Automobilová kríza na Slovensku pokračuje vo vyberaní svojej dane. Vo februári oznámila definitívny koniec výrobná jednotka talianskeho výrobcu antén Calearo v Šamoríne. Závod pôsobil na slovenskom trhu viac ako dve desaťročia a dodával automobilové antény známym značkám ako Fiat, Audi, Maserati či Ferrari. Dlhoročná tradícia a skúsenosti však nedokázali zabrániť prepadu do výrazných ekonomických problémov, ktoré vyústili do celkového ukončenia prevádzky.
Pandémia začala pád, kríza dokonala jeho koniec
História Caleara na Slovensku začala pred vyše dvadsiatimi rokmi, keď talianska spoločnosť pri svojej medzinárodnej expanzii zvolila práve mesto Šamorín ako kľúčové strategické miesto. Počas rokov podnik zažil rôzne obdobia rastu aj stagnácie. Prvá vážnejšia kríza zasiahla závod ešte v roku 2009, keď bolo prepustených približne 70 zamestnancov, no napriek tomu nasledoval niekoľkoročný úspešný rast.
Situácia sa dramaticky začala zhoršovať v roku 2020 s nástupom globálnej pandémie koronavírusu, ktorá tvrdo zasiahla výrobné reťazce a spôsobila výrazný pokles objednávok od automobilového priemyslu. Slovenská pobočka Caleara síce zaznamenávala ročné tržby vyššie ako 20 miliónov eur, no od vypuknutia pandémie pravidelne končila každý rok v strate. Kumulovaná strata od roku 2020 do začiatku roka 2023 dosiahla viac ako tri milióny eur.
Zhoršujúcu sa pozíciu ešte viac skomplikovali stúpajúce ceny energií, rastúce náklady na výrobu a vyššie mzdové požiadavky zamestnancov v kombinácii so silnou konkurenciou. Aj napriek niekoľkým pokusom o ozdravenie firmy počas jesene 2022, podnik napokon skončil v konkurze.
Jedna firma, desiatky veriteľov a miliónové dlhy
Calearo opúšťa Slovensko v ekonomicky veľmi komplikovanej pozícii. Jeho záväzky voči veriteľom sa podľa aktuálnych čísel vyšplhali na sumu prevyšujúcu 14 miliónov eur. Spomedzi všetkých evidovaných dlhov najväčšiu položku tvorí záväzok vo výške približne 12 miliónov eur voči talianskej materskej spoločnosti Calearo Antenne. Nezaplatené záväzky vznikli najmä z faktúr za materiál dodaný talianskym závodom.
Medzi veriteľmi sú však zahrnuté aj ďalšie subjekty, vrátane bankovej inštitúcie UniCredit Bank a niektorých slovenských štátnych úradov a organizácií. Hodnota majetku, ktorý po sebe Calearo na Slovensku zanechalo, bola odborníkmi odhadnutá na približne 4,1 milióna eur. To poskytuje určitú mieru optimizmu v otázke aspoň čiastočnej kompenzácie oprávnených pohľadávok veriteľov.
Talianska materská firma tiež bojuje o prežitie
Šamorínsky osud nie je jediným znepokojujúcim signálom problému talianskej skupiny Calearo. Materská spoločnosť Calearo Antenne nedávno prešla procesom dražby aj na domácom trhu. Noví majitelia talianskej firmy sa po prevzatí rozhodli pokračovať iba v prevádzke závodu nachádzajúceho sa priamo na území Talianska, pričom zvyšné medzinárodné podniky zo siete Calearo musia ukončiť činnosť.
Definitívne zavretie závodu v Šamoríne predstavuje pre slovenský automobilový priemysel nepriaznivý signál. Zánik dlhoročného dodávateľa znamená nielen stratu dôvery automaticky viazanej k silným medzinárodným investorom, ale predstavuje tiež hrozbu pre existujúce pracovné miesta v regióne. Príbeh firmy, ktorá svojho času na Slovensku vstúpila s veľkými ambíciami, sa teraz končí s nevyriešenými záväzkami a veľkou stratou pre všetkých zúčastnených.