TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Pijete tento nápoj? Vedci zistili, že je zdrojom depresie. Vo veľkom ho kupujú aj Slováci
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Pijete tento nápoj? Vedci zistili, že je zdrojom depresie. Vo veľkom ho kupujú aj Slováci

Nová štúdia naznačila, že pitie rastlinného mlieka nemusí byť také zdravé, ako sa zdá. Vedci našli súvislosť so vznikom depresie a úzkosti.

Posledná aktualizácia: 10. januára 2025 10:15
Lucia Bihuncová
Publikované 10. januára 2025
Zdieľať
2 min
Doktor, lekár, systém eLab
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos
Zdieľať
V skratke
  • Niektorí nahrádzajú mlieko živočíšneho pôvodu za rastlinnú alternatívu
  • Čínski vedci však odhalili, že rastlinné mlieko prispieva k rozvoju depresie
  • Kravské mlieko považujú za významný zdroj živín a to najmä polotučné

Mnohí považujú rastlinné nápoje za zdravšie alternatívny živočíšneho mlieka. Najnovšia štúdia však naznačila, že pitie kravského mlieka pomáha zvyšovať tvorbu serotonínu. Naopak, konzumácia rastlinného mlieka zvyšuje riziko vzniku depresie a iných duševných porúch.

Správu zverejnil spravodajský portál STVR na základe informácií britského denníka The Times. Ten sa zas odvoláva na konkrétnu štúdiu, ktorá priniesla šokujúce výsledky.

Neprehliadnite

Autám na benzín a naftu treba umelo zvýšiť cenu. Potom ľudia budú chcieť elektromobily, tvrdí štúdia
Nie sme tu sami: Ruskí vedci vraj objavili život z iného kúta vesmíru
vakcína, rakovina
MIMORIADNE: Vedci prichádzajú s unikátnym objavom v liečbe rakoviny. V histórii medicíny nemá obdoby!

Rastlinné mlieka a depresia

Nová štúdia uvádza, že konzumácia rastlinného mlieka zvyšuje riziko vzniku depresie. Ľudia, ktorí dávajú prednosť kravskému mlieku, majú pravdepodobnosť vzniku depresií a úzkostí nižšiu. Britská biobanka zbierala údaje 10 rokov a informácie jej poskytlo viac ako 350-tisíc ľudí. Vedci skúmali zmeny v ich duševnom zdraví a náznaky problémov, ktoré by mohli vzniknúť.

Štúdia odhalia, že ľudia, korí pili polotučné kravské mlieko, mali o 12 percent nižšiu pravdepodobnosť, že sa u nich prejaví depresia. Znížila sa tiež pravdepodobnosť vzniku úzkostí, konkrétne o 10 percent.

Tí, ktorí pili mlieko rastlinného pôvodu, si zvýšili pravdepodobnosť vzniku depresií o 14 percent. Vo výskume boli zahrnuté rôzne rastlinné alternatívy mliek vrátane sójového, ovseného alebo mandľového.

nápoj, pitie, čaj, káva
Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Kravské mlieko ako zdroj živín

Štúdiu vypracovali vedci zo Southern Medical University v čínskom Kantóne a uviedli, že kravské mlieko je bohatým zdrojom živín. Najmä latózy, tukov, bielkovín a minerálov. Práve tieto živiny sú nevyhnutné pre zachovanie ľudského zdravia. Dodali tiež, že kravské mlieko je jedným z významných zdrojov vápnika. A práve vápnik pomáha telu zvýšiť tvorbu serotonínu. Serotonín sa považuje za hormón šťastia a jeho hladina ovplyvňuje náladu človeka.

Taktiež dodali, že serotonín sa vyskytuje v nasýtených tukoch. To nie je pre ľudské zdravie optimálne, pretože nasýtené tuky zvyšujú hladinu cholesterolu a môžu viesť k mŕtvici alebo k iným srdcovo-cievnym ochoreniam. Vedci preto odporúčajú uprednostniť polotučné mlieko pred plnotučným. Na záver dodali, že medzi konzumáciou odtučneného mlieka a vznikom depresií alebo úzkostí sa nenašli žiadne súvislosti.

Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť

Najčítanejšie

Samsung Galaxy Watch8 Classic
Galaxy Watch sa zmenia na nepoznanie. K lepšiemu (prehľad noviniek)
10. júna 2026
Špičkové TV od Samsungu prichádzajú na Slovensko. Cena štartuje už na 399 € (veľký prehľad)
10. júna 2026
plyn, ETS2
Odklepli veľké zmeny pre ETS2. Systém, ktorý mal zruinovať naše peňaženky, nakoniec nebude taký prísny
11. júna 2026
Facebook má obrovský výpadok. Nejde pridávať príspevky, ani posielať správy cez Messenger (aktualizované)
12. júna 2026

Najnovšie články

  • MacBook s dotykovým displejom je už istota. Apple ho dlhé roky nechcel
  • Samsung v One UI 9 prinesie funkciu, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie
  • Nepôjdu weby, e-shopy ani aplikácie. Ohlásili nutnú údržbu, mení sa dôležitá technológia
  • Veľká časť Slovákov má nárok na poriadne štedrý príspevok takmer 550 €. Mnohí o ňom nevedia
  • Štát vám môže prispieť na kúpu auta. Preplatí takmer 17-tisíc eur, mnohí o tom netušia

Bude sa vám páčiť

Samsung Galaxy Watch8 Classic

Samsung hlási zlom: Galaxy Watch vás 5 minút vopred upozornia na to, že omdliete

7. mája 2026
Zem

Vedci varujú, že Zem dokáže dlhodobo uživiť len 2,5 miliardy ľudí. Aktuálne je ľudí až 8,3 miliardy

21. apríla 2026
world of warcraft

Ako World of Warcraft pomohlo vedcom pochopiť a riešiť smrtiace pandémie

1. apríla 2026
Umelý mozog

Laboratórne mozgy sú silnejšie, než si vedci mysleli. Vedci ich začali trénovať, poslúchajú na slovo

1. marca 2026

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Redakcia
  • Zásady používania cookies
  • Podmienky používania
  • Používanie AI

Spoj sa s nami

© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.