Nedávny test odhalil ďalšiu slabinu elektromobilov, ktorá môže potenciálne odradiť majiteľov spaľovacích áut od toho, aby prešli na ekologickejšiu formu prepravy. Za slabiny elektrických vozidiel sa považuje ich batéria a s ňou súvisiaci kratší dojazd. Je známe, že batérii nesvedčí zima a pri mrazoch jej výdrž klesá. Dojazd v zimnom období tak môže byť o niečo nižší, než očakávate. Problémovým sa však ukazuje aj dážď, respektíve silný lejak.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, francúzski odborníci odhalili, že silný dážď môžu znížiť dojazd EV o viac ako 20 percent. V daždi preto treba jazdiť pomalšie. Kvôli bezpečnosti, ale aj kvôli výdrži batérie.
Dážď ako nepriateľ elektromobilov
Francúzsky magazín Automobile Propre testoval, aký vplav má intenzívny dážď na výdrž elektromobilov. Odborníci sa pozreli na spotrebu energie aj dojazd a výsledky ich prekvapili. Dážď je totižto ďalšou slabinou, s ktorou sa musia majitelia EV popasovať. Dôvod, prečo predstavuje dážď problém, je jednoduchý. Keď auto jazdí po mokrej vozovke, voda sa zhromažďuje v okolí pneumatík, to potom vytvára zvýšený valivý odpor. Vozidlo tak zákonite potrebuje viac energie na udržanie stálej rýchlosti. To ale nie je všetko. Narastá aj aerodynamický odpor, k čomu prispieva vzduch nasýtený vodou. Toto všetko má potom vplyv na spotrebu energie, ktorá je vyššia, a zároveň aj na dojazd elektromobilu.
Francúzi testovali tri modely, konkrétne Cupra Born, Peugeot E-3008 a Renault Scenic E-Tech. Chceli získať relevantné výsledky, a tak testovali autá pri rovnakej vonkajšej teplote a s vypnutou klimatizáciou. Test prebiehal v silnom lejaku, kedy voda na ceste mohla spomaliť auto a maximálna rýchlosť stieračov čelného skla bola už takmer nedostatočná. Išlo v podstate o extrémne podmienky, s ktorými sa na cestách nestretnete bežne. Takéto silné lejaky sú u nás len občasne, no výsledky sú aj tak zaujímavé.

Ako dopadli jednotlivé EV
Výsledky ukázali, že dojazd klesol zhruba o pätinu. Jazda v silnom daždi pri rýchlosti 110 km/h zvýšila spotrebu energie v priemere o 20 percent. Víťazom testu sa stal Renault Scenic E-Tech, ktorého spotreba stúpla o 17,3 percenta, konkrétne z 23,7 kWh na suchej vozovke na 27,8 kWh v prudkom daždi. V praxi by to znamenalo, že dojazd z 367 kilometrov by sa znížil na 313 kilometrov. Peugeot E-3008 zaznamenal o niečo vyšší nárast. Spotreba stúpla o 20,9 percenta, čím sa jazda skrátila z 372 kilometrov na 308 kilometrov. Na chvoste rebríčka je Cupra Born, ktorej spotreba sa zvýšila o 21,9 percenta. To znížilo dojazd tohto EV zo 433 kilometrov na 355 kilometrov. Ak teda používate elektromobil a predpoveď počasia vám ukazuje, že vás počas cesty zastihne dážď alebo búrka, mali ste rátať s mierne zníženým dojazdom.
Vplyv zapnutých spotrebičov
Počas jazdy v daždi vodiči bežne používajú viacero spotrebičov, predovšetkým svetlá a stierače. Ide o prvky, ktoré rovnako odoberajú energiu z trakčnej batérie. Ich vplyv na batériu sa v tomto teste ale ukázal ako zanedbateľný. Zapnutie stretávacích svetiel zvýšilo spotrebu energie v priemere o 65 W. Stierače pracujúce na plný výkon potrebovali okolo 110 W. Celkový vplyv oboch spotrebičov bol menší než 0,2 kWh na jednu hodinu prevádzky. Francúzski motoristi tiež dodali, že spotreba testovaných áut v daždi pri rýchlosti 110 km/h sa približuje spotrebe, ktorú dosahujú autá pri 130 km/h na suchej vozovke. Preto majú pre vodičov elektromobilov jednoduchú radou a tou je v daždi spomaliť.