Apríl 2025 sa zapíše do dejín ako mesiac, v ktorom Tesla po prvýkrát prišla o dominanciu na európskom trhu s elektromobilmi v prospech čínskej automobilky BYD. Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics, na ktorú upozornil server Electrive, sa v priebehu minulého mesiaca v našich zemepisných šírkach zaregistrovalo 7 231 elektromobilov značky BYD, zatiaľ čo Tesla si v rovnakom období pripísala 7 165 registrácii. Rozdiel je maličký, no je tam.
Analytici hovoria o prelomovom bode, keďže BYD sa na väčšinu európskych trhov, teda mimo Nórska a Holandska, oficálne dostale len nedávno, presnejšie koncom roka 2022. Tesla tak po rokoch jednoznačnej dominancie utrpela prepad na druhé miesto v prospech „zelenáča“.
BYD pritom nežiari len na európskej scéne. Tesla uvoľnila miesto čínskemu konkurentovi aj z globálneho hľadiska. V prvom štvrťroku 2025 predal celosvetovo približne milión vozidiel, z ktorých asi 416 000 boli plne elektrické modely. Tesla za rovnaké obdobie predala iba 337 000 elektromobilov, čo už je výraznejší rozdiel.
Tesla však v Európe nezúfa len nad tým, že ju predbehol BYD. Zúfa aj nad tým, že vykázala skutočne obrovský prepad. V porovnaní s aprílom minulého roka vykázala pokles počtu registrácií o 49 percent, zatiaľ čo BYD v rovnakom časovom horizonte vykázal nárast o neuveriteľných 359 percent. Aj keď sa vezmú do úvahy len čisto elektrické vozidlá BYD, nárast predstavoval stále pôsobivých 159 percent.

Nie je to len Tesla. BYD prekonáva aj „tradičné“ značky
Expanzia značky BYD v Európe prebieha tak rýchlo, že už predbehla aj niekoľko tradičných európskych výrobcov áut. V apríli 2025 bola BYD pred Fiatom, Daciou a Seatom v Spojenom kráľovstve, pred Fiatom a Seatom vo Francúzsku, pred Seatom v Taliansku a pred Fiatom v Španielsku, pričom išlo o celkové registrácie naprieč všetkými typmi pohonu.
Taktiež stojí za zmienku, že tieto úspechy prichádzajú ešte predtým, ako sa rozbehne výroba v novom závode BYD v Maďarsku a pred začiatkom dodávok modelu BYD Dolphin Surf – nového elektromobilu s cenou okolo 20 000 eur, ktorý bol len nedávno predstavený.
Škoda Elroq na tróne
Správa JATO Dynamics tiež poukazuje na zmenu v obľúbenosti konkrétnych modelov. V apríli sa na vrchol rebríčka čisto elektrických vozidiel dostala Škoda Elroq so 7 998 registráciami. Model je koncipovaný ako SUV medzi segmentmi B a C, čo sa ukazuje ako veľmi atraktívna voľba pre európskych zákazníkov. V prvej šestke sa objavili aj tri modely Volkswagenu, menovite ID.3, ID.7 a ID.4, ktoré nasledovali Kia EV3 a nový Renault 5.
Zaujímavé je aj to, že polovica zo šiestich najpredávanejších modelov je na trhu len niekoľko mesiacov, čo naznačuje prudkú zmenu spotrebiteľských preferencií. Na opačnej strane spektra je Tesla Model Y, ktorá stratila v predaji 53 percent, zatiaľ čo Volvo EX30 kleslo až o 57 percent.

Podiel elektromobilov rastie, no pomaly
Správa napokon poukazuje na stále pomalý prechod európskych spotrebiteľov na elektrický pohon. Hoci je pravda, že elektromobily mali na celkovom počte novoregistrovaných vozidiel v apríli podiel 17 percent, čo je viac ako 13,4 percenta v minulom roku, stále ide o menej ako pätinu zo všetkých áut. A to rozhodne nie je taký progres, aký si Európska únia (EÚ) predstavuje.
Utešujúcim faktorom je aspoň to, že elektromobily v počte registrácii medziročne stúpli, teda neklesli. Polepšili si dokonca aj elektromobily, ktorých podiel stúpol zo 6,9 percenta na 9 percent. Dá sa teda povedať, že spolu v apríli 2025 tvorili vozidlá s možnosťou externého dobíjania 26 percent všetkých nových registrácií v Európe.