TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nemecko kritizuje EÚ. Nesúhlasí s vysokými clami na čínske elektromobily, žiada ich okamžité zrušenie
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nemecko kritizuje EÚ. Nesúhlasí s vysokými clami na čínske elektromobily, žiada ich okamžité zrušenie

Nemecký zväz automobilového priemyslu žiada EÚ, aby zrušila vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov. Varuje pred rizikami.

7. augusta 2024 15:52
Roman Drexler
7. augusta 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ uvalila vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov
  • Chce nimi posilniť ochranu domácich výrobcov
  • Nie všetci však s týmto opatrením súhlasia

Svet elektromobilov je v poslednej dobe veľmi štedrý, pokiaľ ide o veľké novinky a zmeny. Nenarážame pritom len na rozhodnutie niektorých výrobcov odložiť ukončenie výroby spaľovákov na neskorší termín, ale na uvalenie mastných ciel na čínskych výrobcov elektromobilov zo strany Európskej únie (EÚ). Tie po novom dosahujú až 38 percent.

Tieto clá, pochopiteľne, skritizovala najmä Čína. No negatívne ohlasy prichádzajú aj z nášho, teda európskeho regiónu, píše server Teraz.sk.

Neprehliadnite

Na dne Rýna sa našlo vyše 500 elektrických kolobežiek. Niektoré z nich začínajú vypúšťať škodlivé chemikálie
Tesla Model Y
Tesla mení systém počítania dojazdu: Do kalkulácie zahrnie aj tlak pneumatík či vykurovanie
VIDEO: Tesla nám predviedla, ako funguje nový autopilot v jej elektromobiloch

Rozhodnutie uvaliť vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov vyplynulo z antisubvenčného vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK). Tá skúmala, akým spôsobom Čína distribuuje elektromobily vlastnej produkcie mimo svojich hraníc. Zistilo sa, že tamojšia vláda výrazne dotuje domácich výrobcov, pre ktorých je tak vyvážanie elektromobilov oveľa jednoduchšie a najmä rentabilnejšie.

NEWSBYTE
Tesla má plán, ako zachrániť Cybertruck: Prichádza menší model, ktorý má zvrátiť nízky záujem

Tesla má plán, ako zachrániť Cybertruck: Prichádza menší model, ktorý má zvrátiť nízky záujem

POZOR: Tento obľúbený vitamín môže poškodiť vaše zdravie. Slovákov varujú pred nebezpečnými dávkami!

POZOR: Tento obľúbený vitamín môže poškodiť vaše zdravie. Slovákov varujú pred nebezpečnými dávkami!

Slováci zarábajú viac ako kedykoľvek predtým, no peňaženky sú stále prázdne: Čo sa deje s našimi peniazmi?

Slováci zarábajú viac ako kedykoľvek predtým, no peňaženky sú stále prázdne: Čo sa deje s našimi peniazmi?

Tesla má plán, ako zachrániť Cybertruck: Prichádza menší model, ktorý má zvrátiť nízky záujem
Tesla má plán, ako zachrániť Cybertruck: Prichádza menší model, ktorý má zvrátiť nízky záujem
POZOR: Tento obľúbený vitamín môže poškodiť vaše zdravie. Slovákov varujú pred nebezpečnými dávkami!
POZOR: Tento obľúbený vitamín môže poškodiť vaše zdravie. Slovákov varujú pred nebezpečnými dávkami!
Slováci zarábajú viac ako kedykoľvek predtým, no peňaženky sú stále prázdne: Čo sa deje s našimi peniazmi?
Slováci zarábajú viac ako kedykoľvek predtým, no peňaženky sú stále prázdne: Čo sa deje s našimi peniazmi?

Zaplavili by celú Európu

Vznikli vážne obavy z toho, že čínske elektromobily zaplavia európsky trh, a že svojimi nízkymi cenami (ktoré umožňuje podpora tamojšej vlády) poškodia konkurencieschopnosť európskych automobiliek. EÚ sa chcela takémuto scenáru vyvarovať, a to prostredníctvom vyšších ciel.

Čína sa ohradila obvinením, že vyšetrovanie EK bolo bezprecedentné. Žiadať mala až podozrivo veľa detailných informácií. Ešte pred uvalením nových ciel sme sa dozvedeli, že dve strany môžu zahájiť rokovania, v rámci ktorých by došlo k dohode, ktorá by vyhovovala obom stranám. Takéhoto výsledku sme sa ale nedočkali. EÚ napokon predsa len uprednostnila ochranu domácich výrobcov.

