Slováci nakupujú čoraz menej slovenských potravín a to z dôvodu, že v našich obchodoch ich je málo. Ako vyplynulo z analýzy, podiel slovenských potravín klesol už tretí rok po sebe.
Prieskum si dala vyhotoviť Potravinárska komora Slovenska (PKS) a tá uvádza, že podiel slovenských potravín v obchodoch dosiahol v roku 2025 hodnotu 40,4 percenta. Vlani to bolo o 0,8 percenta viac.
Slovenských potravín je v obchodoch menej
Prezident PKS Daniel Poturnay na prezentácii výsledkov prieskumu povedal, že maloobchodné prevádzky v tomto roku predávajú opäť o čosi menej slovenských potravín. PKS začala merať podiel v roku 2011 a vtedy bolo na pultoch obchodov až 50 percent domácich výrobkov.
Prezident PKS ale poznamenal, že v nasledujúcich siedmich rokoch zaznamenala komora dramatický prepad. Ten bol veľmi výrazný v roku 2017, kedy slovenské potraviny v obchodoch tvorili len 37 percent. Potom dochádzalo k miernemu rastu, ale aktuálne už tri roky po sebe tento podiel opäť klesá. Podľa slov prezidenta komory sa tento klesajúci trend prehlbuje.

Najmenej slovenských výrobkov v diskontoch
Ako uvádza portál Teraz.sk, Potravinárska komora Slovenska považujú tento trend za alarmujúci. Slovenskí potravinári totižto strácajú konkurencieschopnosť a to z viacerých dôvodov. Naši výrobcovia majú zvyšujúce sa náklady a ovplyvňujú ich aj konsolidačné opatrenia. Za problém PKS považuje aj nedostatočnú podporu zo strany štátu, čím sú zahraniční výrobcovia vo výhode.
Komora zároveň doplnila, že najväčšie zastúpenie majú slovenské výrobky v malých predajniach a naopak najmenšie v diskontných predajniach. Supermarkety a hypermarkety dávajú prednosť zahraničným výrobcom, ale istá časť slovenských výrobkov tu má svoje zastúpenie.
Ktoré výrobky sú na pultoch slovenské?
Ak by sme sa pozreli na podiel zastúpenia slovenských výrobkov v obchodoch podľa jednotlivých kategórií, rozdelenie by bolo takéto:
- mlieko (72 %)
- voda a minerálky (66 %)
- víno (55 %)
- pivo a ostatné mliečne výrobky (49 %)
- mäsové výrobky (48 %)
- čokoládové cukrovinky (20 %)
- nealkoholické nápoje (20 %)
- oleje (14 %)
- konzervované produkty (14 %)
- cukrovinky (11 %)
V porovnaní s vlaňajškom v maloobchode ubudlo slovenských mliečnych výrobkov aj mlieka. Rovnako menej bolo aj mäsových výrobkov, liehovín, destilátov alebo spracovaných produktov a nealkoholických nápojov. V medziročnom porovnaní však pribudol podiel olejov a nečokoládových cukroviniek od slovenských výrobcov.
Rozdelenie slovenských potravín podľa krajov
Najmenej slovenských výrobkov bolo v predajniach v Trnavskom kraji (34 %), najviac zas v Banskobystrickom kraji (48 %). V tesnom závese je Žilinský kraj so 44 percentami a potom nasleduje Prešovský a Nitriansky kraj, pričom oba kraje majú po 43 percent. V Bratislavskom a Trenčianskom kraji môžu spotrebitelia nájsť na pultoch predajní 37 percent slovenských výrobkov.
Prieskum pre Potravinársku komoru Slovenska vykonala agentúra Go4insight. Údaje zbierala počas marca a apríla 2025 v 334 vybraných predajniach potravinových reťazcov po celom Slovensku. Aby boli údaje relevantné, každoročne sa prieskum vykonáva v tých istých predajniach.