Umelá inteligencia sa stáva každodenným pomocníkom v rôznych oblastiach. Ale platí to len vtedy, ak viete, ako s AI správne komunikovať. Podobne ako pri ľuďoch, aj pri umelej inteligencii platí, že kvalita komunikácie ovplyvňuje výsledok.
Ak teda s odpoveďami AI nie ste spokojní, problémom môže byť to, ako s ňou komunikujete. Ak jej dáte správne pokyny a inštrukcie, dokáže byť až prekvapivo presná a užitočná. A v tomto článku vám prezradíme, ako na to.
AI potrebuje konkrétne pokyny
Je jedno, s akou AI komunikujete, každá potrebuje jasné pokyny, a preto jej presne napíšte (povedzte), čo od nej potrebujete. Čím je dopyt presnejší, tým lepší dostanete výstup.
Skúste sa vyhýbať všeobecným formuláciám, pretože umelá inteligencia vie lepšie sformulovať obsah, keď má jasné mantinely. Čím viac detailov jej poskytnete, tým môže byť jej odpoveď presnejšia.
Nezabudnite na kontext
Umelej inteligencii môžete prezradiť, ako a kde chcete výstup použiť. Vďaka tomu vie upraviť svoj jazyk (štýl). Povedzte jej napríklad „Potrebujem príspevok na LinkedIn pre firemnú stránku.“ V tomto prípade AI zvolí formálny a profesionálne pôsobiaci jazyk. V iných prípadoch vám AI môže odpovedať menej formálne a skôr hravým alebo kamarátskym tónom.

Pýtajte sa postupne
Prácu s umelou inteligenciou berte ako rozhovor. A preto namiesto jednej veľkej požiadavky je často lepšou voľbou ísť krok po kroku. Najprv ju nechajte vygenerovať odpoveď (návrhy) a potom túto odpoveď spoločne doladíte.
Dajte jej spätnú väzbu
Nebojte sa dať umelej inteligencii spätnú väzbu. Napríklad: „Toto je príliš formálne, skús niečo uvoľnenejšie.“ AI sa rýchlo prispôsobí, ale potrebuje smerovanie. Potom už vie, akým smerom chcete konverzáciu viesť.
AI ako skvelý partner na brainstorming
Občas používateľ nevie, čo presne chce a očakáva od AI, no aj v tomto prípade si vie umelá inteligencia poradiť. Môžete sa jej opýtať na nápady a spoločne rozbehnúť takzvaný brainstorming.
Zadajte jej dopyt napríklad: „Aké sú kreatívne spôsoby, ako predstaviť nový produkt na Instagrame?“ Prípadne: „Navrhni 3 alternatívne titulky pre článok o zvyšujúcej sa nezamestnanosti na Slovensku.“ Následne spolu doladíte výsledok tak, aby ste boli spokojní.
V čom dokáže pomôcť AI?
Umelá inteligencia (AI) dokáže ľuďom pomáhať v množstve oblastí – od každodenných úloh až po náročné profesionálne či vedecké výzvy. Používať ju môžete na vzdelávanie a osobný rozvoj. Rovnako užitočným nástrojom je v práci alebo pri podnikaní a marketingu. AI sa hodí tiež vedcom a výskumníkom a čoraz častejšie sa využíva aj v zdravotníctve. Zasahuje aj do bežného života a do kreatívnych odvetví (umenia).
Samozrejme, AI má ešte stále svoje limity, a preto by ste výstupy, ktoré vám ponúka, mali overovať. S postupným vývojom sa ale jej schopnosti zlepšujú. Na výber máte z množstva populárnych AI (chatbotov). Napríklad ChatGPT, Gemini, Copilot, Grok, Perplexity, DeepSeek, Meta AI, Claude a mnohé iné menej známe alternatívy.