TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily majú ďalšiu VÁŽNU slabinu: Test odhalil, že im prekáža aj úplne bežný jav
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily majú ďalšiu VÁŽNU slabinu: Test odhalil, že im prekáža aj úplne bežný jav

Nedávny test francúzskych motoristov odhalil, že silný dážď je ďalšou slabinou elektromobilov. Môže znížiť ich dojazd o zhruba 20 percent.

Lucia Bihuncová
23. mája 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Test odhalil, že silný dážď predstavuje pre elektromobily problém
  • Ich dojazd klesá o približne 20 percent, čo ukrojí niekoľko desiatok kilometrov
  • Odborníci majú pre majiteľov EV jednoduchú radu - v daždi spomaliť

Nedávny test odhalil ďalšiu slabinu elektromobilov, ktorá môže potenciálne odradiť majiteľov spaľovacích áut od toho, aby prešli na ekologickejšiu formu prepravy. Za slabiny elektrických vozidiel sa považuje ich batéria a s ňou súvisiaci kratší dojazd. Je známe, že batérii nesvedčí zima a pri mrazoch jej výdrž klesá. Dojazd v zimnom období tak môže byť o niečo nižší, než očakávate. Problémovým sa však ukazuje aj dážď, respektíve silný lejak.

Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, francúzski odborníci odhalili, že silný dážď môžu znížiť dojazd EV o viac ako 20 percent. V daždi preto treba jazdiť pomalšie. Kvôli bezpečnosti, ale aj kvôli výdrži batérie.

Dážď ako nepriateľ elektromobilov

Francúzsky magazín Automobile Propre testoval, aký vplav má intenzívny dážď na výdrž elektromobilov. Odborníci sa pozreli na spotrebu energie aj dojazd a výsledky ich prekvapili. Dážď je totižto ďalšou slabinou, s ktorou sa musia majitelia EV popasovať. Dôvod, prečo predstavuje dážď problém, je jednoduchý. Keď auto jazdí po mokrej vozovke, voda sa zhromažďuje v okolí pneumatík, to potom vytvára zvýšený valivý odpor. Vozidlo tak zákonite potrebuje viac energie na udržanie stálej rýchlosti. To ale nie je všetko. Narastá aj aerodynamický odpor, k čomu prispieva vzduch nasýtený vodou. Toto všetko má potom vplyv na spotrebu energie, ktorá je vyššia, a zároveň aj na dojazd elektromobilu.

NEWSBYTE
MIMORIADNE: Slovákom chodia podivné faktúry za energie, ak zbadáte TOTO, v žiadnom prípade NEPLAŤTE

MIMORIADNE: Slovákom chodia podivné faktúry za energie, ak zbadáte TOTO, v žiadnom prípade NEPLAŤTE

EÚ zasadzuje vodičom tvrdý úder: Ak máte takéto auto, pripravte sa na bolestivé zmeny, ktoré pocítia všetci

EÚ zasadzuje vodičom tvrdý úder: Ak máte takéto auto, pripravte sa na bolestivé zmeny, ktoré pocítia všetci

Ďalšia rana pre automobilky: Tisíce ľudí prídu o prácu, vedenie tvrdí, že nemá na výber

Ďalšia rana pre automobilky: Tisíce ľudí prídu o prácu, vedenie tvrdí, že nemá na výber

MIMORIADNE: Slovákom chodia podivné faktúry za energie, ak zbadáte TOTO, v žiadnom prípade NEPLAŤTE
MIMORIADNE: Slovákom chodia podivné faktúry za energie, ak zbadáte TOTO, v žiadnom prípade NEPLAŤTE
EÚ zasadzuje vodičom tvrdý úder: Ak máte takéto auto, pripravte sa na bolestivé zmeny, ktoré pocítia všetci
EÚ zasadzuje vodičom tvrdý úder: Ak máte takéto auto, pripravte sa na bolestivé zmeny, ktoré pocítia všetci
Ďalšia rana pre automobilky: Tisíce ľudí prídu o prácu, vedenie tvrdí, že nemá na výber
Ďalšia rana pre automobilky: Tisíce ľudí prídu o prácu, vedenie tvrdí, že nemá na výber

Francúzi testovali tri modely, konkrétne Cupra Born, Peugeot E-3008 a Renault Scenic E-Tech. Chceli získať relevantné výsledky, a tak testovali autá pri rovnakej vonkajšej teplote a s vypnutou klimatizáciou. Test prebiehal v silnom lejaku, kedy voda na ceste mohla spomaliť auto a maximálna rýchlosť stieračov čelného skla bola už takmer nedostatočná. Išlo v podstate o extrémne podmienky, s ktorými sa na cestách nestretnete bežne. Takéto silné lejaky sú u nás len občasne, no výsledky sú aj tak zaujímavé.

