Moderné autá skrývajú mnoho funkcií, o ktorých vodiči ani nevedia. Jednou z nich je aj tá, ktorú si dnes predstavíme. Vodiči ju môžu využiť napríklad pri čakaní na semaforoch, v kolóne alebo pri rozjazde do kopca. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Ide o funkciu Auto Hold, ktorá je súčasťou modernej asistencie vodiča a slúži na automatické udržiavanie vozidla v zastavenom stave bez nutnosti držať nohu na brzdovom pedále. Ako sme naznačili, je užitočná pri viacerých situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť počas premávky. Ide o elektronickú funkciu vozidla, ktorá je riadená softvérovo cez riadiacu jednotku auta. Jej hlavným účelom je dopriať vodičovi vyšší komfort aj bezpečnosť na cestách.
Funkcia Auto Hold
Aktivácia tejto „tajnej“ funkcie je úplne jednoduchá. Auto Hold sa zvyčajne zapne stlačením tlačidla, ktoré sa často nachádza vedľa elektronickej parkovacej brzdy. Funguje tak, že po zastavení vozidla automaticky udrží brzdy stlačené, aj keď dáte nohu dole z pedála. Pri rozjazde stačí stlačiť plynový pedál a Auto Hold uvoľní brzdy, čo vám umožní plynulo sa rozbehnúť. Funkcia Auto Hold je praktická a vodičovi odľahčí nohu na brzde pri čakaní (napr. na semaforoch). Zároveň zvyšuje komfort a bezpečnosť, pretože zabraňuje napríklad nechcenému pohybu vozidla do kopca alebo z kopca. V kombinácii s automatickou prevodovkou je navyše mimoriadne pohodlná.
Odlišnosti od klasickej ručnej brzdy
Obe funkcie – Auto Hold aj klasická ručná brzda (alebo elektronická parkovacia brzda) – slúžia na zablokovanie pohybu vozidla, ale líšia sa najmä v účele, automatizácii a spôsobe použitia. Auto Hold sa hodí pri krátkodobom zablokovaní vozidla pri státí (napr. na červenú). Ručná brzda (mechanická alebo elektronická) naopak pri dlhodobom zablokovaní, najmä pri parkovaní. Zjednodušene sa dá povedať, že Auto Hold je inteligentný pomocník na každodennú jazdu a časté zastavenia. Ručná brzda je zas klasická istota na zabezpečenie auta počas parkovania.
S automatom sú skvelá dvojka
Auto Hold sa väčšinou nachádza vo vozidlách s automatickou prevodovkou. Síce túto funkciu môžete nájsť aj v aute s manuálnou prevodovkou, ale je to oveľa menej bežné. Spojenie automatickej prevodovky s funkciou Auto Hold je veľmi časté a prirodzené, pretože vodičom to zvyšuje komfort pri častom zastavovaní a rozbiehaní, keď netreba riešiť spojku ani radenie. Stačí, že vodič stlačí brzdu, vozidlo zostane stáť a pri stlačení plynu sa rozbehne.
Pri autách s manuálnou prevodovkou je nutné po zastavení nechať zaradenú jednotku a držať spojku, inak sa systém Auto Hold deaktivuje. Pri rozjazde musí vodič pracovať so spojkou a plynom ako obvykle, Auto Hold len uvoľní brzdu, keď zistí, že sa chcete pohnúť. Aj preto je táto funkcia menej častá pri autách s manuálnou prevodovkou. Pocitovo to nie je také hladké ako pri automate.
Portál Auto Trendy uvádza, že aktivácia funkcie sa líši podľa značky a modelu auta. V niektorých vozidlách stačí len silnejšie zatlačiť brzdový pedál, v iných treba stlačiť špeciálne tlačidlo. Každopádne, ide o praktickú funkciu, o ktorej mnohí vodiči nevedia, alebo ju nevyužívajú.