Diváci na Slovensku si ešte len začínajú zvykať na to, že pri sledovaní programov skupiny Markíza z archívu nemôžu preskakovať reklamy, no už sa k rovnakému kroku chystá aj konkurenčná skupina JOJ. Podľa informácií od spoločnosti DSi Data, ktorá prevádzkuje televíznu službu Flexi TV, požaduje vysielateľ staníc JOJ zavedenie obmedzenia pretáčania reklamných blokov už od 15. júla 2025. Informuje o tom portál Živé.sk.
Opatrenie nadväzuje na rovnaký krok skupiny Markíza, ktorá zákaz pretáčania reklám v archívnom vysielaní zaviedla v uplynulých týždňoch. Nové pravidlá sa podľa DSi Data dotknú všetkých operátorov na Slovensku.
Znamená to, že pri sledovaní relácií z archívu na staniciach JOJ, JOJ Plus a Wau už diváci nebudú môcť preskočiť reklamné bloky, rovnako ako to už platí pre kanály Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik.
Spoločnosť DSi Data vo svojom oficiálnom oznámení uviedla, že ako prevádzkovateľ má licenčnú povinnosť toto pravidlo implementovať. Samotná televízia JOJ na otázky k téme nereagovala.
Prečo to chce aj JOJ?
Dôvodom tohto kroku je snaha oboch vysielacích skupín zabezpečiť sledovanosť reklamy aj pri využívaní TV archívu. Reklama je totiž kľúčovým zdrojom ich príjmov a sledovanie televízie „zo záznamu“ neustále rastie, čo pre ne znamená stratu príjmov z reklamy, ktorú diváci preskakujú.

Ako to vlastne funguje?
Televízni operátori uplatňujú rôzne technické spôsoby, ako blokovanie docieliť. Niektoré platformy úplne obmedzujú pretáčanie dopredu počas reklamného bloku, iné požadujú, aby diváci sledovali napríklad aspoň tri minúty z reklamy.
V prípade Markízy platí, že po troch dňoch od odvysielania je možné reklamy preskakovať celé, avšak len u tých operátorov, ktorí dokážu takéto časovo obmedzené riešenie technicky zabezpečiť. Obmedzenie pri Markíze už zaviedli prakticky všetci veľkí hráči na trhu, vrátane spoločností ako Telekom, Orange, Skylink, O2 či UPC.
Markíza čelí pokute
Stojí za zmienku, že televízia Markíza sa aktuálne dostala do sporu so štátom, a to práve pre zákaz pretáčania reklám.. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR) chce preveriť zneužívanie dominantného postavenia. Ako píše na svojom webe, začal správne konanie v súvilosti so spôsobom spoplatnenia licencie na TV archív.
Konanie začalo v apríli a PMÚ tak urobil z vlastného podnetu. Ide preveriť možné zneužívanie dominantného postavenia TV Markíza a to v súvislosti s udeľovaním licencie na poskytovanie TV archívu a ďalších služieb (tzv. nelineárnych televíznych programových služieb).
Protimonopolný úrad SR spresnil, že začatie správneho konania neznamená, že televízia porušila súťažné pravidlá a ani neprejudikuje závery. Správne konanie bude ukončené až po prešetrení všetkých náležitostí, pričom ak PMÚ SR zistí, že televízia zneužila svoje postavenie, hrozí jej pokuta.
Prečítajte si tiež
Markíza však pre svojich fanúšikov nemá len zlé správy. Medzi tie lepšie možno zaradiť napríklad spustenie digitálneho projektu TN live, v rámci ktorého môžu diváci sledovať správy a tematické relácie od rána do večera, a to kompletne online.
Ako presne to funguje a komu je táto služba dostupná zistíte na tomto odkaze.