Jednou z hlavných zmien, ktorú Európska komisia navrhuje, je výrazné skrátenie intervalu technických kontrol (STK) pre staršie autá a dodávky. Vozidlá nad desať rokov budú musieť na kontroly každý rok namiesto súčasných dvoch rokov. Dôvodom je podľa Bruselu ich horší technický stav, zvýšené riziko nehôd a vysoké emisie.
Na Slovensku sa tento krok dotkne tisícov majiteľov populárnych modelov, ako sú Škoda Octavia III, Škoda Fabia III, Superb III či Rapid, ktoré patria k najobľúbenejším na trhu ojazdených vozidiel. Nové pravidlo môže priniesť vyššie náklady pre motoristov, ale zároveň aj zvýšenie bezpečnosti na cestách.
Koniec výhod pre elektromobily
Zmeny neobídu ani majiteľov elektromobilov. Doteraz boli tieto vozidlá čiastočne oslobodené od určitých typov technických kontrol, no komisia plánuje zaviesť pravidelné, dôslednejšie kontroly aj pre ne. Odborníci sa budú viac zameriavať najmä na stav batérií a funkčnosť moderných bezpečnostných systémov, ktoré sú v elektromobiloch stále komplikovanejšie.
Cieľom je zabezpečiť, aby elektromobily spĺňali rovnaké bezpečnostné štandardy ako vozidlá so spaľovacími motormi. Sprísnenie kontrol má predchádzať technickým poruchám, ktoré môžu byť pri elektromobiloch závažnejšie.

Digitálne doklady a cezhraničné kontroly
Tretím významným bodom navrhovaných zmien je zavedenie digitálnych osvedčení o registrácii vozidiel. Papierové dokumenty by tak mali postupne úplne nahradiť elektronické verzie, čo zjednoduší administratívne postupy a umožní rýchlejšie cezhraničné kontroly.
Cieľom digitalizácie je zlepšiť vzájomnú výmenu údajov medzi členskými štátmi Európskej únie a urýchliť administratívne procesy. Vodičom sa tak znížia starosti pri cestách do zahraničia, keďže všetky údaje o vozidle budú dostupné elektronicky.
Navrhované opatrenia by podľa Komisie mali do roku 2050 zachrániť až 7000 životov a zabrániť približne 65 000 vážnym zraneniam na európskych cestách. O konečnej podobe pravidiel rozhodne Európsky parlament a Rada EÚ.