Automobilový gigant Stellantis sprístupňuje nové ekologické palivo HVO pre celý svoj vozidlový park osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Tento krok znamená zásadný impulz pre širšie využívanie alternatívnych palív v bežnej doprave, s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov bez ovplyvnenia výkonových parametrov motorov.
HVO ako plnohodnotná náhrada klasickej nafty
Palivo typu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je vyrábané syntetizáciou obnoviteľných surovín, ku ktorým patria napríklad použité kuchynské oleje, živočíšne tuky a biologický potravinársky odpad. Na rozdiel od bežnej fosílnej nafty, HVO palivo neobsahuje síru ani veľké množstvo aromatických uhľovodíkov. Toto zabezpečuje jeho čistejšie spaľovanie v motoroch a redukciu škodlivých látok, akými sú oxidy dusíka (NOx) či mikroskopické pevné častice (PM).
Podľa Stellantisu môžu teraz majitelia všetkých nových osobných aj ľahkých úžitkových vozidiel značiek koncernu, ako sú Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep, Alfa Romeo či Vauxhall, pokojne tankovať HVO bez obáv o technickú spoľahlivosť a výkon motorov. Navyše sa zdôrazňuje možnosť využitia HVO aj pri starších modeloch, predovšetkým tých, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 5 či Euro 6 a sú označené symbolom XTL na veku palivovej nádrže.
Niektoré motory bez označenia XTL sú taktiež kompatibilné, napríklad obľúbené agregáty rady MultiJet — konkrétne 1.3, 1.6, 2.0, 2.2 MultiJet, úplne nový 2.2 MultiJet 4.0, 3.0 V6 MultiJet, alebo tradičný 2.3 MultiJet vo vozidle Fiat Ducato (verzia motora F1A).

Stellantis verí, že tento krok pomôže výrazne znížiť uhlíkovú stopu ich vozového parku, čo je veľmi dôležité aj vzhľadom na Európsku zelenú dohodu a klimatické ciele EÚ. HVO totiž pri horení uvoľňuje len také množstvo CO2, aké rastliny počas svojho životného cyklu prirodzene absorbovali z atmosféry.
Netransparentnosť dodávateľských reťazcov
Napriek všeobecným pozitívam tohto riešenia však analytici upozorňujú aj na vážne nedostatky spojené s transparentnosťou dodávok vstupných surovín potrebných na výrobu HVO. Podľa dostupných analýz sa väčšina základných surovín dováža na európsky trh z ázijských krajín, kde chýbajú prísnejšie kontroly pôvodu surovín.
Konkrétne Malajzia exportuje až trojnásobne väčšie množstvo použitého kuchynského oleja, než je v skutočnosti dostupné ako odpadový produkt z reštauračného a spotrebiteľského sektoru. Tento fakt vyvoláva na trhu značné podozrenie, že časť produkcie HVO tvorí olej pochádzajúci z plodín pestovaných priamo pre energetické účely — a teda nie zo skutočného odpadového materiálu.
Dôsledkom tohto stavu by bolo, že ekologické prínosy obdobných palív môžu byť výrazne znížené. Pestovanie energetických plodín totiž vyžaduje využívanie poľnohospodárskej plochy a ďalších zdrojov, ktoré by mohli byť namiesto toho efektívne využité na potravinársku produkciu. Tento stav predstavuje environmentálne a etické problémy, pričom môže znamenať aj hrozbu zvýšeného tlaku na prírodné zdroje.
Pozor na riziko využívania palmového oleja
Ďalší ekologický problém spojený práve so surovinovou základňou sa týka využívania kontroverzného palmového oleja, ktorý je spájaný s ničením cenných dažďových pralesov v trópoch. Palmový olej, ktorý sa do Európy prepašováva práve vo forme údajného odpadu, by potom mohol výrazne obmedziť alebo priamo eliminovať akýkoľvek ekologický benefit HVO.
Práve preto ekologické organizácie žiadajú prísnejšie normy, transparentné certifikované systémy kontroly pôvodu a dôsledné overovanie vstupných surovín, aby sa zachoval pôvodný zámer alternatívnych palív — teda skutočne udržateľná a emisne menej zaťažujúca mobilita.
Stellantis týmto rozhodnutím otvára nové možnosti na slovenskom a európskom trhu. Úspešnosť a skutočný environmentálny prínos však budú v konečnom dôsledku závisieť od toho, akým spôsobom sa podarí zabezpečiť transparentnosť dodávateľských reťazcov a zamedziť podvodnému pôvodu vstupných surovín. Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa alternatívna nafta HVO stane obľúbeným ekologickým palivom budúcnosti, alebo sa napokon zaradí len medzi marketingové trendy bez reálneho prínosu k naplneniu klimatických cieľov EÚ.