Dopyt po elektrických vozidlách celosvetovo rastie a to môže v blízkej budúcnosti so sebou priniesť nedostatok lítia. Podľa odborníkov by sa to najviac dotklo Európy, pričom už v roku 2030 by bol lítia výrazný nedostatok.
Odborníci upozornili, že na zmiernenie nedostatku je nutné rozšíriť výrobu a zároveň znížiť spotrebu lítia. Lítium sa používa hlavne v lítium-iónových batériách. A tie sa často používajú v smartfónoch a notebookoch, ale aj v spomínaných elektrických vozidlách.
Lítia bude zrejme nedostatok
Ako informoval portál Teraz.sk, súčasné plány na rozšírenie výroby lítia nebudú stačiť na uspokojenie narastajúcich globálnych potrieb. Myslia si to vedci zo šanghajskej East China Normal University a švédskej University Lund.
Výroba v rámci Európskej únie (EÚ) by podľa odhadov mohla do roku 2030 dosiahnuť 325 000 metrických ton ekvivalentu uhličitanu lítneho ročne. Dopyt sa však môže vyšplhať až na 792 000 ton, čo je viac ako dvojnásobok ponuky.

Zásoby sú, ale nie všade
Vedci podotkli, že celosvetové zásby lítia sú dostatočné. V jednotlivých krajinách ale nie sú rozložené rovnomerne, čo môže viesť k výpadkom tohto kovu a pre niektoré krajiny to predstavuje veľkú výzvu pri uspokojovaní rastúceho dopytu.
Spoluautor štúdie Čchi-fan Sia zároveň označil lítium za rovnako dôležité ako bol kedysi benzín počas priemyselnej revolúcie. Európa je aktuálne takmer úplne závislá od dovozu z iných krajín. Ku kľúčovým dodávateľom patrí Čile, Austrália a Čína.
Európa nebude sebestačná
Štúdia, ktorú nedávno publikovali vedci, naznačila, že Európa nebude v tomto smere sebestačná. Hoci realizuje niekoľko pilotných projektov zameraných na lítium, dopyt prevýši ponuku.
Vedci priblížili, že nedostatku čelia aj veľké krajiny, ako sú Spojené štáty alebo Čína. Aj keď v týchto krajinách je nedostatok menej výrazný. Predpokladá sa, že čínska produkcia dosiahne 1,1 milióna ton, ale dopyt má byť až 1,3 milióna ton. Čo sa týka USA, táto krajina by do roku 2030 mohla pokryť 90 percent dopytu.
Aké riešenie navrhujú vedci?
Výskumníci si myslia, že potenciálne riešenie je v nových technológiách. To znamená, že batérie pre elektromobily a aj pre ďalšie elektronické zariadenia by sa mohli vyrábať z iných zlúčenín. Spomenuli napríklad sodíkovo-iónové batérie, ktoré sa už používajú v niektorých čínskych automobiloch. Na záver autori štúdie varovali, že bez urýchlených opatrení by obmedzenie dodávok mohlo zmariť globálne ciele v oblasti klímy a energetickej transformácie.
Riešením je napríklad aj batéria s pevným elektrolytom, ktorú nedávno predstavila čínska automobilka Changan Automobile. Táto batéria poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 500 kilometrov a viac sa o nej dočítate v tomto článku.