TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: Ekologický benzín je nebezpečný pre mnohé autá. Tieto modely ho neznesú (PREHĽAD)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: Ekologický benzín je nebezpečný pre mnohé autá. Tieto modely ho neznesú (PREHĽAD)

Ekologickejší benzín nebude chutiť starším vozidlám, upozornil expert.

20. septembra 2024 15:50
Lukáš Zachar
20. septembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Zloženie klasickej "95-ky" sa zmenilo
  • Problémové je to pre staršie vozidlá
  • Expert radí tankovať 98 alebo 100-oktánové palivo

Jednou z hlavných oblastí, u ktorých sa krajiny snažia znížiť ekologickú záťaž, je osobná doprava. Napríklad Európska únia (EÚ) oznámila zákaz predaja nových vozidiel produkujúcich emisie, resp. spaľovákov, od roku 2035. Opatrení na zníženie negatívneho vplyvu segmentu na životné prostredie je však omnoho viac. Jedno také od 1. januára 2024 začalo platiť aj u našich českých susedov.

Dvojnásobok biozložky

E10 obsahuje až 10 % čistého liehu, čiže etanolu, čo je dvojnásobok v porovnaní s terajším štandardom (5 %). Už od budúceho roku má byť súčasťou benzínu Natural 95 na väčšine čerpacích staníc v Českej republike. Etanol pre E10 je získavaný alkoholovým kvasením z rastlín obsahujúcich väčšie množstvo škrobu, akými sú napríklad zemiaky, kukurica či obilie.

Neprehliadnite

Elektromobil
Nastal ZLOM: Elektromobil je obľúbenejší ako nafta, TIETO štatistiky umlčia všetkých odporcov!
Tankovanie, benzín, nafta
Benzín a nafta majú nádej: Ich KONIEC by znamenal katastrofu!
Prečo platíme na Slovensku viac? Štát opäť zlyhal a sklamal ľudí, sme najhorší a najdrahší

O novom type benzínu s vyšším podielom tzv. biozložky sa pôvodne začalo hovoriť už dávnejšie, no za posledné roky o ňom padla zmienka len veľmi vzácne. Teraz to je oficiálne – podiel Etanolu v palive sa navýši dvojnásobne, a to už od Nového roku.

„Od 1. januára 2024 začali na českom území distribuovať automobilový benzín BA95 s označením E10. Prechod na toto palivo je významným krokom na ceste k emisnej neutralite. Výrazne znižuje emisie skleníkových plynov, nakoľko obsahuje až 10 % obnoviteľného paliva vyrábaného z hmoty či odpadu organického pôvodu,“ vysvetlil Tomasz Wiatrak, riaditeľ poľskej skupiny Orlen Unipetrol. Plošné zavedenie E10 potvrdila aj česká akciovka MOL, ktorá v krajine prevádzkuje vyše 300 000 čerpacích staníc.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Nebude vhodný pre všetkých

Táto zmena poteší najmä planétu a ľudí, ktorí orodujú za zlepšenie prístupu dopravného segmentu k životnému prostrediu. Ekologickejšia prevádzka však nepríde bez dane. Žiaľ, vypýta si ju na nie veľmi malej skupiny vodičov. Palivo E10 totiž nemusí byť vhodné pre staršie vozidlá, konkrétne pre modely vyrobené pred rokom 2005, kedy vstúpila do platnosti norma Euro 4.

10-percentný obsah etanolu je maximálna hranica, ktorú výrobcovia odporúčajú pre vozidlá staršie ako 18 rokov. Ide teda o kritickú úroveň, čo u mnohých vyvoláva obavy z možných následkov. „Takéto palivá môžu spôsobiť problémy s pojazdnosťou a poškodenie palivového systému, ovládacieho systému motoru a systému regulácie emisií,“ píše magazín Autosalon.

Extrémne ohrozenou skupinou sú tí, ktorí vlastnia staršie vozidlo a používajú ho len občas. „Už pri súčasnom naturale EU s obsahom liehu do 5 % môžu nastať problémy s dlhodobým skladovaním, maximálna odporúčaná lehota sú tri mesiace. Problémom akéhokoľvek paliva obsahujúceho lieh je totiž jeho dlhodobá stabilita, lieh má snahu viazať vodu zo vzdušnej vlhkosti. Ďalším nebezpečenstvom pri používaní palív obsahujúcich etanol je korózia – a to najmä palivového systému, spaľovacieho priestoru a výfuku,“ varuje Miloslav Knap, šéf servisných služieb v Aures Holdings.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

Konkrétne v oblasti palivového systému môže E10 u starších vozidiel spôsobiť poškodenie gumových tesnení a hadíc, z ktorých lieh vysáva zmäkčovadlá. Hadice tak krehnú, čo môže viesť k ich popraskaniu. Oxidovať potom môžu aj kovové potrubia pre vedenie paliva.

