Európska únia tlačí výrobcov aj vodičov k prechodu na elektrické autá. Aby tento cieľ splnila, musí sa popasovať s vážnym problémom. Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, v Európe chýba 2,2 milióna nabíjačiek pre elektromobily. Pri nedostatočne vybudovanej infraštruktúre bude prechod na elektrické autá veľmi obtiažny. Je samozrejmé, že vodiči sa do nákupu takýchto áut nehrnú. Ich cena je vysoká, majú nižší dojazd a navyše mnohé krajiny EÚ majú nedostatok nabíjačiek.
Aby EÚ splnila ciele, ktoré si stanovila v rámci elektromobility, denne musí pridávať zhruba 3 200 nových nabíjačiek. Doterajšie tempo nestačí a hrozí, že EÚ sa dostane do časového sklzu. To bude znamenať, že prechod na elektrické vozidlá nebude taký hladký, ako sa pôvodne predpokladalo.
Nabíjačky pre EV musia vznikať rýchlejšie
Pre rozvoj elektromobility je nutná veľmi dobre vybudovaná infraštruktúra. A napriek tomu, že nabíjacie stanice v Európe pribúdajú, stále ich je nedostatok. Ako uvádza portál Auto Trendy, na konci uplynulého roka bolo v celej EÚ k dispozícii 882-tisíc nabíjacích bodov. Ide o medziročný nárast o 37 percent, čo nie je zanedbateľné číslo. Avšak, do roku 2030 potrebuje EÚ dosiahnuť cieľ 3,5 milióna nabíjačiek. To znamená, že pribudnúť musí zhruba ďalších 2,2 milióna nabíjacích bodov.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) ale upozorňuje, že ani dosiahnutie stanového cieľa nemusí byť dostatočné. Podľa nich by Európa mala do roku 2030 disponovať minimálne 8,8 milióna nabíjačiek, inak sa neudrží krok s rastúcim počtom elektromobilov, ktoré pribúdajú na európskych cestách. To by vyžadovalo vybudovanie 23-tisíc nabíjacích bodov týždenne. Jednotlivé krajiny EÚ ale toto tempo výstavby často nemôžu urýchliť. Brzdí ich byrokracia, sieťová kapacita alebo dlhé schvaľovacie procesy.
Výstavbu brzdí byrokracia
Niektoré európske krajiny trpia kvôli byrokratickým procesom aj preťaženým sieťam. Vybudovanie novej nabíjacej stanice a jej uvedenie do prevádzky trvá niekedy 2 až 5 rokov. Nemecko aj napriek tomu vedie v počte nových nabíjacích bodov a v uplynulom roku v tejto krajine pribudlo cez 39-tisíc nových nabíjacích bodov. Viac ako 26-tisíc z nich boli rýchle nabíjačky. Lídrami sú aj Holandsko a Francúzsko. Napríklad v Holandsku pribudlo v roku 2024 okolo 37-tisíc nabíjačiek a vo Francúzsku viac než 36-tisíc nových nabíjacích bodov. Slovensku sa však v tomto smere príliš nedarí a za zvyškom Európy výrazne zaostávame. Ku koncu uplynulého roka bolo na našom území len niekoľko stoviek nabíjacích staníc, a tak sme hlboko pod európskym priemerom.
Vodiči majú strach z dojazdu
Ako sme naznačili v úvode, mnohým vodičom nie je prechod na elektrické vozidlá po chuti. Podľa prieskumu GridX, na ktorý sa odvoláva portál Auto Trendy, až 73 percent používateľov elektromobilov v EÚ jazdí prevažne na kratšie vzdialenosti. Dôvodom sú obavy z dostupnosti nabíjacích bodov počas jazdy. Ak Európska únia nezrýchli tempo výstavby nových nabíjacích bodov, prechod na elektromobilitu sa spomalí. Už teraz sa mnohí vodiči z väčších európskych krajín musia pasovať s preťaženými nabíjacími stanicami, obmedzenou dostupnosťou rýchlych nabíjačiek alebo s dlhými čakacími lehotami. Ak chce EÚ hladký prechod na elektromobilitu, musí pre vodičov zabezpečiť také podmienky, ktoré tento prechod dovolia.