Operátor Orange už od stredy 18. júna 2025 pristupuje k výraznému obmedzeniu pretáčania reklamných blokov v rámci sledovania televíznych archívov. Toto opatrenie sa týka všetkých zákazníkov, využívajúcich jeho internetové OTT i IPTV služby pri sledovaní kanálov mediálnej skupiny Markíza.
Reklamné bloky bez možnosti pretočenia
Ako uviedol operátor, ide o technickú zmenu, ktorá reaguje na požiadavku vysielateľa, skupiny Markíza. Diváci tak už od stredy nebudú môcť preskakovať reklamné prestávky v odvysielaných programoch počas prvých troch dní od pôvodného času vysielania. Po uplynutí trojdňovej lehoty bude opäť možné obsah pretáčať ako doposiaľ.
Prísnejšie pravidlá sa prejavia aj v službe umožňujúcej spustenie už bežiaceho programu od začiatku či pri nahraných reláciách a filmoch. Zákazníkov môže zaskočiť najmä fakt, že opatrenie nie je len dočasné skrátenie možnosti preskakovania, ako to vyzeralo pôvodne s trojminútovou blokáciou. Namiesto toho divák bude musieť sledovať reklamné bloky kompletne, bez možnosti ich preskakovania, čo môže znamenať výrazne dlhší čas pred obrazovkou.
Orange zároveň spresnil, že počas prvých 60 sekúnd od začiatku spustenia nahrávky bude stále možné obsah ľubovoľne pretáčať dopredu aj dozadu. Zákazníci tak môžu pohodlne pokračovať v sledovaní na tom mieste programu, kde predtým prestali sledovať.

Markíza sa snaží o zvýšenie príjmov z reklamy
Opatrenie operátora Orange nie je izolované, no naopak je súčasťou širšieho fenoménu na slovenskom televíznom trhu. Rovnaké alebo veľmi podobné obmedzenia už skôr zaviedli operátori ako Telekom, Skylink, Digi Slovakia, O2 a SledovanieTV. Práve tento týždeň ich má nasledovať aj telekomunikačný poskytovateľ Slovanet.
Skupina Markíza, zastrešujúca okrem hlavnej televízie Markíza aj stanice Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik, týmto krokom sleduje snahu o nárast príjmov z reklamných kampaní. Finančný význam reklám odvysielaných v možnostiach tzv. oneskoreného sledovania alebo archivovaného obsahu totiž v posledných rokoch výrazne vzrástol. Väčšina operátorov pôsobiacich na slovenskom trhu tak postupne na požiadavku mediálnych domov pristupuje a možnosť aktívneho vynechávania reklamného obsahu čoraz viac obmedzuje.
Na Slovensku sa podobný trend prejavuje v poslednom období veľmi jasne a zmena diváckych návykov v kombinácii s tlakom vysielateľov na zvýšenie inzertných výnosov spôsobuje, že diváci sa s podobnými technickými úpravami budú stretávať ešte častejšie. Orange je tak ďalším významným hráčom, ktorý túto prax zaviedol do každodennej prevádzky.