Obchodné bariéry, ktoré nedávno nastavil americký prezident Donald Trump, spôsobujú vážne komplikácie, a to nielen na zahraničných trhoch. Trump zaviedol vyššie dovozné clá s cieľom ochrániť domácu ekonomiku, no ani tá sa s jeho rozhodnutiami často nestotožňuje – zraňujú totiž mnohé americké podniky, vrátane tých najväčších, ako je Apple.
Apple, aktuálne najhodnotnejšia firma na svete z hľadiska trhovej kapitalizácie, majú tvrdé ekonomické opatrenia prezidentovej administratívy v aktuálnom fiškálnom štvrťroku (kvartáli) stáť približne 900-miliónov amerických dolárov, čo v prepočte vychádza na asi 794-miliónov eur, píše server Mobile World Live.
Vyplýva to priamo z vyjadrení šéfa spoločnosti Tima Cooka, ktorý túto sumu odhaduje na základe súčasných globálnych colných sadzieb, politík, ako aj spôsobov ich uplatňovania. Upozornil však, že predpovedať presné dopady nie je možné, keďže vývoj obchodnej politiky zostáva nejasný.

Apple nemá na výber, výrobu presúva inam
Väčšina ciel zavedených Trumpom nadobudla účinnosť až v priebehu apríla, a preto ešte významnejšie neovplyvnila hospodárske výsledky spoločnosti za druhý fiškálny štvrťrok 2025, ktorý trval od 29. decembra 2024 do 29. marca 2025. V tomto období dokázala firma vďaka optimalizácii dodávateľského reťazca a riadeniu zásob znížiť vplyv ciel na svoje fungovanie na minimum.
Apple v snahe znížiť závislosť od výroby v Číne intenzívne presúva výrobu do iných ázijských krajín. V aktuálnom fiškálnom štvrťroku by mala väčšina iPhonov predávaných v Spojených štátoch pochádzať z Indie. Produkty ako iPady, počítače Mac, hodinky Apple Watch a bezdrôtové slúchadlá AirPods budú zasa takmer výlučne vyrábané vo Vietname. Tieto kroky majú spoločnosti pomôcť zmierniť dopad vysokých ciel, ktoré aktuálne dosahujú až 145 percent na tovar dovážaný z Číny.
Napriek tejto diverzifikácii však zostáva Čína hlavným výrobným centrom produktov Apple určených pre trhy mimo Spojených štátov. Väčšina zariadení predávaných mimo nich má tak naďalej označenie „Made in China“.
Gigantovi sa stále darí, peňazí má dosť
Apple v druhom fiškálnom štvrťroku vykázal tržby vo výške 95,4-miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 5 percent. Čistý zisk sa zvýšil z predchádzajúcich 23,6-miliardy na 24,7-miliardy dolárov.
Významný príspevok k rastu tržieb priniesla divízia služieb, ktorá zaznamenala rekordný kvartál s výnosmi vo výške 26,6-miliardy dolárov. To predstavuje medziročný nárast o 11,8 percenta. Finančný riaditeľ Kevan Parekh doplnil, že Apple aktuálne eviduje viac ako jednu miliardu platených predplatných naprieč všetkými službami na svojej platforme.
Kategória iPhonov, do ktorej bol po prvý raz zahrnutý aj nový model iPhone 16e, priniesla tržby vo výške 46,8-miliardy dolárov, čo je nárast o 2 percentá. Tržby z predaja počítačov Mac stúpli o 7 percent na úroveň 7,9-miliardy dolárov, zatiaľ čo iPady zaznamenali výrazný medziročný rast o 15 percent na 6,4-miliardy dolárov. Naopak, segment nositeľnej elektroniky, kam patria napríklad Apple Watch a AirPods, zaznamenal pokles o 5 percent na 7,5-miliardy dolárov.
Regionálne výsledky ukazujú mierny pokles v Číne, kde čisté tržby klesli o 2 percentá na 16-miliárd dolárov. Naopak, v regiónoch ako Amerika, Japonsko, Európa a zvyšok Ázie a Tichomoria tržby vzrástli.
Apple sa zároveň snaží podporovať výrobu čipov na domácom území. V roku 2025 plánuje spoločnosť nakúpiť 19-miliárd čipov vyrobených v 12 amerických štátoch. Tento krok má byť súčasťou širšej snahy spoločnosti upevniť si pozíciu technologického lídra nielen cez hardvér, ale aj cez podporu domácej výroby a inovácií.

Gigant deklaruje dôveru vo svoje schopnosti pokračovať v inováciách, prinášať špičkové produkty a služby, a zároveň udržiavať spôsob podnikania, ktorý ho dlhodobo odlišuje od konkurencie – aj napriek vysokým dovozným clám.