TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: MIMORIADNE: Deje sa PRESNE to, čoho sme sa báli. Ceny áut pôjdu hore takmer o 50 % (čo treba vedieť)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

MIMORIADNE: Deje sa PRESNE to, čoho sme sa báli. Ceny áut pôjdu hore takmer o 50 % (čo treba vedieť)

Ceny áut čaká raketový nárast. Dôvodom sú podľa kľúčových predstaviteľov priemyslu hlavne prísne regulácie EÚ.

Roman Drexler
9. mája 2025
Zdieľať
5 min
Mimoriadne, automobilky, EÚ
Zdroj: DALL-E/ChatGPT/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Európsky automobilový priemysel vydal dôležité varovanie
  • Ak sa nič nezmení, autá budú čoskoro luxusom
  • Hrozí aj strata miliónov pracovných miest

Európsky automobilový priemysel smeruje do kritického bodu, ktorý bude mať katastrofálne následky pre všetky strany. Najvyšší predstavitelia dvoch kľúčových automobilových skupín, menovite Luca De Meo (Renault) a John Elkann (Stellantis), hlasno upozorňujú na dôsledky prísnych regulačných opatrení zo strany Európskej únie (EÚ). Konkrétne uvádzajú, že rok 2025 môže priniesť rozhodujúci zlom, ktorý ovplyvní nielen ceny áut, ale aj budúcnosť automobilovej výroby na území kontinentu ako takú.

Ako píše server Auto Trendy, tento scenár môže podľa nich nastať v prípade, že EÚ urýchlene neprehodnotí svoje pravidlá. Ak tak naozaj neurobia, automobily sa pravdepodobne stanú finančne nedostupnými pre široké vrstvy populácie, pričom samotný automobilový priemysel môže stratiť milióny pracovných miest.

Problémy sú evidentné

Dôležitosť tohto varovania zdôrazňuje už len fakt, že dvaja lídri reprezentujúci automobilky, ktoré spoločne držia približne 30 percent predaja nových vozidiel v EÚ, vystúpili spoločne.

NEWSBYTE
Pixel 10 klope na dvere: Tajomný smartfón od Googlu ohromí svet, pozrite sa, čo všetko dokáže

Pixel 10 klope na dvere: Tajomný smartfón od Googlu ohromí svet, pozrite sa, čo všetko dokáže

POZOR: Slovákom prišiel záhadný e-mail, nejde im o peniaze. Ich skutočný cieľ vás nemilo prekvapí

POZOR: Slovákom prišiel záhadný e-mail, nejde im o peniaze. Ich skutočný cieľ vás nemilo prekvapí

Máte ju v peňaženke? Jedna nenápadná minca vám môže zarobiť tisíce eur, mnohí Slováci o nej netušia

Máte ju v peňaženke? Jedna nenápadná minca vám môže zarobiť tisíce eur, mnohí Slováci o nej netušia

Pixel 10 klope na dvere: Tajomný smartfón od Googlu ohromí svet, pozrite sa, čo všetko dokáže
Pixel 10 klope na dvere: Tajomný smartfón od Googlu ohromí svet, pozrite sa, čo všetko dokáže
POZOR: Slovákom prišiel záhadný e-mail, nejde im o peniaze. Ich skutočný cieľ vás nemilo prekvapí
POZOR: Slovákom prišiel záhadný e-mail, nejde im o peniaze. Ich skutočný cieľ vás nemilo prekvapí
Máte ju v peňaženke? Jedna nenápadná minca vám môže zarobiť tisíce eur, mnohí Slováci o nej netušia
Máte ju v peňaženke? Jedna nenápadná minca vám môže zarobiť tisíce eur, mnohí Slováci o nej netušia

Podľa De Mea dopyt po nových vozidlách v Európe neustále klesá. John Elkann pripomína, že zatiaľ čo v roku 2019 sa v EÚ predalo viac ako 18-miliónov nových áut, v roku 2023 to bolo už len 15-miliónov. Trend pritom naďalej zostáva nepriaznivý.

ceny áut pôjdu hore
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Elkann varuje, že ak nedôjde k zmenám, trh s novými autami sa môže už v priebehu nasledujúcej dekády zmenšiť o viac ako polovicu. V automobilovom odvetví je pritom v súčasnosti zamestnaných približne 13-miliónov Európanov (podľa údajov Európskej komisie, EK), pričom celkovo tento sektor tvorí okolo 7 percent hrubého domáceho produktu (HDP) bloku.

Po započítaní subdodávateľov a naviazaných odvetví sa počet ohrozených pracovných miest počíta v miliónoch.

Elkenn pritom otvorene hovorí o tom, že v najbližších troch rokoch môže byť nevyhnutné pristúpiť k „bolestivým rozhodnutiam“ v súvislosti s výrobnými kapacitami. Luca De Meo zase nedávno upozornil, že kvôli poklesu v dopyte môže zaniknúť až desať veľkých európskych automobiliek.

Regulácie škodia malým a lacným autám

Obaja manažéri považujú za kľúčový problém súčasné regulácie, ktoré podľa ich názoru diskriminujú výrobu menších, cenovo dostupnejších áut. Konkrétne nariadenia týkajúce sa emisií CO2 a povinnej výbavy sú údajne nastavené v prospech veľkých a drahších áut, čo znevýhodňuje výrobcov ekonomických modelov.

De Meo upozorňuje, že nie je možné vyrábať malé vozidlá za podmienok, ktoré by boli pre výrobcov rentabilné. Preto požaduje, aby sa pre tieto vozidlá zaviedli odlišné regulačné pravidlá.

