Švajčiarsky Federálny úrad pre energetiku (SFOE) čelí obvineniam, že sa rozhodol utajiť a „pochovať“ štúdiu, za ktorú zaplatil 100-tisíc švajčiarskych frankov (približne 120-tisíc dolárov). Dôvodom malo byť to, že jej výsledky jasne potvrdili, že výmena auta so spaľovacím motorom za elektromobil je prospešná pre životné prostredie, píše magazín Electrek.
Verdikt je jasný: Elektromobil sa oplatí
Úrad si ešte v roku 2022 objednal u renomovanej výskumnej firmy Infras štúdiu, ktorá mala odpovedať na jednoduchú otázku – kedy má z hľadiska klímy zmysel nahradiť benzínové auto elektrickým? Táto otázka rieši častú dilemu, či nie je kvôli environmentálnym nákladom na výrobu nového vozidla lepšie jazdiť na starom aute až do jeho úplného rozpadu.
Keď na jeseň 2024 dorazila hotová správa, jej verdikt bol jednoznačný. Výmena viac ako 90 percent existujúcich benzínových alebo naftových áut za rovnako veľký elektromobil by okamžite ušetrila emisie CO2. Výnimkou sú iba vozidlá, ktoré nikdy neopúšťajú príjazdovú cestu, teda sa nepoužívajú.
Výsledky chceli utajiť
Namiesto zverejnenia sa však SFOE rozhodol štúdiu utajiť. Na verejnosť sa dostala až teraz, a to vďaka švajčiarskemu online investigatívnemu magazínu Republik, ktorému sa podarilo získať kópiu na základe infozákona.
Keď sa novinári pýtali úradu, prečo štúdiu nezverejnil, jeho oficiálnym stanoviskom bolo, že má pochybnosti o výsledkoch. Republik si však vyžiadal aj internú e-mailovú komunikáciu úradníkov po doručení štúdie, ktorá odhaľuje iný príbeh.

Podľa zverejnených e-mailov z decembra 2024 označil projektový manažér tému za „potenciálne citlivú“. Uviedol, že odporúčania „by mohli byť nesprávne interpretované“ v čase, keď je federálna administratíva vnímaná skôr negatívne.
Šéf komunikácie úradu zas odpovedal, že štúdia je „jednoducho akademická“ a že v skutočnosti nikto nebude zvažovať výmenu svojho päťročného spaľovacieho auta za elektromobil „z klimatickej perspektívy“. Úradníci sa podľa komunikácie obávali, že by mohli byť obvinení z „elitárskych odporúčaní“ v štýle „ak nemajú chlieb, nech jedia koláče“.
Jedna taká zvláštnosť…
Celá situácia je o to zvláštnejšia, že cieľom štúdie bolo práve informovať kupujúcich o potenciálnom environmentálnom dopade výmeny auta za elektromobil. Keď však úrad dostal odpoveď, rozhodol sa, že ľudia by túto informáciu nemali mať.
Švajčiarsko si pritom stanovilo cieľ, aby v tomto roku tvorili elektromobily 50 percent z predaja nových áut. V súčasnosti je však tento podiel len na úrovni približne 30 percent.
Elektromobily nie sú „perfektné“
Hoci sú elektromobily všeobecne považované za budúcnosť všedného automobilového priemyslu, mnohí s prechodom na elektromobilitu stále váhajú. Na jednej strane sú zákazníci, ktorým prekážajú vysoké obstarávacie ceny, slabé nabíjacie infraštruktúry, prípadne pomalšia obnova energie v porovnaní s bežným tankovaním. Na strane druhej sú firmy, ktoré sa obávajú skôr finačných rizík.
V skutočnosti pre automobilky nie je výhodné príliš sa prikláňať ani k spaľovákom, ani k elektromobilom. Dôvod objasnil Carlos Lahoz, viceprezident predaja spoločnosti Kia v Európe.
Uviedol, že pokiaľ sa bude výrobca príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskuje, že nesplní stanovené ciele v oblasti emisií CO2, čo priamo vedie k riziku mastných pokút. No ak bude príliš tlačiť na predaj elektromobilov, poškodí si ziskové marže, čo zase môže ohroziť budúce inovácie a v horších prípadoch aj celú finančnú stabilitu firmy.
V súčasnosti môžu automobilky v Európe stále predávať toľko benzínových a naftových vozidiel, koľko chcú, avšak len za predpokladu, že tento predaj vyvážia plug-in hybridmi alebo elektormobilmi, aby znížili priemerné emisie svojej flotily. Problém, na ktorý upozornil Lahoz, sa teda netýka len Kie, ale prakticky všetkých veľkých automobiliek.

Deje sa toho viac: EÚ dá automobilkám viac času
Zo sveta elektromobility sa k nám dostávajú ako dobré, tak aj zlé správy. Na záver článku vám pripomenieme jednu z tých pozitívnejších – rozhodnutie Európskej únie dať automobilkám viac času na prispôsobenie sa novým emisným pravidlám, čo predstavuje obrovskú úľavu ako pre samotné firmy, tak aj pre spotrebiteľov, teda zákazníkov.
Prečo tomu tak je a čo Brusel viedlo k tomuto benevolentnému kroku zistíte v samostatnom článku na tomto odkaze.