za to, čo mali doteraz zadarmo, musia po novom platiť. A nie málo!
Ďalší článok AI psychóza Šíri sa AI psychóza: ChatGPT spôsobuje vážne psychické problémy, odborníci vydali prvé varovania

Najčítanejšie

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Prichádza NOVÁ daň: Štát bude sledovať koľko kilometrov ľudia najazdili. Faktúru pošle každý mesiac
11. októbra 2025
diaľnice, bezplatné úseky diaľnic
AKTUÁLNE: Definitívne rozhodli. Diaľničná známka bude DRAHŠIA (platné pre 2026)
12. októbra 2025
mimoriadne, EÚ
Bude teplá voda luxus? EÚ navrhla zákon, ktorý môže VÝRAZNE zvýšiť ceny od roku 2027
11. októbra 2025
Peniaze, príspevok
Skvelá správa: Veľká časť Slovákov bude mať v roku 2026 viac peňazí (+ sumy)
11. októbra 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Zdravotné poistenie prejde na Slovensku VEĽKOU zmenou. K zákonu nebola diskusia
  • Deje sa to, čoho sme sa báli: Potvrdili zdražovanie plynu aj elektriny (+ sumy)
  • STOVKY eur navyše každý mesiac: O týchto „trikoch“ mnohí Slováci vôbec nevedia
  • POZOR: Tvrdo sprísnia kontroly vodičov. Ak neukážete tento papier, zoberú vám auto (+ dátum)
  • AKTUÁLNE: Mnohí Slováci napokon ostanú 17. novembra doma. Koho sa to týka?

Bude sa vám páčiť

Tankovanie, benzín, nafta, ceny benzínu

Vodiči, POZOR: Tankovanie bude opäť drahšie. Čakajte VYŠŠIE ceny benzínu aj nafty (+ sumy)

22. septembra 2025
Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie

Slováci si priplatia stovky eur za 3 kľúčové veci. TOTO bude čoskoro OVEĽA drahšie (+ dátum)

22. septembra 2025
Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie

Stalo sa PRESNE to, čo nikto nechcel: Začalo veľké prepisovanie cien

20. septembra 2025
Diesel, nafta, tankovanie

Vodiči, POZOR: Vzniká emisná zóna. Benzín ani nafta NEMÔŽU vstúpiť (čo sa deje)

17. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?