nabíjanie EV, dojazd, dážď
Zdroj: Pexels

Ako dopadli jednotlivé EV

Výsledky ukázali, že dojazd klesol zhruba o pätinu. Jazda v silnom daždi pri rýchlosti 110 km/h zvýšila spotrebu energie v priemere o 20 percent. Víťazom testu sa stal Renault Scenic E-Tech, ktorého spotreba stúpla o 17,3 percenta, konkrétne z 23,7 kWh na suchej vozovke na 27,8 kWh v prudkom daždi. V praxi by to znamenalo, že dojazd z 367 kilometrov by sa znížil na 313 kilometrov. Peugeot E-3008 zaznamenal o niečo vyšší nárast. Spotreba stúpla o 20,9 percenta, čím sa jazda skrátila z 372 kilometrov na 308 kilometrov. Na chvoste rebríčka je Cupra Born, ktorej spotreba sa zvýšila o 21,9 percenta. To znížilo dojazd tohto EV zo 433 kilometrov na 355 kilometrov. Ak teda používate elektromobil a predpoveď počasia vám ukazuje, že vás počas cesty zastihne dážď alebo búrka, mali ste rátať s mierne zníženým dojazdom.

Vplyv zapnutých spotrebičov

Počas jazdy v daždi vodiči bežne používajú viacero spotrebičov, predovšetkým svetlá a stierače. Ide o prvky, ktoré rovnako odoberajú energiu z trakčnej batérie. Ich vplyv na batériu sa v tomto teste ale ukázal ako zanedbateľný. Zapnutie stretávacích svetiel zvýšilo spotrebu energie v priemere o 65 W. Stierače pracujúce na plný výkon potrebovali okolo 110 W. Celkový vplyv oboch spotrebičov bol menší než 0,2 kWh na jednu hodinu prevádzky. Francúzski motoristi tiež dodali, že spotreba testovaných áut v daždi pri rýchlosti 110 km/h sa približuje spotrebe, ktorú dosahujú autá pri 130 km/h na suchej vozovke. Preto majú pre vodičov elektromobilov jednoduchú radou a tou je v daždi spomaliť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Telekom, operátor AKTUÁLNE: Telekom ohúril zákazníkov. Kľúčové služby sú teraz ešte dostupnejšie (čo treba vedieť)
Ďalší článok Xiaomi XRING, YU7 OFICIÁLNE: Xiaomi ŠOKUJE celý svet. Ukázalo vlastný čip pre smartfóny a luxusné elektro-SUV (PREHĽAD)

Najčítanejšie

Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium
ROZHODNUTÉ: Štát VEĽKEJ skupine ľudí pošle skoro 200 € priamo na účet (ako ich získať)
5. júla 2025
Mimoriadne, plyn
SPP bije na poplach: EÚ ničí to, čo máme. Hrozí OBROVSKÁ kríza, ktorá nás môže položiť na kolená
6. júla 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince
EÚ schválila NOVÝ poplatok pre Slovákov: Platiť sa bude až 400 € ročne
7. júla 2025
AKTUÁLNE: Daňový úrad spustil ÚTOK. Jednu skupina ľudí čakajú krížové kontroly a pokuty
8. júla 2025

Najnovšie články

  • MIMORIADNE: Slovákom začali chodiť nové faktúry za plyn a elektrinu. Ak vyzerajú takto, nemusíte ich platiť
  • EÚ dáva vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Bohužiaľ, máme VEĽMI zlé správy
  • Poviete „DOBRE“ a v momente prídete o desiatky eur. Na Slovensku vyčíňa mimoriadne zákerný podvod (na čo si dať pozor)
  • ĎALŠIA automobilka ohlásila hromadné prepúšťanie: O prácu príde 3 000 ľudí, vraj nemá na výber
  • Slovenskí vodiči sú zmätení: Značku na diaľnici nepozná skoro nikto, je EXTRÉMNE dôležitá

Bude sa vám páčiť

Samsung Galaxy S25 Ultra

Samsung ochudobní Galaxy S26 Ultra o kľúčový komponent, dostaneme však niečo OVEĽA lepšie

30. júna 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

26. júna 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ nemá zľutovania: Vydala tvrdý verdikt, ktorý nikto nečakal. Obľúbený typ pohonu SKONČÍ

25. júna 2025
BYD Seal

TENTO elektromobil ponúka dojazd až 1 875 km. Sériová výroba sa blíži (+ termín)

24. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?