Európska únia oficiálne spustila dlho očakávaný systém energetických štítkov pre smartfóny a tablety. Webové stránky k tomuto systému boli spustené 20. júna, no niektorí výrobcovia už v predstihu začali pribaľovať nové štítky k svojim zariadeniam. V balení tak po novom nájdete malú nálepku alebo papierik, ktorý vám poskytne rýchly prehľad o kľúčových vlastnostiach zariadenia. Téme sa venuje server Dotekománie.cz.
Štítky sa vzhľadovo podobajú na tie, ktoré poznáme z bežnej elektroniky ako chladničky či práčky, no obsahujú informácie špecifické pre mobilné zariadenia. Najviditeľnejšia je energetická trieda, ktorá hodnotí efektivitu zariadenia. Okrem toho na štítku nájdete:
- Dĺžku používania na jedno nabitie,
- odolnosť proti pádom,
- index opraviteľnosti, ako aj
- certifikáciu odolnosti voči vode a prachu (IP rating).
Obsahujú aj QR kód
Súčasťou každého štítku je aj QR kód, ktorý vás po naskenovaní presmeruje na oficiálnu stránku EÚ, kde sú uvedené podrobnejšie informácie. Táto databáza má však zatiaľ svoje nedostatky. Ako upozorňuje autor originálneho článku Přemysl Vaculík, aj pri nastavení lokalizácie na Česko (a pravdepodobne aj Slovensko) zostáva veľká časť informácií nepreložená.
Odhliadnuc od jazyka – na webe sa dajú nájsť detailnejšie údaje, ako je presná kapacita batérie, výkon nabíjania alebo veľmi dôležitá dĺžka softvérovej podpory. Na stránke sa tiež nachádzajú kontaktné informácie na výrobcu pre prípad riešenia opravy alebo servisu.
Datába má aj vyhľadávanie
Databáza EÚ podporuje aj vyhľadávanie, takže si môžete nájsť informácie o zariadeniach aj bez QR kódu. Problémom však je, že nie každý výrobca uvádza svoje zariadenia pod predajným názvom. Napríklad Pixel 9 Pro je tam uvedený pod kódovým označením Google GEC77, čo sťažuje vyhľadávanie.
Hoci sú všetky testy pre zariadenia nastavené rovnako, nedokážu úplne nasimulovať správanie bežného zákazníka. Napriek tomu tieto dáta slúžia ako užitočný, aspoň orientačný nástroj na porovnanie jednotlivých modelov medzi sebou.

Energetické štítky: Aké sú hlavné výhody?
Zavedenie energetických štítkov pre smartfóny a tablety má dva hlavné, navzájom prepojené ciele, a síce posilniť postavenie spotrebiteľa a tlačiť výrobcov k väčšej udržateľnosti. Pre bežných ľudí to prináša niekoľko konkrétnych výhod.
V prvom rade tu máme lepšiu informovanosť a možnosť objektívneho porovnania. Doteraz bol zákazník pri výbere nového telefónu odkázaný najmä na marketingové tvrdenia výrobcov a recenzie, ktoré sa často hlbšie zaoberajú len konkrétnymi oblasťami.
Štítok prináša štandardizované a ľahko porovnateľné údaje o vlastnostiach, ktoré majú zásadný vplyv na dlhodobú spokojnosť s produktom. Používateľ si môže pred kúpou jednoducho porovnať nielen energetickú efektivitu či výdrž batérie, ale aj to, ako je telefón odolný voči pádom alebo aké zložité a drahé bude ho v budúcnosti opraviť.
S tým úzko súvisí druhý veľký prínos, ktorým je podpora takzvaného „práva na opravu“ a boj proti kultúre „použi a zahoď“. Zavedením indexu opraviteľnosti priamo na štítok dáva Európska únia spotrebiteľom do rúk nástroj, ako uprednostniť zariadenia, ktoré sú navrhnuté tak, aby vydržali dlhšie a dali sa jednoduchšie servisovať.
To môže v dlhodobom horizonte ušetriť peniaze za drahé opravy alebo nutnosť kupovať nový prístroj každé dva roky. Zároveň to vytvára tlak na výrobcov, aby prestali vyrábať „zlepené“ telefóny, do ktorých sa nedá dostať, a aby zabezpečili dostupnosť náhradných dielov.
Napokon treba pripomenúť prítomnosť QR kódu a online dazabázy, vďaka ktorým používateľ získava prístup k ďalším dôležitým informáciám, ako je napríklad garantovaná dĺžka softvérovej podpory. To je kľúčový údaj o tom, ako dlho bude jeho drahé zariadenie dostávať bezpečnostné aktualizácie a bude tak plne a bezpečne použiteľné.
Vo výsledku tak energetické štítky dávajú ľuďom moc informovane si vybrať nielen najvýkonnejší, ale aj ekonomicky najrozumnejší a najudržateľnejší produkt, ktorý im bude dobre slúžiť dlhé roky.
Prečítajte si tiež
Toto nie sú jediné striktné pravidlá, ktoré EÚ v rámci smartfónov (a spotrebnej elektroniky ako takej) zaviedla. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, Brusel tiež zaviedol opatrenia v rámci dostupnosti náhradných dielov – výrobcovia sú po novom povinní zabezpečiť dostupnosť batérií, displejov a ďalších komponentov, a to minimálne po dobu siedmich rokov od ukončenia predaja daného zariadenia.
Počas prvých piatich rokov budú musieť náhradné diely dodať do piatich pracovných dní, pričom v posledných dvoch rokoch sa táto lehota predĺži na desať dní.
Okrem dostupnosti dielov budú musieť výrobcovia zverejniť ich ceny a sprístupniť používateľom návody na opravu. Opravy by mali byť realizovateľné aj laikmi, ideálne pomocou bežného domáceho náradia, alebo s využitím špeciálnych nástrojov, ktoré poskytnú samotní výrobcovia.