Šéf Renaultu zároveň tvrdí, že hoci cieľ znižovania emisií je legitímny, aktuálna regulácia v skutočnosti obmedzuje ponuku áut, ktoré sú pre bežného kupujúceho cenovo prístupné. Ako vzor navrhuje inšpiráciu Japonskom, kde tzv. kei-cars profitujú zo zvýhodnenej daňovej politiky či lacnejšieho parkovania.

Neprehliadnite

Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium
Nová DAŇ už prepisuje cenovky: Priplatíme si za absolútne základnú službu, týka sa to všetkých
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH
POZOR: Základný produkt cenovo raketovo rastie. Slováci si opäť siahnu hlbšie do vreciek. TOTO je dôvod
Mimoriadne, automobilky, EÚ
MIMORIADNE: Najväčšie automobilky sveta klamali ľudí. EÚ ich odhalila, udelila PRÍSNE tresty (čo sa deje)

Ceny áut pôjdu hore až o 40 %

De Meo potom kritizuje aj skutočnosť, že regulácie sa v posledných dvoch dekádach prispôsobovali hlavne záujmom nemeckých prémiových značiek, ako sú BMW, Mercedes-Benz a Audi. Tieto automobilky sa pritom v menšej miere spoliehajú na domáci trh, skôr cielia na export. Vďaka vysokým maržiam si môžu dovoliť absorbovať vysoké náklady na povinnú výbavu, a to bez zásadného zdražovania.

Na opačnej strane spektra sú značky, ktoré sa orientujú prevažne na bežného spotrebiteľa, no nemajú ako absorbovať zvýšené náklady. V dôsledku toho sa majú európske autá stávať komplikovanejšími, ťažšími a drahšími, čo povedie k horšej dostupnosti.

Práve kvôli týmto trendom už z trhu prakticky vymizli modely patriace do segmentu A, teda tie najmenšie a najlacnejšie vozidlá.

Elkann ďalej upozorňuje, že do roku 2030 vstúpi do platnosti približne 100 nových regulačných opatrení, z ktorých mnohé môžu zvýšiť ceny vozidiel – v pesimistických scenároch až o 40 percent. Už dnes má podľa neho asi štvrtina všetkých inžinierov skupiny Stellantis riešiť výhradne technickú implementáciu plánovaných predpisov.

A žiaľ, De Meo ponúka rovnaký odhad. Tvrdí, že cena obľúbeného modelu Renault Clio sa v priebehu nasledujúcich piatich rokov zvýši z dnešných približne 17 000 eur až na takmer 25 000 eur. Až 92,5 percent tohto nárastu má byť podľa neho dôsledkom práve regulačných zásahov.

Treba konať, a to čo najskôr

Slová týchto dvoch dôležitých mien jasne ukazujú, že európsky automobilový sektor nie je jednotný. Kým v Číne sa automobilový priemysel riadi cieľavedomou štátnou politikou (napríklad v oblasti elektromobility), v EÚ dominujú individuálne záujmy členských štátov, ktoré často sledujú potreby vlastných národných výrobcov.

ceny áut
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

V takomto prostredí je podľa oboch lídrov takmer nemožné dosiahnuť spoločný cieľ či koncepčné riešenie. Pre automobilový priemysel, ktorý tvorí tak podstatnú časť HDP celej EÚ, to predstavuje vážny strategický problém.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok MS v hokeji AKTUÁLNE: DNES štartujú MS v hokeji. Slováci si ich pozrú ZADARMO na týchto TV staniciach (čo treba vedieť)
Ďalší článok EÚ, Čína, clá EÚ prináša TVRDÝ verdikt: Slovákom VÝRAZNE znepríjemní život (+ čo sa mení)

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie
KONIEC ďalších štyroch sviatkov: Štát má na stole VÁŽNU sťažnosť
4. júla 2025
Štát zásadne predĺžil intervaly STK: Potešia sa TISÍCE ľudí (ako často stačí chodiť)
3. júla 2025
autá
TOTO je desať najpredávanejších áut sveta. Rebríčku dominuje jedna značka (ZOZNAM)
3. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Štát začal posielať TISÍCE eur: Vyše 4,5-tisícom ľudí na účte „cinkla“ vysoká suma
3. júla 2025

Najnovšie články

  • Pixel 10 sa blíži raketovým tempom: Bude snom mnohých ľudí, TOTO všetko ponúkne
  • POZOR: Na Slovákov spustili útok. Nechcú vás obrať o peniaze, cieľ je oveľa horší
  • Nemáte ju doma? Táto jedna minca vám zaplatí luxusnú dovolenku a ešte vám aj ostane!
  • Za horšie služby zaplatíme VIAC: Schválili zvýšenie cien, ľudia sa začínajú búriť
  • PRIPRAVTE SA: Výrobcovia začnú ÚMYSELNE obmedzovať výkon batérií, deaktivujú aj rýchle nabíjanie

Bude sa vám páčiť

peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH

Za horšie služby zaplatíme VIAC: Schválili zvýšenie cien, ľudia sa začínajú búriť

5. júla 2025
Slovensko, plyn

JE TO TU: Slovensko diskutovalo s EÚ o cenách energií. Sme špeciálny prípad (čo nás čaká)

4. júla 2025
Plynový kotol, plyn

ZLÁ správa pre Slovákov: Drahší plyn nás dobehne už budúci rok. To NAJHORŠIE ale príde potom

4. júla 2025

Vodiči, POZOR: Začal platiť EXTRÉMNE dôležitý zákon. Väčšina o ňom vôbec nevie (čo sa zmenilo)

4. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?