Čínsky automobilový koncern Chery Automobile sa počas posledného roka pretransformoval z relatívne neznámej značky na jedného z najrýchlejšie rastúcich hráčov v Európe. Ešte v minulom roku sa značka nachádzala až na 59. mieste rebríčka predajnosti, no už v prvom štvrťroku 2025 sa prepracovala na 32. pozíciu, čím predbehla aj také mená ako Mitsubishi. Tento úspech pritom nie je náhodný. Ide o výsledok cieľavedomej stratégie, ktorej základom je ponuka viacerých značiek pre rôzne cieľové skupiny, píše server Auto Trendy.
Chery vzniklo v roku 1997 a už v roku 2005 oslávilo výrobu miliónteho automobilu. V roku 2024 predalo po celom svete až 2,6-milióna vozidiel, z toho 1,14-milióna mimo Číny. Už 22 rokov v rade si drží pozíciu najväčšieho exportéra medzi čínskymi výrobcami osobných áut.

Chery chce ovládnuť Európu
Pokiaľ ide o európske územie, základom stratégie koncernu je rozmanitá ponuka značiek. Je teda navrhnutá tak, aby oslovila čo najširší okruh zákazníkov.
Pre milovníkov kompaktných SUV je určená značka Omoda, ktorej sa v úvodnom štvrťroku 2025 predalo takmer 15 800 kusov. Ďalej tu máme Jaecoo, čo je séria zamerané na prémiové elektrické a plug-in hybridné SUV, Exlantix, elektrickú značku vyššej triedy, ako aj Jetour, značku SUV s dôrazom na terénne schopnosti, či iCaur, plne elektrickú off-road značku.
Konkrétne značka Jaecoo je aktuálne dostupná v Poľsku – s modelom Jaecoo 7. Séria Exlantix je určená predovšetkým pre škandinávske trhy, pričom jej vstup sa očakáva v priebehu tohto roka. Jetour taktiež spustí predaj v tomto roku, pravdepodobne niekedy počas tretieho štvrťroka. Na iCaur si počkáme najdlhšie – uvedenie je plánované na rok 2026.
Šikovne obchádza clá
Chery sa rozhodlo diverzifikovať svoju výrobu a založilo montážnu linku v Španielsku, v bývalej továrni Nissanu v Barcelone. V spolupráci so spoločnosťou EV Motors tu vyrába svoj elektrický SUV model Ebro S700. Táto stratégia znižuje náklady na prepravu a zároveň pomáha vyhnúť sa vysokým clám na dovážané vozidlá. Do budúcnosti sa zvažuje aj výstavba závodu v Nemecku.
Osobitnú pozornosť značka venuje Poľsku, kde sa, ako sme už spomenuli, už predávajú značky Omoda a Jaecoo. Poľsko má podľa Chery výborný potenciál ako odrazový mostík pre vstup na zvyšok európskeho trhu, a to vďaka veľkému trhu, absencii domáceho výrobcu a kúpyschopnému obyvateľstvu.
Globálna expanzia
Chery však necieli len na Európu. Globálna expanzia pokračuje na všetkých frontoch. Po odchode viacerých západných značiek z Ruska využila príležitosť a obsadila 3. miesto v predajoch na tomto trhu s viac ako 157 000 predanými vozidlami.

Značky Omoda, Exeed a Jetour sa zaradili medzi najpredávanejšie. V Katare sa Jetour stal dvojkou na trhu, v Spojených arabských emirátoch bol štvrtý a v Čile sa model Tiggo 2 stal najpredávanejším autom v krajine.
Chery má cieľ do roku 2030 predať až 1,4-milióna vozidiel ročne mimo Číny. Ešte v priebehu tohto roka plánuje uvedenie 19 nových modelov, najmä v segmente elektromobilov a hybridov. Vozidlá budú cenovo konkurencieschopné, s bohatou výbavou a moderným dizajnom, aby priamo konkurovali takým značkám ako Hyundai, Kia, Toyota či Renault.