„Podobne sa môžeme stretnúť s problémami pri studených štartoch a taktiež so zníženým výkonom a vyššou spotrebou paliva. Starších motorov s karburátormi sa týka najmä zníženie výkonu. Novšie motory, riadené lambda sondou, mávajú vyššiu spotrebu – lieh je menej výhrevný ako benzín a kvôli zachovaniu výkonu riadiaca jednotka posiela do palivového systému viac paliva,“ dodáva Knap.

Prečítajte si aj

Nothing Phone (2a)
RECENZIA Nothing Phone (2a): Telefón, ktorý poteší nielen transparentným telom!
Tu je bližší pohľad na „tajné“ samojazdiace auto od Apple
Slovensko drží krok s dobou: Majiteľov elektromobilov čaká množstvo výhod
EÚ chystá niečo, čo nikto nečakal: Deti na zmenu pohlavia nebudú potrebovať potvrdenie lekára
GoPro Hero 8 Black výhodnejšie. Výrobca znížil cenu a prihodil aj príslušenstvo

Nové palivo E10 sa teda neodporúča tankovať do vozidiel, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005. Existuje však výnimka, a to pre vozidlá značky Alfa Romeo. Pri tých je možné tankovať palivo s vyšším obsahom etanolu až od roku výroby 2011.

Aké sú možnosti?

Tí, ktorí vlastnia vozidlá s rokom výroby pred 2005, resp. 2011, majú dve možnosti. Buď to si môžu zakúpiť novšie vozidlo, ktoré si s E10 porozumie, alebo môžu tankovať drahšie prémiové palivá, akým je napríklad Natural 98, ktoré neobsahujú biozložku.

Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

„Majiteľom starších vozidiel odporúčame, aby navštívili autorizovaných dealerov a požiadali ich o informáciu, či je možné ich vozidlo prevádzkovať na benzín E10. Všetkým, ktorých sa to týka, potom odporúčame prejsť na prémiové palivo 98 až 100 oktánov, kde je etanol nahradený zložkou ETBE, pretože táto zložka netrpí takými neduhmi ako etanol,“ hovorí Knap.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Vodičský preukaz, poplatky VEĽKÁ zmena pre vodičské preukazy. Vznikla nová podmienka, porušenie sa trestá pokutou 1 500 €!
Ďalší článok Slovnaft Obrovská ZMENA v Slovnafte: Skončiť to môže katastrofou

Najčítanejšie

Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky, policajné autá
Tisíce Slovákov budú otáčať: Začínajú platiť nové zákazy, sem sa už autom nedostanete
15. decembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Slováci hromadne opúšťajú túto poisťovňu. V januári ich odíde vyše 26 000
16. decembra 2025
Mobilné aplikácie
POZOR: Tieto aplikácie ihneď vymažte. Vybielia vám bankové konto
15. decembra 2025
Peniaze, bankovky, euro, pokuta, dane, DPH, minimálna mzda, poplatok
Štát výrazne obmedzí hotovosť. Zakáže jej používanie v takom rozsahu ako doteraz
17. decembra 2025

Najnovšie články

  • Vládny špeciál s Robertom Ficom na palube mal v Bruseli nehodu. Nemôže odletieť
  • Osprchovať sa aj vymeniť si bielizeň: Ministerstvo vnútra radí, čo robiť pri úniku nebezpečných látok
  • Štátu došla trpezlivosť. Peniaze vám vezme výrazne rýchlejšie
  • Pripravte sa na iné výplaty. Začne platiť nový zákon, upraví sumu, ktorá vám príde na účet
  • K Slovákom začali chodiť falošní kontrolóri. Zneužívajú známy štátny program

Bude sa vám páčiť

tankovanie, benzín, nafta

Poznáte toto tajné pravidlo? Prečo sa oplatí tankovať palivo v pondelok a ako na tom ušetríte stovky eur

23. novembra 2025

Vodiči, POZOR: Už v júli 2026 zakážu TIETO vozidlá na benzín. KTO sa musí pripraviť?

18. novembra 2025

Vodičov čaká na slovenských pumpách cenový ŠOK. Toto čakal málokto

17. októbra 2025
tachometer, stáčanie najazdených kilometrov, slovenský motorista

Rada od odborníka: TOTO je rýchlosť, pri ktorej auto spotrebuje NAJMENEJ paliva

26. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?