Na Slovensku sa schyľuje ku kľúčovým infraštruktúrnym zmenám, ktoré veľkej časti ľudí odomknú nové (vyššie) rýchlosti cestovania. Štát totiž pracuje na modernizácii železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Českou republikou, a to s cieľom zvýšiť kvalitu železničnej dopravy a zatraktívniť ju pre verejnosť ako konkurencieschopnú alternatívu k osobnej automobilovej doprave. Téme sa venujú Správy STVR.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už získali právoplatné oznámenie o zmene navrhovanej činnosti v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) pre časť stavby v katastri Plaveckého Štvrtka.
Tento dokument bol potrebný na pokračovanie stavebných prác a jeho vydanie znamená posun vpred v povoľovacom procese. Envirorezort zároveň zamietol rozklad proti pôvodne vydanej EIA ako neopodstatnený, čím sa odstránili posledné administratívne prekážky.
Podľa vyjadrení ministerstva dopravy Jozefa Ráža je modernizácia železníc jednou z kľúčových priorít. Efektívnejšia verejná doprava, podporená kvalitnými a rýchlymi traťami, by mala presvedčiť obyvateľov, aby častejšie využívali vlaky namiesto osobných áut.

Jedna koľaj je už hotová
V úseku medzi Kútmi a štátnou hranicou s Českou republikou je už jedna koľaj hotová, pričom sú dokončené aj nové mosty cez rieku Morava. Momentálne prebiehajú práce na druhej koľaji. Medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom prebiehajú výruby, prekládky inžinierskych sietí, budujú sa nadjazdy, dočasné nástupištia a realizujú sa výkopy podchodov. Súvisiace výluky v oblasti Zohoru budú pretrvávať minimálne do konca roka 2026.
Začiatok stavebných prác v úseku medzi Zohorom a Malackami je naplánovaný na záver roka 2025.
S nákladmi pomáha EÚ
Na modernizácii trate pracuje taliansko-slovenské združenie „JV ICM – VÁHOSTAV-SK“. Hodnota zákazky, na ktorú bola podpísaná zmluva v septembri 2020, predstavuje 274 985 419,17 eura bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Realizácia hlavných stavebných prác by mala byť dokončená do konca roka 2026. Modernizovaná trať zabezpečí vyššiu rýchlosť, lepšiu plynulosť dopravy a zvýšený komfort pre cestujúcich, čo môže prispieť k zníženiu dopravnej záťaže na cestách medzi Slovenskom a Českou republikou.
Vlaky budú po dokončení prác schopné jazdiť maximálnou rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu.