Európska komisia (EK) prišla s návrhom, ktorý môže výrazne ovplyvniť vozové parky všetkých členských krajín Európskej únie (EÚ), vrátane toho slovenského. Obsahuje totiž pravidlo, podľa ktorého by všetky vozidlá staršie ako desať rokov museli absolvovať technickú (a zrejme aj emisnú) kontrolu každý rok, píše server Autoviny.sk. Aktuálne na Slovensku platí povinnosť absolvovať STK po štyroch rokoch od prvej registrácie vozidla a následne každé dva roky.
Slovensko by nepochybne bolo jednou z najviac dotknutých krajín, pokiaľ by zákon prešiel, keďže priemerný vek áut sa u nás pohybuje okolo 15 rokov. Brusel pritom argumentuje, že cieľom tejto zmeny je predovšetkým zvýšenie bezpečnosti na cestách, boj proti manipuláciám s tachometrom a tiež zníženie emisií.
EK verí, že nové pravidlá by mohli do roku 2050 zabrániť až 7 000 úmtriam na cestách a 65 000 vážnym zraneniam. Figurujú ako súčasť širšieho plánu znížiť počet dopravných nehôd v EÚ do roku 2030 o polovicu.

Častejšie STK budú pre Slovákov náročné
Pre Slovákov by nová legislatíva znamenala nielen administratívnu, ale predovšetkým finančnú záťaž. Technická kontrola totiž nie je lacná záležitosť. Pri jej ročnej frekvencii môže najmä pre nízkopríjmové skupiny predstavovať problém.
Navyše, pokuta za neabsolvovanie STK môže dosiahnuť až 330 eur, no ak vodič zaplatí do 15 dní a zároveň vozidlo dá skontrolovať, sankcia sa znižuje na 110 eur. Aj tak však ide o značnú sumu, ktorá môže motoristov zasiahnuť najmä pri starších vozidlách nižšej hodnoty.
Kritici návrhu upozorňujú, že hoci niektoré staršie autá môžu predstavovať vyššie riziko, nehody často spôsobujú aj nové vozidlá, ak vodiči nedodržiavajú pravidlá cestnej premávky. Navrhované zmeny tak síce môžu pomôcť technickému stavu vozidiel, no nie sú univerzálnym riešením všetkých problémov na cestách.
Technici sa tešia, aj tu však nastáva problém
Pre stanice technickej kontroly návrh predstavuje vítanú príležitosť. Každoročná povinnosť znamená viac klientov, a teda aj vyššie tržby.
Zároveň však môže vzniknúť problém s kapacitami. Ak by nová povinnosť vstúpila do platnosti naraz, slovenské STK by nemuseli stíhať zvýšený nápor. Napätá situácia by mohla viesť k predlžovaniu čakacích lehôt, čo by ešte viac znepríjemnilo život vodičom.
Treba dodať, že zmena zatiaľ nie je definitívna. Návrh sa bude ešte prejednávať v Európskom parlamente aj medzi členskými štátmi. Podobné opatrenia sa v minulosti zavádzali aj niekoľko rokov – napríklad vo Francúzsku trvalo prijatie povinných technických kontrol pre motocykle až štyri roky.