Hoci je popularita elektromobilov preukázateľne na vzostupe, mnohí o nich stále nevedia všetky potrebné informácie. Hlavne internetom sa šíri množstvo mylných domnienok a deravých konšpirácií, no problémom bývajú aj len jednoducho nesprávne pochopené skutočnosti. Najčastejšie pritom býva obeťou takýchto chybných poznatkov ten najdôležitejší komponent, a síce batéria.
Ako informuje portál Auto Trendy, nová štúdia, publikovaná na platforme Science Direct, upozorňuje na vážne dôsledky častého používania rýchlonabíjacích staníc s výkonom nad 120 kW. Podľa zistení vedcov môže tento spôsob nabíjania zásadne ovplyvniť životnosť batérie, konkrétne ju môže zredukovať až o 40 percent. Netreba pritom zabúdať na to, že batéria je komponent, ktorého výmena môže predstavovať náklad rádovo v tisícoch až desaťtisícoch eur.

Bežná, no škodlivá prax
Batérie elektromobilov, rovnako ako tie, ktoré máme v smartfónoch, časom strácajú svoje pôvodné vlastnosti, vrátane kapacity – degradujú. A žiaľ, proces opotrebenia nemožno úplne zastaviť či zvrátiť. Dá sa však spomaliť, a to správnym prístupom.
Odborníci odporúčajú vyhnúť sa nabíjaniu nad 80 percent a vybíjaniu pod 20 percent. V praxi to však znamená, že z celkového dojazdu, ktorý býva priemerne 350 až 400 kilometrov, ostáva používateľovi len približne 210 až 240 kilometrov, čo môže byť pre mnohých motoristov výrazné obmedzenie.
Niet sa teda čo čudovať, že vodiči čoraz častejšie siahajú po rýchlonabíjacích staniciach, aby mohli čo najskôr pokračovať v ceste. No práve tento spôsob nabíjania je spätý s výrazným zrýchlením degradácie batérie. V konečnom dôsledku sa tak z praktického riešenia stáva nákladnou pascou, ktorá dokáže skrátiť životnosť auta aj o niekoľko rokov.
Výrobcovia elektromobilov mlčia. Majú na to dôvod
Nepriaznivým faktom je (aj to), že viacerí výrobcovia elektromobilov neprijímajú plnú zodpovednosť za poškodenie batérie, ak je spôsobené pravidelným využívaním rýchleho nabíjania. V mnohých prípadoch môže dôjsť k strate záruky na batériu. Tá je pritom najdrahšou časťou celého vozidla.
V prípade potreby výmeny sa cena môže vyšplhať na niekoľko tisíc až desiatky tisíc eur, čím sa prevádzkové náklady elektromobilu dramaticky zvyšujú.
Zatiaľ čo v politickom priestore sa hovorí o zmene legislatívy, ktorá by stanovila, že výrobcovia musia garantovať minimálne 80 percent pôvodnej kapacity batérie, namiesto súčasnej hranice 70 percent, takéto opatrenie by pravdepodobne len zvýšilo predajnú cenu vozidiel bez toho, aby vyriešilo samotný problém s ich životnosťou.
Tichý faktor
Pri kúpe elektromobilu bývajú zdôrazňované výhody ako nulové emisie a nižšie prevádzkové náklady. Málokto však spomína, že batéria, ktorá je centrálnym bodom elektrického pohonu, môže pri nesprávnom zaobchádzaní veľmi rýchlo strácať svoju kapacitu.
V prípade, že používateľ často využíva rýchle nabíjanie, môže dôjsť k poklesu hodnoty auta v priebehu niekoľkých rokov. Pritom práve batéria, ako sme spomenuli, predstavuje komponent, ktorého výmena je ekonomicky náročná a pre bežného vodiča často nedostupná.

Z dlhodobého pohľadu tak elektromobil, ktorý bol pôvodne prezentovaný ako ekologická a úsporná alternatíva, môže priniesť nečakané a vysoké výdavky. Kým technológia batérií nedosiahne vyššiu úroveň odolnosti voči rýchlonabíjaniu, ostáva otázne, či sa nevyplatí ešte nejaký čas zostať pri overenom spaľovacom pohone, ktorý síce produkuje emisie, no zároveň ponúka nižšie riziko neočakávaných nákladov.