Slovenská pošta testuje unikátnu technológiu, ktorá by sčasti mohla nahradiť ľudských kuriérov alebo poštárov. Začala si totižto prenajímať robota, ktorý dokáže doručiť listy aj balíky.
Podľa informácií TV Markíza si pošta tohto robota prenajíma na osem mesiacov za 28-tisíc eur. Pilotný projekt bol spustený v Bratislave.
Slovenská pošta má prvého robota
Robot, alebo skôr autonómne doručovacie vozidlo, by už čoskoro mohol roznášať zásielky. Slovenská pošta hovorí, že v testovacej fáze ho nasadí do ulíc Bratislavy už začiatkom letných prázdnin. Robot bude roznášať poštu, pričom sa dokáže vyhýbať ľuďom a v prípade potreby vie zastaviť. MAIka sa tak stane prvým poštárskym autom bez vodiča, ktoré môžete stretnúť už v júli na pešej zóne hlavného mesta Slovenska. Podobného robota už využíva slovinská pošta a tam sa zatiaľ osvedčil.
Neprehliadnite
Autonómne poštárske vozidlo, ktoré dostalo meno MAIka, je vyrobené vo Francúzsku. Ide v podstate o pozemný dron s kamerou a senzormi, aby sa dokázal účinne vyhýbať ľuďom aj ďalším prekážkam, ktoré stretne na ceste. Premávať bude po chodníkoch či námestiach a vďaka senzorom by mala byť jeho prevádzka bezpečná. Nestane sa tak, že by vrážal do ľudí alebo prekážok. Ako sme naznačili, Slovenská pošta nemá toto vozidlo vo vlastníctve, ale si ho iba prenajíma. Prenájom na osem mesiacov vyšiel 28-tisíc eur. Pošta doplnila, že počas skúšobnej doby sa pokúsi vyriešiť aj legislatívu.
Kto bude zodpovedný za nehodu?
V rámci legislatívy potrebuje Slovenská pošta vyriešiť napríklad to, kto bude zodpovedný za prípadnú nehodu auta. Tiež je potrebné legislatívne vyriešiť, či pôjde o auto bez šoféra alebo o dron v uliciach mesta. Ak sa robot MAIka osvedčí, je možné, že takéto stroje budeme časom vídať častejšie a vo viacerých slovenských mestách.
Odborníci tvrdia, že vzostup autonómnych vozidiel s umelou inteligenciou môže spôsobiť veľký „boom“. Nadnárodné firmy na nich dokážu zbohatnúť, čomu nasvedčuje vzostup cien akcií na burzách spoločností ako NVIDIA alebo Aurora Innovation. Marek Gešo z technologickej spoločnosti Softec to prirovnal k nástupu internetu v 90. rokoch minulého storočia.
Podotkol, že oproti minulosti je teraz vývoj oveľa rýchlejší. Jozef Svetlík z Technickej univerzity Košice pre TV Markíza doplnil, že problém autonómnej mobilnej robotiky je už takmer úplne vyriešený. Za problémové vníma len pohybujúce sa roboty, ktoré potrebujú prechádzať väčšie vzdialenosti. Už teraz sa ale črtá budúcnosť a je zrejmé, že časom budeme v uliciach, firmách alebo rôznych prevádzkach vídať čoraz viac autonómnych strojov.