Uvalenie vyšších ciel na dovoz čínskych elektromobilov zvažujú aj Spojené štáty americké. Tie ich chcú dvihnúť až na 100 percent, no zatiaľ k tomuto kroku nepristúpili. Termín bol posunutý z dôvodu početných sťažností a pripomienok, ktoré treba náležite prešetriť.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Pro/Getty Images Signature/úprava redakcie

Nemecko nesúhlasí, obavy EÚ sú vraj prehnané

Vráťme sa však späť do Európy. Zaujímavosťou je, že s vysokými clami majú problém aj niektoré subjekty, ktoré by tieto clá mali chrániť. A ešte zaujímavejšie je, že viaceré z nich pochádzajú z Nemecka. Tamojší zväz automobilového priemyslu (VDA) vyzval EÚ na zrušenie ciel. Hoci čínske dotácie predstavujú pre európskych výrobcov riziko, sankčné clá nepovažuje za vhodné ochranné opatrenie. Uviedla to Hildegard Müllerová, predsedníčka VDA.

Odkazuje pritom na protiopatrenia, ktoré Čína podniká alebo plánuje podniknúť v reakcii na vysoké clá. Upozorňuje na riziko vzniku špirály protekcionizmu, ktorá by mohla viesť k poškodeniu exportnej výkonnosti Nemecka. Nemeckí výrobcovia totiž v Číne predávajú približne 100-násobne viac áut, než koľko ich čínske značky predávajú v Nemecku. Obavy EÚ z toho, že čínske elektromobily zaplavia európsky trh, označila za prehnané.

Dohra je istá

Ťažko predpovedať, ako sa celá situácia vyvinie. EÚ síce tvrdí, že vyšším clami cieli na lepšiu ochranu európskych výrobcov, no zdá sa, že nie všetci s touto formou ochrany súhlasia. Uvidíme, ako sa k situácii časom postavia ďalšie automobilky. Nemožno vylúčiť, že ak bude odozva dostatočne veľká, EÚ môže pozmeniť svoje presvedčenie a clá aspoň mierne znížiť.

Ovplyvniť to však môžu aj opatrenia Číny. Tá môže proti clám zabojovať viacerými prísnymi opatreniami. Koniec koncov, nejaké už zaviedla.

Čína a EÚ (ilustr. obr.)
Čína a EÚ (ilustr. obr.) | Zdroj: Depositphotos

Nateraz nám neostáva nič iné, než dúfať, že vyššie clá nepovedú k vážnejšiemu poškodeniu obchodných (a ďalších dôležitých) vzťahov medzi Európou a Čínou. Predsa len je Čína druhou najväčšou ekonomikou sveta, takže byť s ňou za dobre rozhodne je prínosom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Apple iPhone iPhone predsa len dobehne dobu: Dostane niečo, čo Android zaviedol už pred rokmi
Ďalší článok Disney+ začína blokovať ľudí. Ak robíš toto, odstavia ťa a zvýšia ceny

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky
Veľká časť Slovákov sa bude mať lepšie. Štát im každý mesiac vyplatí viac peňazí (+ nové sumy)
29. júla 2025
Tankovanie, nafta, benzín
Je tu TVRDÝ zákaz: Čerpačky autám starším ako 15 rokov NEUMOŽNIA natankovať
29. júla 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Zmenili pravidlá STK. Okresné úrady posielajú pokuty na 330 €, tisíce Slovákov netušia, prečo
30. júla 2025
Telekom, operátor
Telekom má BRUTÁLNU novinku: Tisíce klientov by mali okamžite spozornieť
29. júla 2025

Najnovšie články

  • Vodiči, POZOR: Za TOTO vám na čerpacej stanici dajú pokutu. Robia to mnohí
  • Cybertruck dostane zmenšenú verziu. Tesla verí, že takto zvráti EXTRÉMNE nízke predaje
  • POZOR: Slováci kupujú TENTO vitamín v doplnkoch. Môže však poškodiť nervy
  • Slovenský paradox v akcii: Ľudia zarábajú REKORDNE veľa, no v peňaženkách ostáva čoraz menej
  • POZOR: Títo podvodníci nechcú peniaze hneď. Práve naopak, radi vám ich požičajú

Bude sa vám páčiť

Donald J. Trump, recipročné clo

Obchodná vojna sa odkladá: Američania odklepli zmenu, ktorú nikto nečakal

30. júla 2025
USA, peniaze, dolár

Obchodná vojna ako biznis: Veľká časť ľudí na spore medzi USA a EÚ slušne zarobí (o koho ide)

29. júla 2025
Vodičský preukaz, kód 78

EÚ nemieni zmeniť svoje rozhodnutie: Ak nechcete prísť o vodičský preukaz, čakajte novú povinnosť!

29. júla 2025
Mimoriadne, EÚ

MIMORIADNE: EÚ čelí ďalšej energetickej KRÍZE. Máme sa pripraviť na najhoršie (čo sa deje)

28. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?